"airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss, prezentējot aizvadītā gada rādītājus, norādīja, ka 2023. gads "airBaltic" bija ļoti veiksmīgs izaugsmes gads.
"Šis nav pirmais gads, kad uzņēmums uzrāda peļņu, bet šis ir pirmais pēc pandēmijas gads, kad uzrādām peļņu, un šis ir liels atspēriena punkts ikvienai aviosabiedrībai Eiropā, lai monitorētu savu attīstību un izaugsmi,"
uz portāla LSM.lv jautājumu atbildēja lidsabiedrības finanšu direktors Vitolds Jakovļevs. Viņš arī piebilda, ka šī ir lielākā peļņa uzņēmuma vēsturē.
Iepriekš uzņēmums ar peļņu strādājis 2018. gadā.
Latvijas nacionālā lidsabiedrība 2023. gadu noslēgusi ar visu laiku lielāko EBITDAR rādītāju, tam sasniedzot 159 miljonus eiro, kas ir par 76 miljoniem vairāk nekā 2022. gadā. Aizvadītajā gadā airBaltic pārvadāto pasažieru skaits pieauga par 36% un sasniedza 4,5 miljonus. Turklāt airBaltic pērn kopumā veica 65,5 tūkstošus lidojumu, kas ir par 30% vairāk nekā 2022. gadā.
"Ar rekordlieliem ieņēmumiem vairāk nekā pusmiljarda eiro apmērā, ar augstāko peļņu uzņēmuma vēsturē, ar visu laiku lielāko EBITDAR rādītāju 159 miljonu eiro apmērā un citiem pozitīviem uzņēmējdarbības rādītājiem "airBaltic" ir pārspējusi pirms pandēmijas reģistrētos rezultātus," sacīja Gauss.
Runājot par šo gadu, Gauss norādīja, ka aviokompānija gadu iesākusi pārliecinoši un šobrīd tiek turpināts ceļš uz iespējamo akciju sākotnējo publisko piedāvājumu biržā.
"Mūsu pamatmērķi saglabājas nemainīgi – nodrošināt labāko savienojamību pasaulei ar Baltiju, kā arī būtiski uzlabot pasažieru apkalpošanas kvalitāti un sniegt nozīmīgu ieguldījumu ekonomikā," piebilda Gauss.
Prezentējot aizvadītā gada rezultātus, lidsabiedrības vadītājs norādīja, ka uzņēmuma iemaksas valsts budžetā dažādu nodokļu veidā, bijušas lielākas nekā 42 miljoni eiro.
2023. gadā "airBaltic" no visiem pieciem mājas galamērķiem, kur atrodas uzņēmuma bāzes, – no Rīgas, Tallinas, Viļņas, Tamperes un Grankanārijas (sezonālā bāze) uzsāka lidojumus 38 jaunos maršrutos, kas ir visu laiku augstākais rādītājs. Starp tiem arī bija 14 galamērķi, kas 2022. gadā vēl netika veikti. Kopumā lidsabiedrībai bija plašs maršrutu tīkls ar 126 maršrutiem, kas ir ievērojams pieaugums salīdzinājumā ar 103 maršrutiem 2022. gadā.
Kompānija šogad savus iepriekšējā gada rekordaugstos finanšu rādītājus plāno pat pārspēt, prognozējot apgrozījumu no 750 līdz 800 miljoniem.
"airBaltic" plāno papildus 100 miljonu eiro piesaisti
Šī gada jūlijā beidzas 200 miljonu eiro obligāciju dzēšanas termiņš, tādējādi aviokompānija "airBaltic" meklēs ārējo finansējumu, lai refinansētu obligācijas. Vienlaikus lidsabiedrība plāno piesaistīt papildu finansējumu teju 100 miljonu eiro apmērā.
"Mēs plānojam ne tikai refinansēt 200 miljonus eiro, bet arī piesaistīt papildu 100 miljonus eiro, lai tādējādi uzlabotu naudas līdzekļu atlikumu un sekmētu uzņēmuma kapacitātes palielināšanu turpmākajos gados," vērtējot aizvadīto gadu norāda "airBaltic" pārstāvji.
Runājot par finanšu plūsmu un turpmāko ceļu pretī akciju kotēšanai biržā, uzņēmumā atgādina, ka tas ir piesaistījis starptautiskus finanšu konsultantus, lai lidsabiedrība sasniegtu labāko iespējamo rezultātu.
Februāra sākumā Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" vēstīja, ka pēdējā kompānijas finanšu pārskatā uzskaitītas trīs iespējas, kā 200 miljonus atmaksāt: aizņemties no privātajiem aizdevējiem, izdot jaunas obligācijas vai arī prasīt palīdzību valstij.
"Visi trīs šie varianti ir iespējami. Mēs šodien nevaram nākt klajā ar paziņojumu, kurš no variantiem piepildīsies. Bet viens no tiem notiks, vēlams – labākais kompānijai un akcionāriem," februāra sākumā intervijā "de facto" teica kompānijas valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.
Uzņēmums turpina papildināt A220-300 modeļa lidmašīnu floti
"airBaltic" 2023. gadu noslēdza ar 46 "Airbus A220-300" lidmašīnām savā flotē. Līdz šim 2024. gadā lidsabiedrība saņēmusi vienu lidmašīnu un floti palielinājusi līdz 47 šī tipa lidmašīnām. Šogad plānotas vēl gaisa kuģu piegādes, tādējādi noslēdzot iepriekšējo 50 lidmašīnu pasūtījumu.
Aizvadītā gada nogalē uzņēmums paziņoja par papildu 30 "Airbus A220-300" lidmašīnu iegādes līgumu ar tiesībām iegādāties vēl 20 šī tipa lidaparātus, kas palielinās "airBaltic" "A220-300" modeļa floti līdz 100 gaisa kuģiem.
Izvērtējot aizvadīto gadu, uzņēmuma operatīvās vadības direktors un valdes loceklis Pauls Cālītis norādīja, ka turpināts strādāt ar "A220-300" dzinēju ražotāju "Pratt and Whitney", lai mazinātu dzinēju problēmu ietekmi. "Ir skaidrs, ka "Pratt and Whitney" apzinās to, ko nodara dzinēju apkopju kavēšanās, kā arī viņi cenšas darīt visu, lai mazinātu šo ietekmi," sacīja Cālītis. Vienlaikus "airBaltic" valdes loceklis sacīja, ka šajā sezonā uzņēmums būs spiests papildus nomāt lidmašīnas no citiem pārvadātājiem, lai netiktu atcelti reisi.
Pašlaik ir zināms, ka vasaras sezonā "airBaltic" nomās divas "Airbus A319" modeļa lidmašīnas.
"Starlink" internets reisos varētu parādīties šī gada laikā
2023. gada sākumā Latvijas nacionālā lidsabiedrība paziņoja par "Starlink" interneta sistēmas ieviešanu lidmašīnās, bet šī gada laikā varētu sākties praktiska "Starlink" sistēmu integrēšana lidmašīnās, kā arī interneta pārbaude. "Ceram, ka šī gada laikā ikvienam pasažierim būs iespēja izmantot bezmaksas ātrgaitas internetu visos "airBaltic" lidojumos bez reģistrācijas – no brīža, kad pasažieri iekāps lidmašīnā, viņiem būs pieejams interneta savienojums," sacīja uzņēmuma vadītājs Martins Gauss.
2022. gadā Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" ieņēmumi bija 500,17 miljoni eiro, kas bija gandrīz divarpus reizes vairāk par aviokompānijas apgrozījumu 2021. gadā, kad tas bija 204,1 miljons eiro.
Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" – 2,03%.