Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

«Latvijas ārējā un drošības politika. Gadagrāmata 2020». Intervija ar Andri Sprūdu

Kirila Serebreņņikova izrādes Outside (Ārpusē) – visatkailinātākā mākslinieka grēksūdze

Režisora Serebreņņikova izrāde «Outside» – par mākslu uz naža asmens

Pēc Aviņonas festivālā saņemtās sabiedrības un kritiķu uzmanības, režisora Kirila Serebreņņikova izrāde “Outside” (“Ārpusē”) dodas Eiropas turnejā, un par pirmo izvēlēto vietu kļuvusi Rīga un Nacionālais teātris. Rīgā viesizrādes skatāmas 21.- 23. janvārī.

Izrādi “Outside” ārzemju žurnālisti raksturo, kā “iespējams, visatkailinātāko mākslinieka grēksūdzi līdz šim”, un iestudējums tika vērtēts kā mākslinieciski un saturiski spēcīgākais Aviņonas festivāla programmas piedāvājums.

“Outside” tapusi kā Aviņonas festivāla un Maskavas Gogoļa centra aktieru kopdarbs, izrādes un turnejas kopproducents - "Modern Artlife Foundation". 2019. gada aprīlī atceltais mājas arests ļāva Serebreņņikovam to iestudēt pašam Maskavā, tomēr festivāla skatuvei izrādi pielāgoja viņa asistenti, jo spēkā bija aizliegums izbraukt no valsts.

Izrādes stāsts tapis, režisoram esot mājas arestā, kā veltījums ķīniešu izcelsmes dzejniekam un fotogrāfam Renam Hangam, kurš izdarīja pašnāvību 30 gadu vecumā.

Izrāde ir metaforisks vēstījums par mākslinieka un varas attiecībām, kas ietver Hanga un Serebreņņikova personīgās pieredzes ar politisko sistēmu spiedienu pret māksliniekiem.

"Tas ir tāds Kirila Serebreņņikova kliedziens pasaulei, ko uztaustīja Aviņonas festivāls: “Saprotiet, kas vispār notiek!” Un ne tikai Krievijā. Un ne tikai Ķīnā," LTV raidījumam “Rīta Panorāma” stāsta Latvijas Nacionālā teātra direktora palīgs Ojārs Rubenis.

Iespēja redzēt talantīgā un arī skandalozā režisora Kirila Serebreņņikova izrādi “Outside” Rīgā, Latvijas Nacionālajā teātrī, ir likumsakarīga – te kādreiz tapuši skatītāju gaidītie darbi “Mirušās dvēseles”, “Raiņa sapņi”, “Tālā pilsēta” un “’Voiceks”.

Teātra kritiķe Inga Rozentāle recenzijā žurnālā “Teātra Vēstnesis” raksta: “Pretēji bažām, ka pārkarsēta ziņkāre par notikumiem ar Kirilu Serebreņņikovu varētu nogalināt pat visinteresantāko iestudējumu, “Ārpusē” tiešām izrādījās par vienu no mākslinieciski un saturiski spēcīgākajiem piedāvājamiem Aviņonas festivāla programmā.”

Savukārt  Ojārs Rubenis uzsver:

“Skatītājs, kas ļoti daudz redzējis daudz laba kino, skatītājs, kurš ļoti daudz redzējis labu teātri – viņam nebūs šoks, viņam būs analītika.”

Režisors Serebreņņikovs par darbu stāsta: “Es iedomājos, ka Rens Hangs varētu satikties ar mākslinieku Mapltorpu – viņu māksla, interese par cilvēku ķermeni ir līdzīga. Abus aizliedza dažādos laikmetos. Viņi izdzīvoja sarežģītus adaptācijas periodus, mēģinājumus iekļauties sabiedrībā, kas viņus atgrūda viņu citādības, viņu mākslas ārpus normas, morāles, pieklājības robežām.

Šie cilvēki, kas dzīvoja un radīja skaistumu uz naža asmens, ir izrādes galvenie varoņi.”

Izrādes “Outside” pieteikumā minēts, ka bērniem līdz 18 gadu vecumam izrādes apmeklējums nav ieteicams. Izrāde Rīgā skatāma ar Pētera Avena labdarības fonda "Paaudze" atbalstu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti