Sadaļas Sadaļas

Zeme 2050: Ilgtspējīga nākotne

Zeme 2050: lauksaimniecības ietekme uz vidi un urbāno dārzu ienākšana pilsētvidē

Zeme 2050: Ilgtspējīga nākotne

Iekļaujoša pilsēta, velosipēdu kultūra un betona džungļi

Modes industrijas divkosība, intelektuālā mode un džinsi, kas maksā divus eiro

Modes eksperte: Apģērba industrijai laiks pāriet uz intelektuālo modi

Modes industrijas piesārņojums sazarojas dažādos ražošanas un patērēšanas procesos. Piemēram, kokvilnas ražošanā izmanto ļoti daudz ūdens – ir pat joks, ka cilvēki uzvelk vairāk ūdens, nekā spēj izdzert, Latvijas Radio 1 raidījumā “Zeme 2050” stāstīja apģērbu tehnoloģiju zinātniskā asistente Rīgas Tehniskajā universitātē Linda Austra Ārende. Speciāliste pauda vīziju, ka nākotnē dekoratīvā apģērba funkciju drīzāk varētu pārņemt virtuāli avatari jeb personalizēti grafiskie tēli, kamēr cilvēki ikdienā valkātu vienkāršus un universālus tērpus.

Apģērbu radītais piesārņojums mazina dabas daudzveidību, savukārt auduma krāsošanā un mazgāšanā iegūtais netīrais ūdens nonāk apkārtējā vidē, piesārņojot upes un citas ūdenstilpes, norādīja Linda Austra Ārende. Turklāt atkritumi rodas gan no saražotā pārprodukcijas, gan tekstila atliekām. Nekvalitatīvā materiāla dēļ apģērba gabali kalpo īslaicīgi, un visbiežāk tos izmet pēc pāris mazgāšanas reizēm.

    Ilgtspējīgā apģērbu ražošanā būtiska ir pat diega pavediena izcelsme

    Zināms, ka modes industrija saražo ievērojami vairāk drēbju nekā pasaule spēj patērēt, norādīja Ārende. Viņa minēja, ka atbalsta visus centienus un motivāciju attālināties no ātrās modes, tomēr eksperte nevēlējās dēvēt jebkādu uzņēmumu par ilgtspējīgu, kamēr visas trīs ilgtspējas dimensijas nebūs attīstītas. Jebkuru darbību vai ražošanas procesu, ko veic citādāk nekā ātrās modes industrijā, nav korekti saukt par ilgtspējīgu, norādīja speciāliste.

    Proti, lai apģērba ražošana būtu ilgtspējīga, jāņem vērā gan biznesa modelis, gan sociālais faktors, gan arī ietekme uz vidi.

    Patiesam ilgtspējīgam uzņēmumam vajadzētu labi pārzināt visu piegādes ķēdi, sākot no kokvilnas audzēšanas līdz pat diega pavediena ražošanai.

    Ātrās modes popularitātes atslēga – tūlītējs emocionāls mierinājums

    Ātrā mode rada tūlītēju, taču izgaistošu laimi, kamēr ilgtspējīgi radīts un intelektuāli piesātināts apģērbs spēj kalpot gadiem. Latvijas Mākslas akadēmijas Modes mākslas katedras vadītāja un zīmola “One Wolf“ dibinātāja Agnese Narņicka, stāstot par ātro modi, uzsvēra, ka viens no emocionālajiem faktoriem, kas ietekmē tieši ātro modi, ir radīt tūlītēju apmierinātību klientā – radot laimes hormonu no ātrās iepirkšanās, kas finansiāli ir līdzvērtīgi tam, kā aiziet uz kafejnīcu un nopirkt kūku vai kafiju.

    Viņasprāt, lēnā mode ir pilnīgi cita veida domāšana, pieeja modes industrijai un tās patērēšanai – tas ir dzīvesstils.

    Lēnās jeb intelektuālās modes patērētājs dod priekšroku vērtībām un pārdomāti veido savu garderobi, jo viņam ir būtiski, kas notiek ar apkārtējo vidi. Lēnajā modē liela nozīme ir tieši dizainam – patērētājs savas drēbes iegādājas pārdomāti un investē līdzekļus apģērbā, kas kalpos nākamos pāris vai pat desmit gadus.

    Piemēram, ir lēnās modes zīmoli, kas nesašuj drēbes simtos eksemplāru, bet gan realizē preci tikai tad, ja to speciāli pasūtīta, tā neradot masu pārprodukciju.

    Kā apģērba ražošana mainīsies nākamajos trīsdesmit gados?

    “Pēc trīsdesmit gadiem mūs sagaida klimata katastrofa, kas, visticamāk, izjauks daudzus pašreizējās sadzīves modeļus un sabiedrības ikdienu. Tādēļ, manuprāt, dekoratīvā apģērba funkcija tiks pārnesta uz virtuālo vai paplašināto realitāti, kur katram būs savs virtuālais avatars, kuru varēs katru dienu ģērbt dažādos ekstravagantos apģērbos. Savukārt, tas, ko mēs realitātē valkāsim, būs kaut kas pavisam vienkāršs un universāls, gandrīz kā uniforma – tā patērējot mazāk Zemes resursu,” iztēlojās Ārende.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Vide un dzīvnieki
    Dzīve & Stils
    Jaunākie
    Interesanti

    Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

    Pieņemt un turpināt