Sadaļas Sadaļas

Panorāma

Iedzīvotāju uzskati par valdības ministriem

Panorāma

Lietuva gatavojas parlamenta vēlēšanām

Rindā pēc invaliditātes

Rindā pēc invaliditātes

Vairāk nekā trīs mēnešus bez ienākumiem. Šādā neapskaužamā situācijā nonākusi kāda invalīde, kas jau no vasaras sākuma gaida ikgadējo invaliditātes statusa atjaunošanu. Kamēr viņas iesniegums nav izskatīts, invaliditātes pabalsts netiek izmaksāts. Veselības un darbaspējas ekspertīzes ārstu valsts komisijā (VDEĀK) sakrājušies vairāk nekā trīs tūkstoši neizskatītu iesniegumu.

Maija (vārds mainīts) jau mēnesi apmeklē bezdarbniekiem domātos zviedru valodas kursus, lai saņemtu 100 eiro lielo stipendiju. Staigāt viņai ir grūti, un sēdēt ārsts atļāvis ne ilgāk kā 45 minūtes no vietas, bet stipendija ir nepieciešama, jo citu ienākumu kundzei nav bijis jau kopš jūlija. Tad beidzās viņas invaliditātes statuss, kas vēl aizvien nav pagarināts, lai arī visi nepieciešamie ārstu atzinumi nodoti 28. jūnijā.

"Kad es sāku vākt [dokumentus], viņiem mājaslapā bija rakstīts – jānodod dokumenti 2-3 nedēļu laikā pirms termiņa beigām, es arī nodevu šajās robežās. Pēc nedēļas, kad es biju nodevusi dokumentus, es iegāju viņu mājaslapā, un jau bija norādīts 4-5 nedēļas līdz termiņa beigām," stāsta Maija.

Šobrīd ieraksts Veselības un darbaspējas ekspertīzes ārstu valsts komisijas mājaslapā aicina Rīgā, kur situācija ir vissliktākā, dokumentus iesniegt jau 10 līdz 12 nedēļas, tātad pat trīs mēnešus pirms invaliditātes termiņa beigām. Bet Maija jau mēnesi ik nedēļu zvana uz komisiju un jautā, kā noris iesniegumu izskatīšana. Komisijā atbild, ka jāizskata 200 lietas dienā, ka rinda uz priekšu iet lēni, bet Maija ir sašutusi un izmisumā:

"(..)Es saku, nu bet es esmu pie tā vainīga? Es nodevu 28.jūnijā, zināt, man gribas ēst... Štrunts būtu par ēšanu, pa šiem trīs mēnešiem man ir beigusies zobu pasta, es nevaru nopirkt tualetes papīru, es nevaru atļauties no pirkt ziepes. Zobus es tīru ar ūdeni un reizi nedēļā – ar zobu pastu. Man ir ļoti noveicies, man ir lielisks znots, kurš strādā viens pats, un kuram ir divi bērni. Abiem viņiem nav ne rudens, ne ziemas apavu, un šo rudens un ziemas apavu viņiem nav, jo znots mani baro visus šos trīsarpus mēnešus. Tad, respektīvi, es aplaupu pati savu mazbērnus. Un aplaupu nevis savas vainas dēļ. Es esmu nodevusi visu, kā pienākas, laicīgi."

Labklājības ministrs devies reģionālajā vizītē un nepiekrīt sarunai arī pa telefonu, komentāru solot nākamnedēļ, bet ministrijas valsts sekretārs atzīst – situācija nav normāla. Kā skaidro ministrijas valsts sekretārs, krīzes laikā ievērojami palielinājies personu ar invaliditāti skaits.

Šobrīd komisijā sakrājušies vairāk nekā trīs tūkstoši neizskatītu iesniegumu. VDEĀK vadītājs Andris Zīverts kā risinājumu min jaunos 17 darbiniekus, kas šobrīd tiek apmācīti:

"Šī grupa ir 4 mēnešu kursos, tātad līdz Jaunajam gadam. Ar jauno gadu varētu stāties darbā – bet šobrīd ir oktobris, tātad vēl 3 mēnešus situācija nemainās? - situācija nepasliktināsies, tas ir droši, neskatoties uz pieaugošo iesniegumu skaitu, jo mazliet rindu pagarināja arī atvaļinājumu periods un šis Pērtiķa gads mums bija ļoti nelabvēlīgs, jo daudzi slimoja, mums vienlaikus slimoja četri ārsti  un ļoti ilgstoši."

Zīverts gan apgalvo – cilvēki, kam invaliditātes pabalsts ir vienīgie ienākumi, ir starp tiem, ko apkalpo prioritāri:

"Neviens cilvēks, es to droši varu apgalvot, neviens cilvēks bez ienākumiem nav atstāts. Mūsu klientiem, kas ir darbspējīgā vecumā, nestrādā un pārtiek tikai no šīs pensijas, ja viņi ir vērsušies, mēs nākam pretī."

Jautāts par Maijas kundze situāciju, viņš norāda – iespējams, viņa darbiniekiem nav pastāstījusi, ka pabalsts ir viņas vienīgie ienākumi.

Jāsaka, ka arī vienkārša sazināšanās ar ekspertīzes komisiju cilvēkiem ar zemiem ienākumiem ir problemātiska, jo, zvanot uz mājaslapā norādīto tālruni, atskan šāds paziņojums: Labdien, jūs sazvanījāt VDEĀK, kvalitātes novērtēšanas nolūkos saruna var tikt ierakstīta. Šis ir maksas zvans.

"Man ir priekšapmaksas karte, es nevienam nezvanu, jo es taupu savu naudu, lai zvanītu VDĒAKu," saka Maija.

"Viņš nav maksas pakalpojums, bet pēc būtības neviens zvans nav bez maksas Mēs rīkojāmies, kad veicām iepirkumu, un šis operators piedāvāja viszemākos izcenojumus, mēs esam ieguvuši ekonomiju – bet klientiem jāmaksā – iespējams, ka kādam tas iznāk dārgāk, iespējams," atzīst Zīverts.

Vadītājs arī uzsver – operatora piemērotā maksa esot pavisam neliela, un vispār – atbildība par iepirkumiem guļas uz ministrijas pleciem. Tikmēr daži opozīcijas deputāti uzrakstījuši vēstuli labklājības ministram ar aicinājumu lemt, vai nav nepieciešama ekspertīzes komisijas vadītāja nomaiņa.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt