Kultūras Rondo

Marka Rotko dzimšanas diena Daugavpilī tradicionāli vainagojas ar glezniecības izstādi

Kultūras Rondo

Aicina uz kino vakaru Andreja Upīša memoriālajā muzejā "Andrejs Upīts skatās kino"

Rudens kamermūzikas festivāls: Pēteris Vasks stāsta par sadarbību ar kvartetu “Artemis”

Komponists Pēteris Vasks: Sestais stīgu kvartets būs pēdējais

No 2. līdz 17. oktobrim skanēs Rudens kamermūzikas festivāla koncerti. Festivāla atklāšanas koncertā muzicēs “Artemis Quartet”, pirmatskaņojot Pētera Vaska Sesto stīgu kvartetu, kas, kā atklāj pats komponists, būs arī viņa pēdējais stīgu kvartets.

Rakstīt skaņdarbu tieši stīgu kvartetam Pēteris Vasks ķēries pēc 16 gadu pārtraukuma.

"Bija jau uzrakstīti veseli pieci, likās, ka esmu visu pateicis šajā karaliskajā sastāvā. Kad mani uzrunāja Vineta Sareika no “Artemis” kvarteta un teica, ka gribētu, lai trīs komponisti uzrakstītu Bēthovena jubilejas gadā kvartetu, kur būtu Bēthovena klātbūtne, tad likās, ka būs jāraksta," sarunā Latvijas Radio raidījumā “Kultūras Rondo” atklāj komponists Pēteris Vasks.

Komponists stāsta, ka laikā, kad saņēmis šo uzaicinājumu, "Artemis" kvartetā muzicēja divi vācu mūziķi, viena amerikāniete un latviete. Ideja bijusi pasūtīt trīs kvartetus – vācu komponistam, amerikānim un latvietim.

"Domāju, ja liktenis tā lēmis, ka jāraksta, ķeros klāt pie Sestā stīgu kvarteta. Tagad varu oficiāli pateikt, tas ir arī pēdējais kvartets," bilst Pēteris Vasks.

"Es daudz domāju, kā dižo meistaru, kuram ir 250 gadi, kā es viņu varētu savā mūzikā, vienkāršajā un diezgan emocionālajā, iekļaut," stāsta Pēteris Vasks. "Klausījos visus Bēthovena kvartetus, domāju – varbūt kaut ko no kādas klaviersonātes, kādu "Mēnesnīcas sonātes" motīvu, ko visi zina?"

“Mani sajūsmināja Bēthovena pēdējā, 15. kvarteta, trešā daļa, kur ir viens tāds korālis," turpina komponists. "Visa mana koncepcija aizveda pie tā, ka trīs pirmās daļas ir absolūti personīga saruna pašam ar sevi, ar mūziķiem, ar klausītājiem. Un kur tajā sarunā Bēthovens... Trešā daļa, kas beidzas ar sava veida aiziešanu no šīs pasaules, bet dzīve jau turpinās tālāk, arī citā dimensijā. Es iedomājos, ka tajā jaunajā dimensijā varētu būt tā neticamā sastapšanās, viens 21. gadsimta latviešu komponists no mazas Eiropas valsts uzdrošinās satikties ar Ludvigu van Bēthovenu. Izveidoju pēdējo daļu Bēthovena korāli, citējot mazliet ar savu mūziku."

Par “Artemis Quartet” komponists stāsta, ka tie ir augstākā ranga profesionāļi – viens no nedaudzajiem kvartetiem, kas spēlē, nevis sēžot, bet stāvot kājas, protams, izņemot čellistu, kurš sēž uz podesta, lai viņiem būtu acu kontakts.

"Artemis Quartet"

Šogad Rudens kamermūzikas festivāls ir kompakts – to veido piecas programmas, stāsta tā mākslinieciskā vadītāja Baiba Kurpniece.

Baiba Kurpniece par festivāla tapšanu šajā sarežģītajā pandēmijas laikā komentē: “Lielākā daļa programmas tieši tāda arī bija iecerēta pirms pandēmijas, taču nācās no dažām programmām atteikties. Par to, ka “Artemis Quartet” būs Rīgā, par to sarunas sākās jau pirms vairākiem gadiem, lai uz Latviju varētu atbraukt tāda līmeņa mākslinieki. […] Pandēmijas laikā man radās ideja, ka festivālu vajag noslēgt ar Bahu, “Goldberga variācijām”, un tad es uzrunāju Reini Zariņu, kurš pēc tāda pārdomu mirkļa teica man “jā”. Man liekas, ka Baha mūzika ir ļoti piemērota šim laikam tādēļ, ka mani personīgi Baha mūzika sakārto, attīra, un “Goldberga variācijās” ir šī te skaidrība un tīrība.”

Kurpniece arī atzīmē, ka kamermūzika ir šim laikam piemērota, jo tā nozīmē koncentrētu un savstarpēju ieklausīšanos – ieklausīšanos mūzikā, mūziķiem savā starpā un arī klausītājiem.

Pēteris Vasks jau pirms vairākiem gadiem ir teicis, ka kamermūzika ir visintīmākā un prasa vislielāko iedziļināšanos gan no izpildītāja, gan no klausītāja puses.

Tas nozīmē, ka šogad kamermūzikai ir īpaši labvēlīgi apstākļi, jo cilvēki ir izsalkuši pēc mūzikas un ir gatavi citādākam skatījumam, piekrīt Baiba Kurpniece.

“Visa kamermūzika, kurā mēs dzīvojam, uzrunā mūs katru personīgi un individuāli.

Tā nav tā pati mūzika, kas tiek atskaņota stadionos, jo viss pūlis tiek uzkarsēts un zaudē savu personību, bet kamermūzika ļoti godīgi un sirsnīgi runā ar tevi,” uzskata Pēteris Vasks.

Rudens kamermūzikas festivāls sāksies piektdien, 2. oktobrī, ar Berlīnē bāzētā “Artemis Quartet” koncertu Liepājā, “Lielajā dzintarā”. Kopumā festivāls piedāvās piecus koncertus un ilgs līdz 17. oktobrim. Pētera Vaska Sestā stīgu kvarteta pirmatskaņojums izskanēs “Artemis Quartet” koncertos 2. oktobrī Liepājā  un sestdien, 3. oktobrī, Jūrmalā, Dzintaru koncertzāles Mazajā zālē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti