Pēc sprādziena Teksasā rīdzinieki cenšas apturēt minerālmēslu pārkraušanu Kundziņsalā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Nesenais sprādziens Teksasas minerālmēslu ražotnē satraucis Rīgas ostas apkaimē dzīvojošos, kuri aktivizējušies cīņā pret sprādzienbīstamās vielas amonija nitrāta pārkraušanu Kundziņsalā topošajā „Riga Fertilizer terminal" terminālī. Iedzīvotāji šaubās, vai termināļa būves procesā ir ievērotas visas prasības, ko tagad uzdots pārbaudīt par vidi atbildīgajām iestādēm.

Pirms nedēļas Teksasā nograndušā sprādzienā minerālmēslu ražotnē dzīvību tajā zaudēja vairāk nekā 14 cilvēki un vēl daudzi desmiti ievainoti. Šis nelaimes gadījums licis atkal sarosīties vairākām Rīgas ostas apkaimē dzīvojošo pārstāvošajām organizācijām, kas jau vairākus gadus cenšas nepieļaut amonija nitrāta minerālmēslu pārkraušanu Kundziņsalā topošajā „Riga Fertilizer terminal" terminālī.

"Mēs saskatām, ka šāda darbība apdzīvotā Rīgā, Rīgas ostā, ap kuru dzīvo simtiem tūkstoši cilvēku, ir pilnīgi nepieņemama," pārliecināts Mežaparka attīstības biedrības valdes loceklis Andis Zīlāns.

Viņu biedē vērienīgie amonija nitrāta apjomi - aptuveni 90 000 tonnas, ko gadā paredzēts pārkraut un uzglabāt termināli.

Bažas pastiprina saskatītās nepilnības termināļa būves saskaņošanas procesā, tostarp ietekmes uz vidi novērtējumā. Uz to iedzīvotāji norāda arī valdībai nesen nosūtītajā vēstulē un mudina nepieļaut amonija nitrāta pārkraušanu terminālī

"Mēs sagaidām, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pārskata līdz šim notikušo procesu šajā jautājumā, arī Ietekmes uz vidi novērtēšanas procesu un arī atļauju izsniegšanu, un nāk pie secinājuma, ka pastāv vairāki būtiski trūkumi, kas apdraud rīdzinieku, Latvijas iedzīvotāju dzīvību un būtu no jauna jāvērtē lietderība šādu lielu rūpniecisko bīstamo objektu izvietot Rīgā," norāda biedrības vadītājs.

Pēc iedzīvotāju iesnieguma Vides pārraudzības valsts birojam uzdots pārbaudīt norādītos trūkumus. Birojs jau vērtē iespējamās nepilnības ietekmes uz vidi novērtējumā un piesārņojošās darbības atļaujas izsniegšanā. Rūpniecisko avāriju novēršanas plānā nepilnības konstatētas vēl pirms iedzīvotāju iesnieguma un tagad tiek vērtēta plāna precizētā versija.

Civilās aizsardzības plānu pārbauda glābšanas dienests. "Attiecībā par šiem apjomiem un pārkraušanām - amonija nitrāts ir visplašāk lietotais slāpekļa minerālmēslojums Latvijā. Un katru gadu aptuveni 100 000 tonnu Latvijā tiek izlietots kā minerālmēslojums. Jau šobrīd šis minerālmēslojums iet uz Latvijas ostām - ne uz šo termināli, bet uz citiem gan uz Rīgas ostu, gan uz Liepājas ostu, gan Ventspils ostai ir tiesības pārkraut šo amonija nitrātu faktiski salīdzināmos apjomos. Katrā ziņā uzglabāšanas un pārkraušanas apjomi ir salīdzināmi," stāsta Lukšēvics.

Viņš skaidroja, ka Rīgā, Kundziņsalā, topošo termināli nevar salīdzināt ar Teksasas minerālmēslu ražotni, jo tajā notika ražošana. Ja arī termināļa būves saskaņošanas procesā konstatēs kādas nepilnības, tad tās būs jānovērš.

Iespējams noteikt kādus ierobežojumus, bet nevarēs aizliegt amonija nitrāta pārkraušanu, kā to vēlas iedzīvotāji.

Tikmēr uzņēmumā „Riga Fertilizer terminal" ir neapmierināti ar iedzīvotāju aktivitātēm, pārmetot neadekvātas informācijas sniegšanu publiskajā telpā. Kompānijas pārstāvis Roberts Kļaviņš gan neprecizēja, kas tieši ir nekorekts iedzīvotāju vēstulē paustajās iebildēs pret termināli. Viņš uzsvēra, ka termināls būšot moderns, atbilstošs visām Eiropas prasībām. Šādi termināļi esot daudzviet pasaulē. Kļaviņš gan nevarēja minēt nevienu termināli, kur uzglabā un pārkrauj tik lielus amonija nitrāta apjomus, kādi plānoti terminālī Kundziņsalā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti