Saklausīt to, ko neredzam. Atskats uz festivālu «Skaņu mežs»

8. un 9. oktobra vakarā “Hanzas peronā” notika nepieradinātās mūzikas festivāla “Skaņu mežs” centrālie pasākumi, iepazīstinot ar aktuālo avangarda mūzikā un mudinot katram pašam sevi izaicināt izkāpt no ierastā.

Festivāls “Skaņu mežs” Rīgā notiek jau kopš 2003. gada – galvenie notikumi ierasti ir rudenī, visa gada griezumā noorganizējot atsevišķus pasākumus. Savos tūlīt jau 20 darbības gados festivāls ir uzaudzinājis klausītāju paaudzes, tajā skaitā arī mani (festivālu apmeklēju jau kopš 2007. gada). Un, runājot par avangarda mākslu un mūziku, personīgai pieredzei ir ļoti svarīga loma. Pieredze, zināšanas saplūst ar konkrēto performances mirkli, šādi radot emocionālo pārdzīvojumu jeb katarsi. Ja pieredzes un zināšanu vēl nav, tad būs jāatver savs zinātkārais prāts.

Šī gada “Skaņu meža” ceļojums man sākās ar trio “Still House Plants” priekšnesumu. Tembrāli silta rokmūzika ar trokšņainu, skaļu ģitāru, kuru caurvija melodija – samtaini zems sievietes džeza vokāls, un ļoti precīzu un tomēr ļoti elastīgu bundzinieku ar ātru reakciju, kas ģitārista un vokālistes sniegumu ierāmēja tādā kā kubisma zīmējumā. “Tā kā “Mona De Bo”, tikai ar vokālisti,” – dzirdēto īsi raksturoja satiktais paziņa, un man atlika tik piekrist šai atsaucei uz latviešu avangarda rokmūzikas duetu.

"Skaņu mežs 2021", "Still House Plants"

Savukārt Felīcija Atkinsone (Félicia Atkinson), izmantojot flīģeli, elektroniskos instrumentus, to iespējas un modulācijas, radīja telpisku sajūtu. Viņas balss franču un angļu valodā, kopējais priekšnesuma ritējums radīja intīmu un mierpilnu sajūtu, no kuras ik pa laikam uzcēla elektronikas sprakšķi.

"Skaņu mežs 2021", Felīcija Atkinsone

Producente Lotic, pirmkārt, aizrāva ar savu vizuālo tēlu, kas atgādināja būtni no antīkās mitoloģijas. Muzikāli elektroniskas monotonais, ritmiskais ietvars saplūda ar mūziķes augsto, operas dziedāšanas manierē izkopto vokālu, kopā radot sajūtas, it kā mēs būtu iekļuvuši sirēnas slazdā.

"Skaņu mežs 2021", Lotic

Arī komponists Elvins Kurans (Alvin Curran) priekšnesumā izmantoja gan flīģeli, gan sintezatorus, spēlējoties ar kontrastiem un absolūti dīvainām ikdienas skaņām, radīja distopisku skaņu pasauli. Uz flīģeļa Kurans improvizēja ap 60. gadu džeza tēmām, bet uz sintezatora veidoja kliedzienu-kviecienu skaņu cilpas, asociatīvi radot līdzību ar Džordža Orvela daiļradi. Savā priekšnesumā Kurans bija iesamplējis arī grupas “Beasty Boys” dziesmas “Sabotage” fragmentu. Priekšnesums bija pilns negaidītu elementu, tam bija vienots plūdums, līdz pats komponists strauji piecēlās no flīģeļa un sacīja – “nu jau pietiks”, asprātīgi stāstam pieliekot treknu punktu.

"Skaņu mežs 2021", Elvins Kurans

“JACK Quartet” veldzēja ar virtuozitāti, izpildot Ianna Ksenakisa (Iannis Xenakis), Džona Zorna (John Zorn), Ģērga Ligeti (Gyorgy Ligeti) un Entonija Brekstona (Anthony Braxton) darbus, komponistu domas izspēlējot apbrīnojamu vieglumu un aizrautību. Cik spēcīgi var skanēt kvartets, kad tas spēlē uz klusāko skaļumu! Publika to visu klausās burtiski elpu aizturējuši.

"Skaņu mežs 2021", “JACK Quartet”

Protams, jāatzīmē, liels notikums šī gada festivālā bija paša brīvās improvizācijas meistara, saksofonista un komponista Entonija Brekstona un viņa trio uzstāšanās, uz kuru pati diemžēl nepaspēju. Iespēja koncertā, dzīvē dzirdēt mūsdienu mūzikas vēsturē tik nozīmīgas personības ir liela vērtība gan no baudījuma, gan izglītības viedokļa.

Entonijs Brekstons

Nozīmīga daļu festivāla programmas šogad veidoja trokšņu mūzikas projekti, kas uz mūziku liek paskatīties kā uz daļu no lielāka vēstījuma kopuma. Tas var būt vēstījums par savu izcelsmi, kā tas bija Angolā dzimušā producenta Nazar gadījumā, vari arī pašizpausme un konkrētā mirkļa sajūtu fiksācija – kā producenta Shapednoise gadījumā.

"Skaņu mežs 2021", "Shapednoise"

Dzīvojot laikmetā, kad piedzīvojam informācijas pārprodukciju, trokšņu mūzika pilda atbrīvojošu funkciju. Tās attīstībai neizsekot, līdz ar to nav ko nokavēt, nav arī iespējamas kļūdas – viss tas, kas mūsdienu cilvēku nomāc. Vienīgi savai fiziskajai labsajūtai der līdzi paņemt ausu aizbāžņus, jo “glitch” jeb apzināti veidotie “skaņas kļūdu” efekti var būt ļoti spalgi un ilgtermiņā ausis nogurdinoši. Tāpat jāpiebilst, ka “Skaņu mežā” tu orientējies ar ausīm un savai redzei ļauj atpūsties. Priekšnesumu apgaismojums visbiežāk ir pieklusināts, intīms, šādi saasinot citas ķermeņa maņas.

Publikas lielāko atsaucību jeb ķermenisko iesaisti ar jaudīgiem priekšnesumiem raisīja trīs kolektīvi – “Duma”, “Prison Religion” un “m.a.t.a.d.a.t.a.”. Kā “Duma”, tā arī “Prison Religion” būtībā izpilda crossover jeb starpžanru mūziku, apstrādājot elementus no dažādiem andergrounda stiliem – hiphopa, metāla, industrial, elektroniskās deju mūzikas.

"Skaņu mežs 2021", "Duma"

Atšķirīgs ir vēstījums – “Duma” gadījumā tā ir savu iespēju paplašināšana, izejot no etniskās izcelsmes. Kamēr “Prison Religion” caur savu mūziku pauž attieksmi pret šī brīža paradoksālo ikdienu, kurā vērtību skala visai bieži tiek nonivelēta kā neveiksmīgs joks un asi kontrasti ir normalitāte, kā mēs tiekam vai arī netiekam ar to galā?

"Skaņu mežs, 2021", “Prison Religion”

Savukārt Toma Auniņa jaunais projekts “m.a.t.a.d.a.t.a.” publiku aizrāva ar hipnotiskiem ritmiem un skaņu paradoksiem, piemēram, reivot pie sirēnām, kas ir kā brīdinājuma signāls, šķiet nepareizi, bet šim brīdim, kad pasaulei par sevi atgādina ilgi ignorētas samilzušas problēmas, tas tik ļoti atbilstoši.

"Skaņu mežs 2021", “m.a.t.a.d.a.t.a.”

Kopsavilkumā – festivāls “Skaņu mežs” ik reizi atgādina par to, ka mūzika ir spēcīgs komunikācijas instruments, ar kuru izstāstīt savu redzējumu par aktuālo. Par mūziku, kas ļauj saklausīt to, ko mēs atsakāmies saredzēt. Par mūziku, kuru nevar izskaidrot ar vienu pareizo atbildi. Uz visbeidzot – pēc “Skaņu meža” apmeklējuma vienmēr tiek papildināta arī skaņu ierakstu kolekcija, kas ir visnotaļ svarīgs process.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt