Pagājušās nedēļas beigās divas reizes Somijas nacionālās lidsabiedrības "Finnair" lidmašīnas, kas bija ceļā no Helsinkiem, nevarēja nolaisties Tartu lidostā GPS aprīkojuma darbības traucējumu dēļ.
Baltijas valstu ārlietu ministri brīdinājuši, ka Krievija rada GPS signālu traucējumus, kas ir ļoti bīstami un agri vai vēlu var novest pie aviokatastrofas, raksta "Tartu Postimees".
Tas vēsta, ka Igaunijas, Latvijas un Lietuvas ārlietu ministri laikrakstam "Financial Times" norādījuši, ka pēdējo nedēļu laikā Baltijas valstīs tiek novēroti GPS signālu traucējumi. Igaunijas ārlietu ministrs Marguss Cahkna paziņojis, ka Tartu lidostas apkaimē notiekošais ir Krievijas hibrīduzbrukums.
"GPS signāla traucēšana ir daļa no Krievijas naidīgajām darbībām, un mēs noteikti apspriedīsim šo jautājumu arī ar mūsu sabiedrotajiem. Tas ir drauds mūsu cilvēkiem un drošībai, un mēs to necietīsim," sacījis Cahkna.
Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis teicis, ka situācija Baltijas jūras reģionā ir kļuvusi pārāk bīstama, lai to ignorētu.
"Ja kāds naktī, braucot ar automašīnu, izslēgs jums lukturus, tas būs bīstami," sacījis Landsberģis.
Latvijas ārlietu ministre Baiba Braže norādījusi, ka tādi incidenti tiek uztverti nopietni un Latvijas atbildīgās institūcijas sadarbojas ar citu valstu kolēģiem.
Tartu lidostas operatīvās darbības vadītājs Romāns Kuļikovs sacīja, ka pagājušajā naktī "Finnair" lidmašīna, kas izlidoja no Helsinkiem, Tartu lidostā nolaidās plkst.1.04. Lidojums noritēja droši un bez problēmām.
Kā ziņo "Financial Times", ceturtdien un piektdien divas "Finnair" lidmašīnas GPS signāla traucējumu dēļ atgriezās Somijā, jo tām nebija iespējams droši sasniegt Tartu lidostu.
Eksperti ir norādījuši, ka Baltijas valstu reģionā pēdējo mēnešu laikā GPS signāla traucējumi ir ietekmējuši desmitiem tūkstošu civilo lidmašīnu reisu. Signāla bloķēšana ietekmē arī kuģošanu Baltijas jūrā un automašīnu navigācijas sistēmas. Zviedrijas Jūras spēki ir izplatījuši brīdinājumu par kuģošanas drošības riskiem.
Kā pauž eksperti, GPS signāla traucējumus var radīt ar salīdzinoši lētu aprīkojumu.
Lai gan neviens nav uzņēmies atbildību par signāla traucējumu radīšanu, reģiona amatpersonas nešaubās, ka tos gan no savas pamatteritorijas, gan Kēnigsbergas (Karaļauču) anklāva rada Krievija.
Lielbritānija martā apstiprināja, ka valdības lidmašīna, kurā atradās aizsardzības ministrs Grānts Šapss, mājupceļā no Polijas piedzīvoja GPS signāla traucējumus Kēnigsbergas tuvumā.
Somijas lidsabiedrība pārtrauc lidojumus uz Tartu līdz 31. maijam
Reaģējot uz esošo situāciju un faktu, ka aizvadītajā nedēļā divi Somijas nacionālās lidsabiedrības "Finnair" reisi nevarēja nosēsties Tartu lidostā, "Finnair" pieņēmis lēmumu līdz 31. maijam apturēt lidojumus uz šo lidostu, Latvijas Televīziju informēja lidsabiedrībā.
"Pašlaik esošie instrumenti, lai nosēstos Tartu lidostā, ir balstīti uz GPS signālu. Traucētā signāla darbība, kas šajā reģionā ir bieža parādība, traucē mums izmantot šo metodi. Bez GPS mēs šajā lidostā nevaram droši nosēsties,"
LTV norādīja "Finnair" lidojumu direktors Jari Pajānens.
Uzņēmums no Igaunijas valdības un Tartu domes sagaida konkrētu rīcības plānu, kas ļaus lidojumus veikt droši.
"Lidmašīnās esošā sistēma pilotus informē par to, ka tiek traucēts GPS signāls, un piloti ir apmācīti, kā rīkoties šādos gadījumos, bet tas vairāk attiecas uz tranzīta lidojumiem, bet Tartu gadījumā lidostas sistēma ir balstīta uz GPS signālu," piebilst Pajānens.
Pasažieriem, kuriem maijā bija plānots lidot maršrutā Helsinki–Tartu vai Tartu–Helsinki saņems informatīvu paziņojumu par lidojumu atcelšanu.
"Finnair" lēmums atlikt lidojumus uz Tartu lidostu Igaunijā GPS traucējumu dēļ tiek darīts piesardzības nolūkā nevis tieša apdraudējuma dēļ. Tartu reģionālā lidosta darbojas ar GPS sistēmu, tajā nav uz zemes izvietota aeronavigācijas aprīkojuma. https://t.co/aqt3S4mmFu
— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) April 30, 2024
"Somijas nacionālās lidsabiedrības "Finnair" lēmums atlikt lidojumus uz Tartu lidostu Igaunijā GPS traucējumu dēļ tiek darīts piesardzības nolūkā nevis tieša apdraudējuma dēļ,"
paziņojumā medijiem norāda Latvijas Civilās Aviācijas aģentūrā.
Aģentūras vadītājs Māris Gorodcovs norāda, ka aviācijas sistēma nav tik viegli ievainojama. "Satelītnavigācijas sistēma nav primārais navigācijas līdzeklis. Tā ir moderna un visprecīzākā, bet ir arī citas sistēmas uz zemes un gaisa kuģos, kas turpina darboties," norāda CAA direktors Māris Gorodcovs.
GPS signāla problēmas vairāk skar reģionālās lidostas
2022. gada martā, vienu mēnesi pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā sākuma, Eiropas Savienības Aviācijas aģentūra izplatīja brīdinājumu, ka Krievijas sāktais karš Ukrainā var negatīvi ietekmēt Globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) pārklājumu atsevišķās reģiona vietās. GPS traucējumi mūsu reģionā un Somijas austrumu rajonos tika novēroti jau kopš marta sākuma.
Lidojuma laikā šīs sistēmas darbības traucējumi nerada tiešu apdraudējumu, jo gaisa kuģī tiek izmantotas vēl citas mērierīces, lai nodrošinātu drošu lidojumu, bet traucējumi var ietekmēt lidmašīnu nosēšanos mazāka izmēra lidostās, kurās nav to pašu sistēmu, kādas ir, piemēram, starptautiskajās lidostās. Šeit galvenokārt būtu jāmin instrumentālās nosēšanās sistēma (ILS), kas pilotiem palīdz nosēdināt gaisa kuģi nepietiekamas redzamības apstākļos, piemēram, biezā miglā. ILS palīdz lidmašīnu droši nosēdināt arī GPS traucējumu apstākļos.
Igaunijas aviācijas eksperts Svens Kukemelks nedēļas nogalē Igaunijas sabiedriskajai televīzijai ERR sacīja, ka GPS signāla traucējumi, visticamāk, domāti, lai izjauktu potenciālās izlūkošanas darbības, bet Igaunijas valdībai būtu jānāk klajā ar risinājumiem attiecībā uz Tartu lidostu, ja ir vēlme saglabāt avio satiksmi ar Helsinkiem.
"Ir jāsaprot, ka Tartu lidosta ir visvairāk apdraudēta, jo tā atrodas tuvu Igaunijas robežai ar Krieviju. Signāla kropļošana, visticamāk, notiek, lai kavētu dažādu vienību kustību.
Protams, Krievijas pusei nav nekādas intereses par Tartu lidostas darbību, bet jāņem vērā, ka Dienvidigaunijā atrodas Kuperjanova bataljons. Domāju, ka Krievijas puse vēlas uzzināt kaut ko vairāk par šo bataljonu, tāpēc arī ir attiecīgās darbības,"
sacīja Kukemelks.
Reģionālajās lidostās parasti nav gaisa satiksmes dispečeru un lidojumi tiek koordinēti no citas lidostas. Respektīvi, piloti piekļūst visai nepieciešamajai informācijai paši un viņiem jāpieņem lēmums – nosēsties vai ne.
"Igaunijas Aeronavigācijas dienesti un eksperti ir izstrādājuši īpašu DME navigācijas tīklu, kas piedāvā alternatīvas iespējas kā GPS tīkls. Pašlaik notiek darbs pie risinājumu izveides," Igaunijas medijam sacīja Igaunijas Klimata ministrijas ģenerālsekretārs Keits Kasemets.