Eiroparlaments un ES dalībvalstis vienojas par iekšdedzes dzinēju aizliegumu no 2035. gada

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Eiropas Parlaments (EP) un Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis ceturtdien panākušas vienošanos, kas paredz, ka no 2035. gada vairs netiks pārdoti jauni automobiļi ar iekšdedzes dzinējiem, paziņojusi Čehija, kas šobrīd pilda bloka prezidējošās valsts pienākumus.

Eiroparlaments un ES dalībvalstis vienojas par iekšdedzes dzinēju aizliegumu no 2035. gada
00:00 / 03:08
Lejuplādēt

Eiropas politiķi vēlas, lai ap 2050. gadu, jeb mazāk nekā pēc 30 gadiem, visas automašīnas un mikroautobusi Eiropā neradītu emisijas. Tā kā vidējais automašīnas mūžs ir 15 gadi, lai sasniegtu šo mērķi ir jāsāk rīkoties jau 2035. gadā.

Līdz ar to, ir panākta vienošanās, ka no tā brīža Eiropas Savienības teritorijā drīkstēs pārdot tikai jaunus elektromobiļus un citas bezemisijas automašīnas. Lietoto automašīnu tirgū tradicionālās degvielas vai dīzeļdzinēju automašīnas turpinās būt pieejamas, kamēr tās nenokalpos savu laiku.

Atteikšanās no iekšdedzes dzinējiem ir viens no pasākumiem, lai panāktu ES nospraustos mērķus klimata izmaiņu ierobežošanai un līdz 2030. gadam samazinātu tā dēvēto siltumnīcefekta gāzu izmešu daudzumu par 55% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni, bet līdz 2050. gadam sasniegtu pilnīgu "klimata neitralitāti".

Automobiļi šobrīd rada 12% no ES oglekļa dioksīda izmešiem, kamēr kopumā transporta līdzekļi rada aptuveni ceturtdaļu no kopējās emisijas.

Šobrīd aptuveni 12% no Eiropā pārdotajām automašīnām ir elektromobiļi.

Konservatīvajiem, īpaši Vācijā, pret to bija zināmi iebildumi, jo tas uzkraus Eiropas autoražotājiem milzīgu finansiālo nastu, konkurējot ar rūpniekiem citviet pasaulē, kam jāievēro zemāki standarti.

Eiropas Parlamentā par šī likumprojekta virzību ir atbildīgs "Renew Europe" grupas deputāts no Nīderlandes Jans Haitema.

"Eiropas Savienībā transports rada 20% no kopējiem CO2 izmešiem. Tādēļ ir svarīgi tos samazināt. Otrkārt, automašīnas rada arī citus izmešus. Ir svarīgi samazināt arī tos. Turklāt mēs esam atkarīgi no naftas importa. Karš Ukrainā parāda, cik spēcīgi esam atkarīgi no Krievijas fosilajiem kurināmajiem. Šis likumprojekts palīdzēs samazināt mūsu atkarību, jo jauno paaudžu automašīnas vairs neizmantos degvielu."

Kritiķi brīdina, ka strauja pāreja uz elektromobiļiem var radīt citas atkarības, proti no valstīm, kur ir pieejami dažādi retzemju metāli, litijs un citas izejvielas, kas nepieciešamas elektromobiļu ražošanai.

Tādēļ viņi mudina atļaut izmantot ne tikai elektromobiļus, bet arī automašīnas, kas patērē videi nekaitīgo, vietējo biodegvielu.

Haitema ir pārliecināts, ka šis likums dos skaidru signālu automobiļu industrijai, ka pāreja uz jaunām tehnoloģijām tiešām notiks. Tādēļ ražotājiem vajadzētu nekavējoties sākt ieguldīt resursus arvien jaunu bezemisijas automobiļu modeļu ražošanā. Turklāt runa ir arī par mikroautobusiem.

"Jau tagad kopējās izmaksas nulles izmešu automašīnu izmantošanai, piemēram elektromobiļu, ir zemākas nekā automašīnām ar benzīna dzinēju.

Tomēr galvenais šķērslis daudziem iedzīvotājiem ir šādas automašīnas iegādes cena. Tādēļ ar šo likumprojektu mēs mēģinām panākt, lai cenas būtu zemākas, jo mēs stimulējam inovācijas.

Tāpat mēs vēlamies pēc iespējas ātrāk radīt lietoto nulles izmešu automašīnu tirgu, lai, piemēram, elektromobiļa iegāde būtu pieejama ikvienam."

Arī Eiropas patērētāju organizācijas BEUC vadītāja Monika Gojēna apgalvo, ka lietotu elektromobili pirkt ir izdevīgāk, jo šādu braucamrīku vērtība samazinās lēnāk.

Panākto vienošanos tuvākajā laikā ir oficiāli jāapstiprina Eiropas Parlamentam un ES Padomei.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti