Tiešraides

"Operalia" radošā virtuve. Saruna ar žūrijas pārstāvi un LNOB vadītāju Egilu Siliņu

Tiešraides

Dominiks Domingo: Nevar atrasties opermūzikas pasaulē, nemīlot šo mākslas jomu

Plasido Domingo: Latvijas operā es varētu nodziedāt koncertu – tas būtu skaisti!

Kā starptautiskais vokālistu konkurss «Operalia» nonāca Rīgā. Saruna ar dziedātāju un diriģentu Plasido Domingo

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

"Es tiešām esmu pārliecināts, ka šajā pilsētā ir jābūt kam īpašam, ja no tās nākuši tik daudzi atzīti un ievērojami mākslinieki. Tas, kā viņi šeit ir auguši, kā viņi varējuši šeit attīstīties un kā viņu talants ir varējis šeit uzplaukt, – tas tiešām ir apbrīnas vērts, un es vēlos iepazīt šo vietu," pirms dažām dienām pasaules operdziedātāju konkursa "Operalia" preses konferencē uzsvēra tā dibinātājs un rīkotājs, pasaulslavenais tenors un arī diriģents Plasido Domingo. 30. oktobrī Latvijas Nacionālajā operā risinājās konkursa "Operalia" fināls un laureātu apbalvošanas ceremonija.

"Man ir patiess prieks viesoties Rīgā un Latvijā pirmoreiz mūžā, kas ir ļoti garš arī mākslinieciski – tie ir 65 gadi uz skatuves, tā ka – nekad nav par vēlu. Un esmu priecīgs, ka tagad esmu atbraucis kā "Operalia" konkursa dibinātājs, bet

ceru, ka kādu dienu šeit ieradīšos arī kā dziedātājs. Eiropas valstīs nav citas tādas, no kuras nākuši tik daudzi slaveni un atzīti mūziķi kā no Latvijas. Ar vairākiem no viņiem esmu uzstājies kopā.

Jūs varat lepoties ar tādiem vārdiem kā Aleksandrs Antoņenko, Elīna Garanča, Marina Rebeka, Kristīne Opolais, Egils Siliņš, Andris Nelsons," sarunā ar Latvijas Radio 3 "Klasika" stāsta maestro, vaicāts par pirmajiem iespaidiem, ierodoties Rīgā un līdzšinējo sadarbību ar mūsu izcilākajiem dziedātājiem un diriģentiem.

Plasido Domingo un Marina Rebeka Džuzepes Verdi operas "Traviata" iestudējumā Parīzes Naci...
Plasido Domingo un Marina Rebeka Džuzepes Verdi operas "Traviata" iestudējumā Parīzes Nacionālajā operā

Pārskatot sarakstu, kurās vietās un valstīs ir noticis konkurss "Operalia", redzams, ka Baltijas valstīs tas notiek pirmoreiz. Vai līdzīgi, kā tas notiek olimpiskajās spēlēs, arī "Operalia" vajadzēja izvēlēties vietu, kurā šogad notiks konkurss, un ar kādām vietām konkurēja Rīga? 

"Konkursa "Operalia" norises vietas vienmēr ir īpašas. Un Latvija ir īpaša ar to, cik daudz slavenu un atzītu mākslinieku nāk no šīs zemes, tāpēc man likās, ka šis ir ļoti labs pamatojums, lai šis konkurss beidzot notiktu arī Rīgā, un nudien – Baltijas valstīs tas notiek pirmoreiz.

Es ticu, ka, sekojot šiem māksliniekiem, kas pašreiz ir pasaules opermākslas elitē, nāks arī nākamā paaudze ar sekmīgiem un talantīgiem māksliniekiem; ticu, ka Rīgai būs iespēja izauklēt vēl arī nākamās mākslinieku paaudzes," teic Domingo.

Plasido Domingo un konkursa "Operalia 2022" uzvarētāji
Plasido Domingo un konkursa "Operalia 2022" uzvarētāji

Vaicāts, kura no skatuvēm viņam devusi vislielāko iedvesmu, Maestro saka: "Ir ļoti grūti atbildēt uz šo jautājumu, 65 gadu laikā uzstājoties uz tik daudzām operas skatuvēm. Ir jau šis lielais četrinieks – Metropoles opera Ņujorkā, Vīnes Valsts opera, opera "La Scala" Milānā un Koventgārdena opera Londonā. Protams, šie ir īpaši nami un arī uzstāties tur ir īpaši. Īpašas atmiņas man saistās ar Losandželosu Amerikas Savienotajās Valstīs, kur iedibināju operas kompāniju – tās pirms tam tur nebija. Bet es teiktu, ka katrā zemē ir potenciāls. Jo vairāk ceļoju, jo vairāk dzirdu, jo vairāk tiešām ticu, ka no ikviena opernama var dzimt nākotnes zvaigznes, un to mēs redzēsim arī šajā nedēļā."

Uz jautājumu, vai katrai konkursa reizei tiek izraudzīta cita žūrija un vai ir kāds "Operalia" žūrijas klubiņš, maestro atbild: "Žūrijas uzticība mums ir ļoti liela, jo apmēram 70% žūrijas pārstāvju šajā konkursā darbojas ilgus gadus. Daži no viņiem ir kopā ar konkursu jau kopš tā dibināšanas, lai gan žūrija arī papildinās un mainās – nāk klāt cilvēki no jauniem opernamiem, kuri ir ieinteresēti ar mums sadarboties. Žūrijā ir pārstāvēti ne tikai Eiropas, bet visas pasaules operteātri, to mākslinieciskie vadītāji, direktori, solistu atlases speciālisti un mākslinieciskie padomnieki, tādā veidā sniedzot iespēju uzlecošajām zvaigznēm – šiem talantīgajiem jauniešiem – jau uzreiz gūt pirmos angažementus, pirmos kontraktus, lai varētu attīstīt savu karjeru. Šī ir tā vieta, kur viņi tiek ieraudzīti un tālāk jau veido savu karjeru."

Šī gada konkursa žūrijā darbojas Nīderlandes Nacionālās operas direktore no Amsterdamas, Plasido Domingo dzīvesbiedre Marta Domingo, kas ir šī konkursa izpilddirektore. Arī Metropoles operas mākslinieciskais padomnieks, Vašingtonas Nacionālās operas stratēģiskais direktors, Berlīnes Valsts operas mākslinieciskais vadītājs, kastinga direktors Karaliskajā operā Londonā, Vīnes Valsts operas radošais direktors, Santafē operas galvenais mākslinieciskais vadītājs, Minhenes, Dallasas operu konsultanti, kā arī galvenais mākslinieciskais koordinators Buenosairesas operām, operas "An der Wien" vadība no Vīnes, kā arī pārstāvji no jaunā dziedātāju projekta Zalcburgas un Čikāgas operās.

"Operalia 2022" žūrija
"Operalia 2022" žūrija

Jautāts, vai atceras savu pirmo konkursu un kādus padomus varētu dot jaunajiem konkursantiem, Plasido Domingo iesmejas un jokojot atklāj: "Pats savā dzīvē nekad neesmu piedalījies nevienā konkursā, jo, ja piedalītos, tad noteikti zaudētu…"

Bet, domājot par padomu konkursantiem, viņš vēlas, lai katrs no dalībniekiem konkursu uztvertu nopietni un atbildīgi, īpašas simpātijas un atbalstu paužot tieši sieviešu kārtas dalībniecēm, jo viņām karjeras veidošana ir sarežģītāka: "Ja atceramies agrākus laikus – Mariju Kallasu un citas dīvas, viņām nebija ģimenes. Skatuve – tā bija viņu sūtība, misija un piepildījums. Bet mūsdienās, kad jaunās mākslinieces ir arī māmiņas, ceļošana kopā ar bērniem un uzstāšanās šajos apstākļos prasa daudz lielāku pacietību, daudz lielāku spēku, tāpēc šīm sievietēm īpaši vēlu visu to labāko." 

Bet, runājot par veiksmes faktoru operas karjerā, Plasido Domingo stāsta, ka, protams, veiksmei ir milzīga nozīme: "Piemēram, Latvijas Nacionālajā operā nevarēja notikt "Aīdas" izrāde, jo saslima ne vien pirmā sastāva Radamesa lomas atveidotājs, bet arī otrā sastāva Radamess. Padomājiet, kas tā būtu par veiksmi, ja kādam no "Operalia" ceturtdaļfināla solistiem šī loma būtu repertuārā un viņi varētu debitēt! Vai tā nebūtu veiksme, un vai tas neveidotu viņu karjeru turpmāk?"

Šai sakarā Maestro izstāsta gadījumu, kad Vīnē bijis ieradies uz atdziedāšanu pats, un brīdī, kad tā notika, Vīnes Valsts operā atskanējis telefona zvans un tikusi saņemta informācija, ka piepeši saslimis dziedātājs Džuzepe di Stefano, kuram bijis jādzied tā vakara izrādē "Masku balle".

"Noklausīšanās laikā man tika uzdots jautājums: vai esat gatavs šovakar debitēt šeit, Vīnē, šajā lomā? Diemžēl attiecīgās lomas manā repertuārā nebija, tāpēc pilnībā nevarēju izmantot šo veiksmes faktoru, bet veiksme var noteikt, kā spēlēt sev par labu."

Vaicāts, vai gadījumā pirmoreiz par Latviju nav padzirdējis 2006. gadā, kad konkursā "Operalia" uzvarēja jaunā dziedātāja Maija Kovaļevska, Plasido Domingo atbild apstiprinoši:

"Tas tiešām notika 2006. gadā, kad par vienu no laureātēm "Operalia" konkursā kļuva Maija Kovaļevska. Iespējams, ka tad Latvijas vārdu izdzirdēju pirmoreiz un pievērsu šim vārdam lielāku uzmanību.

Bet pēc tam, sekojot jauno un uzlecošo gaitām, es Latvijas vārdu redzēju atkārtojamies, un tiešām – tas mani nebeidz pārsteigt: kā jau vairākkārt tagad esmu izteicies, šajā zemē uzauguši brīnišķīgi, talantīgi mūziķi. Vēlāk ar Maiju Kovaļevsku vairākkārt esam uzstājušies kopā – gan operas "Simons Bokanegra" izrādēs, gan Metropoles operā, kur viņa izpildīja Mimī lomu operā "Bohēma". Šādas uzstāšanās mums pēc konkursa bijušas vairākkārt."

No kreisās: LR kultūras ministrs Nauris Puntulis, Plasido Domingo un LNO direktors Egils Siliņš
No kreisās: LR kultūras ministrs Nauris Puntulis, Plasido Domingo un LNO direktors Egils Siliņš

Visbeidzot, taujāts, kura būtu tā loma, ko viņš varētu vai gribētu nodziedāt uz Latvijas Nacionālās operas skatuves, Plasido Domingo saka tā: "Šobrīd nedziedu pārāk daudz lomu un nepiedalos daudzās operizrādēs, galvenokārt tās ir "Simons Bokanegra", "Traviata" un vēl "Nabuko". Tā ka domāju, ka uz Latvijas Nacionālās operas skatuves manā priekšnesumā varētu izskanēt kāda no šo trīs operu lomām. Bet es varētu šeit nodziedāt arī koncertu – un tas būtu skaisti!" 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti