"Mikrofona" turpat 30 gadus garajā mūžā laiki bijuši visādi. Gan slavas gadi, kad vēstules uz Doma laukumu plūda straumēm un "Mikrofons" bija gaidīts ciemiņš it visur Latvijā, gan mēmie periodi, kad dziesmu aptauju aizliedza un iestājās neziņas un gaidīšanas laiks. Vislielākā piespiedu pauze, par kuru jau daudz rakstīts un runāts, bija pēc "Mikrofona" pirmā atklātā koncerta Mazajā ģildē līdz pat 1976. gadam, kad pēc vadības maiņas Latvijas Radio dziesmu semafors atkal tika atvērts.
"Mikrofona" aptaujai - 50
Savulaik tik iemīļotā dziesmu aptauja "Mikrofons" šogad atzīmē 50 gadu jubileju. Aizraujošais dziesmotās aptaujas stāsts aizsācies 1968. gada rudenī, tātad pirms apaļa pusgadsimta, un Latvijas Radio 2 raidījumu ciklā “Mikrofona aptaujai – 50” atskatās uz spilgtākajiem dziesmotajiem notikumiem.
Vairāku gadu piespiedu dīkstāve vai mēmais laiks nebija mazinājis klausītāju interesi par latviešu dziesmām, gluži otrādi. Turklāt uzticība un mīlestība Raimonda Paula melodijām bija augtin augusi. Uzvarētājas lauri tika vienai no pazīstamākajām Maestro dziesmām ar zīmīgu nosaukumu "Mēmā dziesma”. Turklāt jāatgādina, ka šo dziesmu ar nosaukumu "Tava balss” Nora Bumbiere un Viktors Lapčenoks 1976. gadā izpildīja arī starptautiskajā konkursā Sopotā.
"Mikrofons 76” pirmajā sešniekā bija pavisam četras Paula melodijas – bez jau minētās "Mēmās dziesmas” – arī „Inese”, "Tāls Parīzes radio” un "Latviešu jūrniekiem”, Zigmara Liepiņa dziesmai "Pusnakts stundā” ierindojoties trešajā pozīcijā, bet Edmunda Goldšteina kompozīcijai "Nākšu es”, noslēdzot iemīļotāko melodiju sešnieku.
1976. gada aptauja nāca arī ar vairākiem jauninājumiem. Proti, pirmo reizi noteica ne vien populārāko, bet arī gada labāko dziesmu, kas bija speciālas žūrijas kompetencē, ko vadīja komponists Juris Karlsons.
Un par labāko togad izraudzīja Raimonda Paula un Jāņa Petera kopdarbu "Tāls Parīzes radio” Margaritas Vilcānes unikāli emocionālajā sniegumā.
Šis bija arī tas gads, kad Raimonds Pauls iedibināja tradīciju noslēguma koncerta beigās atskaņot jaunu dziesmu, par kādu Lielajā ģildē kļuva Maestro kompozīcija ar Jāņa Petera tekstu "Par pēdējo lapu”.
Ņemot vērā klausītāju vētraino reakciju zālē, bija visai skaidrs, ka "Pēdējā lapa" varētu kļūt par pirmo dziesmu nākamajā "Mikrofona" aptaujā.