Izstādē «Kinētikas arheoloģija» atgādinās par kustīgās mākslas avangardu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

''Rīgas mākslas telpas” Intro zālē sestdien, 12. novembrī, tiks atklāta Latvijas Laikmetīgās mākslas centra sagatavotā izstāde “Kinētikas arheoloģija”. Izstādes ekspozīcija veidota kā atvērta laboratorija, kurā intriģējoši parādīta kinētiskās mākslas tapšana 60. un 70.gados Latvijā un tās saglabāšanas problemātika mūsdienās.

Kinētiskā jeb māksla, kas saistīta ar kustību, 70. gados Latvijā bija viens no laikmetīgās mākslas procesu aizsākumiem. Tā radikāli atšķīrās no tobrīd ierastās mākslas, ko regulēja padomju realitāte, taču, neskatoties uz eksperimentālo dabu, tā baudīja visai lielu brīvību – abstrakto formu un tehnoloģiju risinājumi bija skatāmi izstādēs, jaunu ēku interjeros un pilsētvidē.

„Tomēr kinētiskās mākslas paradokss – tā ne vien iemieso „perpetuum mobile” (mūžīgās kustības) ideju, bet arī to dekonstruē: kustība ar laiku izsmeļ pati sevi un tās līdzekļus. Daudzi no darbiem šodien ir gājuši bojā un nogrimuši aizmirstībā materiālu entropijas dēļ un novecojušas savulaik aktuālās tehnoloģijas. Izstāde “Kinētikas arheoloģija” caur Valda Celma darbiem ļauj atkal iepazīt kinētiskās mākslas vēsturi, vairākus daļēji zudušus un šodien atkal atjaunotus darbus, un laikmetīgās mākslas restaurācijā aktuālus jautājumus un dilemmas – par materiālu un koncepcijas autentiskumu, mākslas darba saglabātības, materiālās formas un nozīmes līdzsvaru,” akcentē izstādes kuratore Ieva Astahovska.

Celms ir viens no zināmākajiem kinētiskās mākslas pārstāvjiem Latvijā. Viņa radošā darbība ir liecība tam, ka arī

padomju periodā Latvijā tapa avangardiski un vizionāri mākslas darbi, ne mazāk pārliecinoši kā līdzīgas parādības Rietumos un citur pasaulē 20.gadsimta 60. un 70.gados.

Divus nozīmīgus Celma darbus – “Grieķija” un “Ceturtā pakāpe” – 2015. gadā atjaunoja restauratore Ieva Alksne. Objektu “Grieķija” Celms radīja vēl studiju gados, tā dekoratīvā izteiksme apliecina mākslinieka meklējumus popārta virzienā. Savukārt kinētiskais mākslas objekts “Ceturtā pakāpe” pirmo reizi tika izstādīts 1978.gadā izstādē “Forma. Krāsa. Dinamika” Pēterbaznīcā. Izmantojot fotogrāfijas, zīmējumus un video, ekspozīcija veidota tā, lai izstādes apmeklētājs varētu ieskatīties restaurācijas procesā, iepazītu darbu materiālus un tehnoloģijas, kā arī apjaustu restaurācijas procesa dilemmas un metodes.

Izstādē būs apskatāma arī īsfilma par Celma kinētiskās mākslas darbiem, kas tapusi sadarbībā ar Vides filmu studiju.

“Mūsu mērķis bija parādīt lielisko un apjomīgo izstādes materiālu, kā absolūti primāro izvirzot Valdi Celmu un viņa radošo darbību. Izstādes iekārtojums tika veidots, iedziļinoties un pētot viņa darbus. No tiem ietekmējoties, izgatavojām, piemēram, fotogrāfijas kā objektus un veidojām arī oriģinālus stendus, lai rezultāts būtu maksimāli tuvs mākslinieka rokrakstam un filozofijai. Izstādes iekārtojuma izgatavošanai izmantotas modernās tehnoloģijas, taču raudzījāmies, lai tās netraucētu darbiem, bet būtu veiksmīgs un neuzkrītošs papildinājums. Tagad ir pieejamas dažādas tehnoloģijas un mākslinieka iztēli neierobežo limitēts materiālu piedāvājums, bet Valdis Celms panāca fantastiskus rezultātus ar tiem ierobežotajiem paņēmieniem un materiāliem, kas bija pieejami pirms 45 gadiem,” ekspozīciju komentē dizainers Rihards Funts.

26. novembrī un 10. decembrī plkst.12.00 ģimenes ar bērniem aicinātas apmeklēt radošo darbnīcu Celma vadībā. Darbnīcas ietvaros tiks pētīts mākslinieka darbs “Pozitrons” – dalībnieki tiks aicināti konstruēt tā formu, liekot lietā kartonu, bērniem draudzīgās Makedo plastmasas skrūves un kartonzāģus. Darbs notiks komandās, katrā darbnīcā kopīgiem spēkiem uzbūvējot vienu, milzīgu puslodi. Visu izstādes laiku bērni un jaunieši aicināti arī izmantot ekspozīcijā pieejamās darba lapas, kā arī veikt digitālo testu “Nosaki savu restauratora tipu!”. 4.decembrī plkst. 12.00 visi interesenti aicināti uz tikšanos ar autoriem “Rīgas mākslas telpā”, savukārt 3.decembrī Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Konferenču zālē notiks starptautisks simpozijs “Salabot to, kas nav salauzts. Kā rekonstruēt laikmetīgo mākslu?”, kura ietvaros tiks apskatīts arī Celma mākslas darbu atjaunošanas process.

Ekspozīcijas telpisko scenogrāfiju kā radošu dialogu starp mākslinieku Valdi Celmu un restauratori Ievu Alksni veidojis dizaineris Rihards Funts un Toms Lucāns (“Rijada”). Izstādes kuratore – mākslas zinātniece Ieva Astahovska.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti