Dienas ziņas

Pedagogu arodbiedrība gatavo oficiālu streika pieteikumu

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Pirmie jaunie pasažieru vilcieni – 2023. gada sākumā

FOTO: Latvijā saņemti pirmie jaunie elektrovilcieni

Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā trešdien, 7. septembrī, prezentēts pirmais jaunā elektrovilciena sastāvs. Ar šo elektrovilcienu tiks veikti izmēģinājuma braucieni Latvijā, lai vilcienus sertificētu atbilstoši prasībām. Līdz šim Latvijā nogādāti divi jaunie elektrovilcieni un līdz septembra beigām vajadzētu pievienoties vēl vienam, informēja uzņēmumā AS "Pasažieru vilciens" (PV).

PV visus 32 elektrovilcienus, kuri būs pilnībā gatavi pasažieru pārvadājumiem, saņems līdz 2023. gada beigām. Katrs no tiem sastāvēs no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums būs 109 metri. Katrā vilcienā būs sēdvietas 436 pasažieriem. Vilcienos būs viena līmeņa iekāpšana no pasažieru platformām, kas ne tikai nodrošinās pakalpojuma pieejamību ikvienam, bet arī saīsinās pasažieru apmaiņas laiku pieturvietās. Iekāpšanas un izkāpšanas ātrumu veicinās arī platākas vilcienu durvis.

Jaunajos elektrovilcienos būs klimata kontrole, ergonomiski sēdekļi, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības. Tie būs aprīkoti ar video un audio informēšanas sistēmām, jaudīgu WiFi pieslēgumu. Vilcienu gaita, salīdzinot ar pašlaik lietošanā esošajiem, būs vienmērīgāka, un trokšņu līmenis salonos būs zemāks.

"Vilciens ir mūsdienīgs. Tas nozīmē klimata kontroli – ziema, vasara. Tas, par ko mēs karstās vasarās satraucamies – ka ir karsti vai auksti," pastāstīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits ("Konservatīvie").

Pasažieri jaunajos vilcienos braukt varētu jau nākamā gada sākumā. Tas par spīti pandēmijas un arī kara Ukrainā radītajām problēmām. "Šo vilcienu piegāde bija plānota caur Ukrainu un Baltkrieviju pa esošo dzelzceļa tīklu. Šobrīd katrs vagons ir jāved pa šoseju ar autotreileri, un tas gan sadārdzina piegādes procesu, gan arī palēnina to," norādīja Linkaits. 

Jauno vilcienu konstruktīvais ātrums būs līdz 160 km/h (pašlaik – 120 km/h). Maksimālo ātrumu būs iespējams attīstīt iecirkņos, kur to nākotnē ļaus dzelzceļa infrastruktūra.

Elektrovilcienu eksterjeru veido trīs krāsu kombinācija – signāla dzeltenā, antracīta pelēkā un tumši pelēkā. Dzeltenā tika izvēlēta kā akcenta krāsa, jo tā atbilst satiksmes nozares specifikai un ir vizuāli visnoturīgākā krāsa: 80% daltonisma un tā paveidu redzes traucējumu gadījumos dzeltenā krāsa saglabā izteiksmīgumu un pamanāmību. Tā jau no pagājušā gadsimta vidus tiek izmantota transporta nozarē drošības un redzamības nodrošināšanas nolūkos. Pamatkrāsa – antracīta pelēkais – kalpo gan kā funkcionāli tehniskas nozīmes krāsa, gan kā fons, kas palīdz izcelties dzeltenajiem elementiem. Antracīta pelēkais un tā palīgkrāsa tumši pelēkais būs ilgnoturīgi krāsu elementi, kas vienlaikus vilcienus padarīs arī viegli kopjamus.

"Škoda Vagonka" valdes priekšsēdētājs Martins Bednarzs stāstīja, ka augusta pēdējās dienās Rīgā sekmīgi aizvadīti pirmie dinamiskie testi un septembrī plānots sākt nākamos izmēģinājumus, lai pielāgotu vilcienu vadības sistēmu un pēc tam jau sāktu sertifikācijai nepieciešamos testus.

"Visu ražošanu un transportēšanu būtiski ir ietekmējis karš Ukrainā, jo vilcieni ir jāpārvieto, sadalīti pa daļām, ar kravas automašīnām. Tas ietekmē sākotnējo grafiku, ko jau negatīvi skāra Covid-19 pandēmija, kas ir samazinājusi ražošanas jaudas, projekta tehnisko un materiālo sagatavošanas gaitu un piegādes no apakšuzņēmējiem.

Taču mēs jau esam sametinājuši 35% jeb gandrīz 50 no pavisam plānotajiem 128 vagoniem, un tiek pabeigti sagatavošanās darbi, lai sāktu vilcienu sērijveida montāžu.

Pēc tam, kad būsim uzsākuši elektrovilcienu sērijveida ražošanu, varēsim tos piegādāt izjauktā veidā pa ceļiem montāžai tepat Rīgā," stāsta "Škoda Vagonka" valdes priekšsēdētājs.

VAS "Latvijas dzelzceļš" valdes loceklis  Rinalds Pļavnieks norādīja, ka "Latvijas dzelzceļš" aktīvi strādā pie atbilstošas infrastruktūras izveides. Nākamajā nedēļā sāksies būvdarbi, lai modernizētu vai no jauna izbūvētu 48 dzelzceļa stacijas un pieturas punktus, un šie darbi tiks pabeigti līdz ar visu jauno elektrovilcienu piegādi uz Latviju – līdz 2023. gada beigām.

PV atzīmēja, ka pēc jauno elektrovilcienu iegādes "Pasažieru vilciens" varēs ieviest intervāla grafikus visos elektrovilcienu maršrutos. Tas nozīmē, ka darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm. Paredzēts, ka ar jaunajiem vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā. Tomēr viena konkrēta maršruta, kurā vilcieni sāks kursēt pirmie, nav.

"Mums ir jāsaprot, ka visi vilcieni kursē cauri Centrālajai stacijai. Līdz ar to nav tāds viens maršruts. Ja sāk viņš, piemēram, Ogrē vai sāk no Rīgas, pēc tam viņš var braukt tālāk uz Tukumu vai uz Jelgavu. Līdz ar to faktiski, parādoties jaunajiem vilcieniem, visos maršrutos mēs redzēsim šos jaunos vilcienus," pastāstīja "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Kad jaunie vilcieni būs piegādāti, "Pasažieru vilciens" plāno ieviest intervāla grafikus visos elektrovilcienu maršrutos. Tas nozīmē, ka darba dienu rītos un vakaros vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm. 

Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti