Digitālās brokastis

Kā tiek nodrošinātas tiešraides no Tokijas olimpiskajām spēlēm?

Digitālās brokastis

Virtuālās realitātes tehnoloģija medicīnā ar Marinu Petrakovu un Lindu Lanceri

Kādā veidā digitālās vides piekļūstamība skar katru no mums?

Viedais ziepju dozators, nākotnes transporta biļetes un uzlabota pašfoto kamera. Tehnoloģiju ziņu tops

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savas iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1."WhatsApp" ieguvusi izgaistošās ziņas

Saziņas platforma "WhatsApp" atklājusi tās “View Once” funkciju, kura automātiski izdzēsīs foto un video no čata, tiklīdz tos būs apskatījis saņēmējs, līdzīgi kā tas jau strādā "Snapchat" lietotnē. Attēli nesaglabāsies arī telefona galerijā, kā tas notiek, saņemot parastu attēlu vai video.

Izgaistošo attēlu un video sūtīšana būs vienkārša - jānospiež uz vieninieka pa kreisi no sūtīšanas pogas. Funkcija gan neizslēdz to, ka cilvēks uztaisa ekrānšāviņu savā telefonā vai datorā, līdz ar to nevajadzētu sūtīt neko tādu, kas varētu radīt apdraudējumu pašam. Stāstot par šo funkcionalitāti, "WhatsApp" izmanto piemēru, kurā ar šāda veida izgaistošo foto tiek nosūtīta "WiFi" parole.

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

2. Nākotnē Rīgā varēs iegādāties digitālās sabiedriskā transporta biļetes

raksta labsoflatvia.com, “Rīgas satiksmes” sabiedriskā transporta pasažieriem nākotnē būs iespēja iegādāties biļetes dažādās lietotnēs. Koda biļete būs pieejama iegādei gan “Rīgas satiksmes” lietotnē, gan citās izplatītāju lietotnēs. Jaunā koda biļete paplašinās esošo “Rīgas satiksmes” biļešu klāstu un ļaus sabiedriskajā transportā klientiem veikt norēķinus par braucieniem ar viedtālruni tiešsaistes režīmā. Koda biļete darbosies paralēli esošajai e-talonu sistēmai.

Iekāpjot transportlīdzeklī, biļete būs jāaktivizē, skenējot QR kodu, kas būs izvietots vairākās vietās transportlīdzekļa salonā un būs katram transportlīdzeklim atšķirīgs. Gadījumā, ja transportā iekāps kontrolieris, pasažieris lietotnē varēs uzrādīt kontrolierim aktivizēto biļeti.

3. "Oppo" strādā pie uzlabotas zemekrāna pašfoto kameras

Ķīnas tehnoloģiju uzņēmums "Oppo" ir paziņojis par tās jaunāko zem ekrāna novietoto pašfoto kameras tehnoloģiju, apgalvojot, ka tā ļaus novietot pašfoto kameru zem ekrāna, nesamazinot ekrāna kvalitāti. Pirmajā mēģinājumā, kā raksta theverge.com, "Oppo" samazināja pikseļu daudzumu virs kameras, lai ļautu gaismai plūst cauri ekrānam uz kameru. Šoreiz "Oppo", izmantoja mazākus pikseļus, lai saglabātu to pašu 400 ppi (pikseļi uz vienu collu) proporciju kā pārējā ekrāna "OLED" panelī.

Vizuālajās piemērā tiek rādīts kā uz ekrāna izskatās melns teksts uz balta fona, kas ir sliktākais krāsu attiecību scenārijs šādai tehnoloģijai. Atšķirība tajā nav pamanāma. Savukārt pašfoto, kas uzņemts ar zemekrāna kameru, ir augstas izšķirtspējas un ar labu krāsu gammu. Tas gan ir uzņemts ideālā apgaismojumā, tāpēc par patieso zemekrāna kameras kvalitāti nāksies spriest, kad telefons būs pieejams tirgū.

4. "YouTube" agresīvi popularizē īsā formāta "Shorts" video veidošanu

Video platforma "YouTube" agresīvi strādā pie īsā satura jeb "YouTube Shorts" popularitātes veicināšanas. Kopš "Shorts" ir pieejams vairāk nekā 100 pasaules valstīs, tajā skaitā arī Latvijā, "YouTube" satura veidotājiem piedāvās naudas balvas no 100 līdz pat 10 000 ASV dolāru katru mēnesi. Naudas balvas saņems video autori, kuri spēs radīt oriģinālsaturu, kas izpelnīsies daudz skatījumus un sasniegs citus mijiedarbības rādītājus, kā raksta techspot.com.

Satura veidotāji, kuriem jāatbilst virknei nosacījumu, katra mēneša otrajā nedēļā caur "YouTube" lietotni saņems paziņojumu par iegūto naudu. Video veidotājiem, pirmkārt, būs jābūt vismaz 13 gadus veciem un ar uzstādītu "AdSense" kontu. Saturam būs jābūt oriģinālam - nevarēs pārpublicēt saturu no citām platformām vai tādu saturu, uz kura virsū ir kādas ūdenszīmes. Šobrīd Latvijā vēl šī samaksas programma nav pieejama, taču tas varētu būt iespējams, programmas lokam paplašinoties.

Arī citas platformas piedāvā līdzīgus labumus, piemēram, "Facebook" ir 1 miljarda ASV dolāru liela programma "Facebook" un "Instagram" satura veidotājiem, "Pinterest" 500 000 ASV dolāru fonds, savukārt, "TikTok" 200 miljonu ASV dolāru atlīdzības fonds ASV satura veidotājiem.

5. Pentagons izmanto datus un makslīgo intelektu, lai prognozētu nākotni

Pentagons preses konferencē atklāja, ka tas izmanto lielu daudzumu datu un mākslīgo intelektu, lai prognozētu dažādus notikumus vairākas dienas uz priekšu, tā raksta cnet.com. Apspriežot "Global Information Dominance Experiment" jeb saīsinājumā "GIDE", Pentagons neatklāja daudzas detaļas, taču var noprast - tiek izmantots liels daudzums jau pieejamu datu gan no militāriem, gan publiski pieejamiem datu avotiem, lai ar cilvēka un mākslīgā intelekta palīdzību prognozētu dažādu notikumu iespējamību.

Kā atklāja kapteinis Ēriks Šenks (Eric Schenck): “Sistēma iegūst informāciju no vairākiem datu avotiem un izvieto visu uz viena ekrāna, lai mēs varētu pieņemt efektīvākus lēmumus, un tad sistēma palīdz lēmumu pieņemšanas procesā, piedāvājot rekomendācijas un informāciju, kas to papildina.”

6. Amsterdamā uzstādīts ar 3D printeri izdrukāts gājēju tiltiņš

Amsterdamā uzstādīts pirmais ar 3D printeri veidotais gājēju tiltiņš pār vienu no kanāliem, netālu no Oudes baznīcas. Tilts ir 12 metrus garš, sver 4.5 tonnas un izdrukāts ar 3D tērauda printera palīdzību, raksta kursors.lv.

Tiltu pirms uzstādīšanas testēja ar 20 tonnu slodzi. Tajā iestrādāti arī dažādi sensori, kas palīdzēs mērīt gan tilta noslogojumu, gan arī dažādus meteoroloģiskos rādītājus. Projekts aizsākās 2017. gadā un ilga 4 gadus. Tiltu izdrukāja Londonas Impērijas koledžas zinātnieki sadarbībā ar holandiešu uzņēmumu "MX3D".

7. "TikTok" testē izgaistošo stāstu jeb "Stories" funkcionalitāti

Īso video platforma "TikTok" uzsākusi testēt jaunu funkcionalitāti - "TikTok Stories" jeb izgaistošie video līdzīgi kā "Instagram", "Facebook" un "Snapchat", kur tie pazūd pēc 24 stundām. "TikTok" testē šādu iespēju, lai radītu papildus iespējas video veidotājiem izpausties, un tā neaizstās kādu jau esošu iespēju platformā, raksta techcrunch.com.

Šī iespēja šobrīd pāris dienas pieejama ļoti ierobežotam testētāju lokam. Pēc viņu nostāstiem "TikTok Stories" pēc savas darbības neatšķiras no tā, kas pieejams jau citās platformās. Video veidotāji var ierakstīt nelielu video un pēc tam izmantot dažādus rīkus, lai pievienotu tekstu, uzlīmes, skaņas un citus efektus. Vienīgā atšķirība no citām platformām ir tā, ka zem šiem stāstiem citi platformas lietotāji var atstāt savus komentārus, kas ir redzami arī citiem, kamēr saturs ir pieejams.

8. "Amazon" uzlabo ziepju dozatoru ar 20 sekunžu taimeri

Tehnoloģiju uzņēmums "Amazon" nodemonstrējis savu jaunāko viedo ierīci - ziepju dozatoru. Tas seko līdzi roku mazgāšanas procesam un paziņo, kad apritējušas 20 sekundes, lai cilvēks zinātu, ka pietiekami ilgi mazgājis rokas.

raksta kursors.lv, viedais ziepju dozators aprīkots ar 10 LED gaismiņām, kas paziņo par 20 sekunžu limitu. Ierīci iespējams savienot ar “Amazon Echo” skaļruni, lai aktivizētu balss asistentu "Alexa", kas izklaidē cilvēku roku mazgāšanas laikā. Pašā dozatorā gan nav iebūvēts ne mikrofons, ne skaļrunis.

9. "The Sims 4" ieguvis lauku dzīves atjauninājumu

Pasaulē populārā dzīves simulācijas spēle "The Sims 4" aizvadītajās nedēļās ieguvusi savu jaunāko papildinājumu ar nosaukumu “Cottage Living” jeb dzīve laukos. Jaunais papildinājums piedāvā izbaudīt lauku dzīvi Henford-on-Bagley pilsētiņā, kas pēc sava stila atgādina Apvienotās Karalistes kalnainos apvidus un mazās lauku būdiņas, kā raksta kotaku.com.

Spēlētāji jaunajā versijā var audzēt vistas, govis un pat lamas, kas ir neoficiāls spēles talismans. Lai gan lauksaimniecības elementi spēlē bija arī pirms tam, papildinājums ļauj izaudzēt milzīga izmēra labību, ķirbjus u.tml., kurus pēc tam var pieteikt vietējā pilsētiņas gadatirgus konkursā. Protams, līdz ar papildinājumu spēlētāji var baudīt jaunas iespējas būvēšanas režīmā, jaunas frizūras, apģērbus, tetovējumus un citus atribūtus. Lai spēli padarītu interesantāku, ieviesti arī specifiski izaicinājumi spēlētājiem, kas piesaistīti konkrētajai atrašanās vietai spēlē.

10. "Grand Theft Auto 5" - viena no visu laiku pirktākajām videospēlēm

Noslēdzoties otrajam gada ceturksnim, uzņēmums "Take-Two Interactive", kuram pieder "Rockstar Games" jeb "Grand Theft Auto" veidotāji, publicējis savus finansiālos rādītājus. Viņi turpina uzstādīt rekordus, aizvadītajā ceturksnī pārdodot vairāk kā 150 miljonus spēles kopiju, kas kopumā padara spēli par vienu no visu laiku pirktākajām videospēlēm ar 350 miljoniem pārdotu spēļu kopiju, raksta techspot.com.

Lai gan spēle iznāca 2013. gadā, tā regulāri saņem tiešsaistes daudzspēlētāju versijas papildinājumus, kas atkal un atkal piesaista spēlei jaunus spēlētājus un pievilina vecos. Pēdējais no atjauninājumiem iepriecināja automašīnu cienītājus, jo piedāvāja gan saturu, gan spēles misijas, kas līdzinās filmas "Fast & Furious" franšīzei. Diemžēl tā arī ziņojumā nebija ne miņas no ilgi gaidītās GTA 6 spēles versijas.

Šobrīd pārdotākā spēle ir "Minecraft" ar aptuveni 400 miljoniem kopiju.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt