Rīta Panorāma

Laika ziņas

Rīta Panorāma

Leiena sola risināt enerģijas krīzi un turpināt palīdzēt Ukrainai

Kā skolā apmāca neredzīgus bērnus?

Īpašas mācību metodes, orientēšanās un mobilitāte – bērniem ar redzes traucējumiem skolā māca patstāvību

Jau 150 gadus Rīgas Strazdumuižas vidusskola sagatavo vājredzīgus vai neredzīgus bērnus patstāvīgai dzīvei. Jaunajā mācību gadā skola, kas vienlaikus arī ir attīstības centrs, savas durvis vērusi 150 bērniem. Neredzīgi bērni apgūst valstī noteikto izglītības mācību programmu, liela nozīme zināšanu apgūšanā ir mācību metodēm un materiāliem. Obligātas ir orientēšanās un mobilitātes nodarbības, kas sagatavo skolēnus būt patstāvīgiem.

"Pasniedzam visus mācību priekšmetus, izmantojot visu, kas neredzīgam un vājredzīgam bērnam ir nepieciešami, lai, pabeidzot šo skolu, būtu konkurētspējīgs, varētu turpināt studijas augstākajās mācību iestādēs," skolas darbu raksturoja Rīgas Strazdumuižas vidusskolas direktore Ligita Ģeida.

Skolas mācību programma ir tāda pati kā jebkurā citā skolā. Atšķirība tikai tāda – papildus ierastajām nodarbībām bērniem jāizmanto citas metodes, lai varētu izlasīt un izpildīt mācību uzdevumus. Bērni arī tiek apmācīti pārvietoties skolas iekšienē un ārpus tās bez asistentu palīdzības.

"Tā ir mācību procesa sastāvdaļa.

Mūsu mērķis ir sagatavot bērnus tā, lai pabeidzot skolu, viņi varētu sekmīgi iekļauties un integrēties sabiedrībā.

Lai viņi varētu paši aiziet, lai varētu paši sakārtot savas lietas, noorganizēt. Orientēšanās un mobilitātes nodarbības ir vienas no obligātajām nodarbībām, kas ir vajadzīgas neredzīgam bērnam," stāstīja Ģeida. 

Dzintra Makarova šajā skolā strādā jau vairāk nekā 30 gadus. Viņa pasniedz fiziku, informātiku un matemātiku. Dzintra stāsta, kā mācību process šeit atšķiras no citām skolām: "Viņš sēž pie tā paša datora, kur parasts bērns, bet viņam ir speciāla programma ar runas sintezatoru. Viņam ir austiņas. Visu to, ko viņš lasa, viņš var nolasīt vai nu uz Braila rindas, vai viņam austiņās lasa tekstu latviešu valodā, un viņš klausās un strādā ar parasto klaviatūru."

Strazdumuižas skolas bērniem nepieciešams sagatavot īpašus mācību materiālus, jo parastās mācību grāmatas nederēs. Terēza Landra ir izglītības metodiķe, kuras uzdevums ir visus mācību materiālus pārveidot tā, lai tos spētu saprast bērni ar redzes traucējumiem.

Pārrakstīt uzdevumus Braila rakstā ir viens, bet attēlot bildes un shēmas tā, lai neredzīgs bērns tās spētu uztvert, ir pavisam cits stāsts. Skolas direktore stāsta, ka šajā mācību iestādē pedagogiem ir jābūt ļoti radošiem.

"Pie mums pedagogs vai nu atnāk un paliek, vai atnāk un aiziet, jo saprot, ka tas nav viņam. Tie pedagogi, kas ir palikuši, savu profesionalitāti ir kaldinājuši laika gaitā. Šis ir kaut kas tāds, ko augstskolā neiemācīs," skaidroja Ģeida.

Strazdumuižas vidusskola vairs nav vienīgā vieta Latvijā, kurā mācās bērni ar redzes traucējumiem. Šādiem bērniem ir iespēja doties apgūt zināšanas uz jebkuru skolu. Tomēr bez Strazdumuižas neiztikt, jo tieši šeit citu skolu pedagogi gūst zināšanas, kā strādāt ar šādiem bērniem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt