Digitālās brokastis

Viedtālruņu "Gada balva 2023"

Digitālās brokastis

Tehnoloģiju prognožu spēles "BŪS-NEBŪS 2023" rezultāti

Tetris uzveikts un "Cybertruck" avarē - gadu mijas tehnoloģiju ziņu top 10

«Tetris» uzveikts un «Cybertruck» avarē. Aizvadītā gada tehnoloģiju apskats

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Šoreiz atskatīties uz aizvadītā gada spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Latvijā obligāti jāreģistrē elektriskie skrejriteņi

Ceļu satiksmes likums paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra ikvienam, kurš iegādājas elektroskrejriteni vai velorikšu, tas obligāti ir reģistrē. Tāpat pie tā konstrukcijas jābūt pielīmētai valsts reģistrācijas uzlīmei.

Likums arī paredz, ka īpašumā jau esošie augstāk minētie transportlīdzekļi jāreģistrē līdz 31. martam. Pēc šī datuma nereģistrētie braucamie nedrīkstēs piedalīties ceļu satiksmē, pretējā gadījumā transportlīdzekļa īpašniekam jārēķinās ar sodu. Vienlaikus norādīts, ka velosipēdu reģistrācija joprojām ir brīvprātīga.

Elektroskrejriteņu reģistrāciju var veikt jebkurā Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) klientu apkalpošanas centrā, izņemot tehniskās apskates stacijas, vai CSDD mājaslapā. Direkcijas mājaslapā skaidrots, ka "elektroskrejritenis ir ar elektromotoru aprīkots transportlīdzeklis, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 25 kilometrus stundā, kuram nav pedāļu, kurš paredzēts vienam cilvēkam un ir aprīkots ar stūri vai roku atbalstu, kas ir mehāniski savienots ar kāju atbalsta virsmu."

Elektroskrejriteni var reģistrēt fiziska persona no 16 gadu vecuma vai Latvijā reģistrēta juridiska persona.

2. Katrs ceturtais jaunais viedtālrunis no premium kategorijas

Aizvadītā 2023. gada dati vēl tiek aplēsti, taču pēc mārketinga pētījumu firmas "Counterpoint" aplēsēm viedtālruņu tirgus 2023. gadā audzis par 6% pēc pārdoto vienību skaita, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Aplēsēm piepildoties, tas nozīmētu sasniegumu viedtālruņu nozarei, par kuras izaugsmi analītiķi neesot bijuši tik pozitīvi noskaņoti, raksta Šons Naits no "Techspot".

"Counterpoint" aprēķini un prognozes izkristalizē lielāku pieprasījumu pēc premium kategorijas viedtālruņiem jeb teju katrs ceturtais nopirktais viedtālrunis bija no dārgāka segmenta. Aptuveni 60% ienākumi viedtālruņu ražotājiem nākot no premium kategorijas. Analītiķis Varuns Mišra to skaidro ar pieaugošo viedtālruņu lomu mūsu ikdienā, tādēļ cilvēki esot gatavāki ieguldīt vairāk labākā tehnikā.

Pēc "Counterpoint" aplēsēm dominējošu lomu pasaules premium viedtālruņu kategorijā tirgū saglabājis "Apple" ar 71% tirgus daļu, taču tam ar pieaugošu tendenci seko "Samsung" ar 17%. Lielāku tirgus daļu iekarojis arī "Huawei", kas aiz sevis atstājis "Xiaomi" ar 2% un "Oppo" ar 1%.

3. 13 gadus vecs zēns "uzveic" spēli "Tetris"

"Tetris" ir spēle, kas ir uzbūvēta tā, lai to varētu spēlēt un spēlēt, līdz spēlētājs zaudē. Tomēr profesionālie "Tetris" spēlētāji aizveduši spēles kodu līdz tā robežām. Viliss Gibsons kļuva par pirmo cilvēku, kurš "pārspējis" spēli "Tetris", aizvedot to līdz 157. līmenim, kur spēle "avarēja".

"Tetris" spēli 1985. gadā Padomju Savienībā izveidoja Aleksejs Pajitnovs. Tā ātri kļuva par globālu fenomenu un ir pārnesta uz neskaitāmām platformām. Spēli ir vienkārši iemācīties, bet grūti apgūt. Spēlētājiem ir jāpagriež un jānomet bloki spēles laukā, veidojot pilnīgas, horizontālas līnijas, kas tad pazūd. Spēles mērķis ir notīrīt pēc iespējas vairāk līniju, pirms spēles laukums ir aizpildīts.

Kāpēc Gibsona sasniegums ir tik īpašs? "Tetris" spēles ātrums aug līdz 29. līmenim, kas ilgu laiku tika uzskatīts par spēles griestiem, jo figūras nevarēja vairs fiziski izbīdīt līdz sāniem. To 2011. gadā pārspēja Tors Akerlunds, kurš ar pirkstu vibrēšanas metodi uz pogām jeb "hypertapping" iemācījās, kā figūras aizbīdīt līdz sāniem.

Profesionālā "Tetris" kopiena ir neliela, bet īpaša spēlētāju grupa, kas sacenšas turnīros un tiešsaistes līgās. Šie spēlētāji ir izvirzījuši spēli līdz tās robežām, izstrādājot progresīvas metodes un stratēģijas. 2024. gadā Gibsons kļuva par pirmo cilvēku, kurš pārspējis "Tetris", spēlējot spēles ekstrēmākos līmeņus, līdz tā "avarēja". Gibsons sasniedza 157. līmeni, kas ir augstākais līmenis, kāds jebkad ir sasniegts spēlē. Profesionāļi turpināja līmeni celt līdz brīdim, kad spēlētājs ar niku "Cheez" atklāja jaunu pirkstu virpināšanas tehniku jeb "rolling", kas ļāva sasniegt 40. līmeni.

Rekordi krita, un spēles līmeņi auga līdz brīdim, kad spēles kods salūza. Figūras sāka parādīties dažādās nestandarta krāsās — pat ar melniem, slikti saskatāmiem klucīšiem. Gibsons gāja tiem cauri, līdz 157. līmenī spēlē uzkārās. Dators gan spēli ir aizvedis līdz pat 235. līmenim.

4. Vertikālu saules paneļu tendence lauksaimniekiem

Šogad ASV lauksaimnieki sākšot izmantot pirmos saules paneļus, kas novietoti vertikāli, nevis slīpi. Sienai līdzīgais novietojums paver iespēju gan ražot elektrību, gan turpināt audzēt ražu, portālā "Kursors" stāstīja Henrijs Avotiņš.

Koncepts, ko angliski dēvē par "agrivoltaics" (latviski vēl nav pieejams oficiāls termins), nozīmē saules paneļu pielietošanu dažādos veidos, neizslēdzot iespēju izmantot zemi lauksaimniecībai — ne tikai vertikāli, bet arī uz paaugstinājumiem un tamlīdzīgi. Līdzīgu risinājumu jau izmantojot Vācijā. Vertikāli, abpusēji novietoti saules paneļi enerģiju tie spēj uzņemt no abām pusēm, taču to efektivitāte varētu būt mazāka, salīdzinot ar slīpi novietotiem paneļiem, jo nav tik daudz pavērsti pret sauli.

Sagaidāms, ka ASV lauksaimnieki starp šādām saules paneļu sētām turpinās audzēt, piemēram, burkānus un bietes. Pirmie izmēģinājumi būs  Vermontas štatā. Uz vienas līnijas atradīsies 69 paneļi, un vairākas līnijas būs novietotas 9 metru attālumā viena no otras.

Pagaidām gan netiek izpausta informācija, cik daudz elektroenerģijas tiks saražotas šādā veidā, bet paredzams, ka tas lieliski noderēs tiem brīžiem, kad enerģijas patēriņš ir mazāks, un risinājums varēs kalpot par papildu ienākumu avotu.

5. Visienesīgākās datora videospēles "Steam" platformā 2023. gadā

2023. gadā videospēļu nozare bija ļoti ražena ar jaunām, skaistām videospēlēm. Dažādas platformas gadu mijā steigušas apkopot, kuras ir bijušas populārākās, pirktākās spēles.

"Valve" datora spēļu platformā "Steam" videospēles tiek grupētas kategorijās pēc to ienesīguma, neminot konkrētus skaitļus vai vietu. Platīna kategorijā aizvadītajā gadā ierindojušās "Destiny 2", "Starfield", "Counterstrike 2", "PUBG: Battleground", "Baldur's Gate III", "Cyberpunk 2077", "Sons of the Forest", "Apex Legends", "DOTA 2" un "Hogwarts Legacy". Līmeni zemāk jeb uz zelta pakāpiena stāv "Elden Ring", "Dead By Daylight", "Resident Evil 4", "Red Dead Redemption II", "EA Sports FIFA 23", "Warframe", "Grand Theft Auto V", "Naraka: Bladepoint" un "War Thunder". Vairākas no spēlēm ir bezmaksas, taču tās ienākumus rada ar dažādiem papildinājumiem un servisiem.

Jaunā gada kalendārs jau tiek iekarots ar paziņojumiem par jaunām spēlēm. Janvārī iznāks tādas spēles kā "Prince of Persia: The Lost Crown" un "Tekken 8". Februārī – "Suicide Squad: Kill The Justice League", "Star Wars Dark Forces Remaster" un "Final Fantasy VII Rebirth". Sagaidāmas arī tādas spēles kā "Star Wars Outlaws", "Dragon’s Dogma 2", "Paper Mario: The Thousand-Year Door", kā arī papildinājumi spēlēm "Destiny 2", "Final Fantasy 14" un "World of Warcraft".

6. Vibrējoša tablete pret aptaukošanos

Ar pārsteidzošu risinājumu aptaukošanās problēmai klajā nākuši Masačūsetas Tehnoloģiju institūta zinātnieki – vibrējoša kapsula pacienta vēderā. Pēc zinātnieku aplēsēm, iedzerot vibrējošo tableti, tā no vēdera uz smadzenēm sūtīs signālus un radīs sajūtu, ka cilvēks ir paēdis. Tā nākotnē varētu būt viena no alternatīvām operācijai un svaru zaudēšanas tabletēm, portālā "Techcrunch" norādīja Braiens Hīters.

Pagaidām kapsula gan testēta laboratorijā. Izmēģinājuma dzīvniekiem 20 minūtes pirms ēšanas iebarota tablete, kas vidēji samazinājusi to ēdelīgumu par 40%. Kapsula stimulējot receptorus, kas nosūta signālu caur klejotājnervu. Smadzenes, signālus saņemot, sāk ražot insulīnu un citas vielas, samazinot izsalkumu un vienlaikus paātrinot gremošanas procesu.

Kapsula ir parastas multivitamīna tabletes izmērā. Tajā ievietots vibrācijas motoriņš, kuru darbina sudraba oksīda baterija. Tabletei sasniedzot vēderu, skābes sāed ārējo apvalku un iedarbina motoriņu. Rakstā nav gan minēts, kas ar kapsulu notiek pēc tās darbības beigām.

Kapsulu tehnoloģiju izstrāde pēdējos gados ir bijusi aktuāla nozare, pētniekiem pievēršoties apēdamiem sensoriem un pat mikrorobotu sistēmām.

7. Jauni elektroauto no "Xiaomi", "Toyota" un "NIO"

Elektroauto piedāvājums arī jaunajā gadā solās būt plašs, tādiem zīmoliem kā "Xiaomi", "Toyota" un "NIO" prezentējot savu jaunāko veikumu un ieceres.

Ķīnas tehnoloģiju zīmols "Xiaomi", kurš līdz šim Latvijā ir labāk zināms ar viedtālruņiem un gudrās mājas ierīcēm, 2024. gadā plāno izlaist tā pirmo elektroauto — "SU7". "SU" burti nosaukumā nozīmē "Speed Ultra", kas ir atbilstošs nosaukums mašīnai, kura no 0 līdz 100 kilometriem stundā (km/h) paātrināsies 2,78 sekundēs. Automašīna vizuāli atgādina "Tesla Model S" vai "Porche Taycan" veikumu. "Xiaomi" sola iespaidīgu 800 km nobraukumu ar vienu uzlādi, un automašīna ir aprīkota ar dažnedažādām tehnoloģijām un integrētu mākslīgā intelekta komponenti ērtākai braukšanai.

Kāds cits ķīniešu autoražotājs "NIO" prezentējis jaunu luksusa klases elektroauto "ET9" ar uzlabotu akumulatoru, kas atbalsta ātro uzlādi līdz pat 600 kilovatiem (kW). Akumulatora ietilpība ir 120 kWh un ražotājs sola, ka elektrību 260 km veikšanai iespējams ielādēt aptuveni piecās minūtēs. Pie tam "NIO" firmas zīme ir nomaināmie akumulatori, kas ļauj iztukšoto akumulatoru apmainīt pret citu uzlādēto. "ET9" attīstīs līdz pat 697 zirgspēku jaudu. Automašīna ir paliela, un gan priekšā, gan aizmugurē starp pasažieriem atrodama masīva viduskonsole, kurā ir regulējams galdiņš, mini ledusskapis, kā arī pogas, kas ļauj regulēt saulessargus, atzīmēja Māris Bergs no portāla "Kursors".

Japāņu autoražotājs "Toyota" Eiropas tirgum pieteicis kompaktu "Urban SUV Concept" automašīnu, kas būs turpinājums "Yaris Cross" tikai pilnībā elektrisks. Pircēji varēs izvēlēties no divu veidu akumulatoriem atbilstoši viņu braukšanas vajadzībām, norādīts portālā "Kursors".

8. Pirmā reģistrētā "Tesla Cybertruck" avārija

ASV ielas lēnām sāk iekarot jaunais "Tesla Cybertruck", un pienākušas ziņas jau par pirmo avāriju, Kalifornijas štatā "Cybertruck" saskrienoties ar "Toyota Corolla". Futūristiskā mašīna attaisnojusi uz to liktās cerības par izturību, jo avārijā tā tikai nedaudz iebuktēta. Avārijā iesaistītie guvuši tikai nelielas traumas.

Pēc policijas ziņojuma, "Cybertruck" nav bijis avārijas izraisītājs, bet tajā ietriecās 2009. gada "Toyota Corolla", kuru vadīja 17 gadus veca persona. "Toyota" automašīna esot nobraukusi no ceļa, pēc tam atgriežoties tajā, pārbraucot pāri dubultajai līnijai un ietriecoties "Tesla" automašīnā, teikts portālā "TheVerge".

9. Fotokameras palīdzēs atpazīt īstu bildi no viltotas

Trīs lielākie kameru ražotāji pasaulē – "Nikon", "Sony" un "Canon" – ir izstrādājuši jaunu tehnoloģiju autentisku fotoattēlu identificēšanai. Šī tehnoloģija tiks integrēta kamerās jau šogad. Digitālais paraksts ietvers tādu informāciju kā datums, laiks, atrašanās vieta un fotogrāfa identitāte. Būs pieejams arī tīmekļa rīks, lai pārbaudītu attēlu autentiskumu.

Digitālie paraksti tiks iestrādāti pašos fotoattēlos, un tie būs aizsargāti pret viltojumiem. Tas nozīmē, ka nebūs iespējams izveidot viltotus fotoattēlus ar tādiem pašiem digitālajiem parakstiem kā īstām fotogrāfijām. Tīmekļa rīks ļaus ikvienam pārbaudīt fotoattēla autentiskumu, ievadot fotoattēla digitālo parakstu.

Šī jaunā tehnoloģija ir liels solis uz priekšu cīņā pret dziļviltojumiem (deepfakes – angļu valodā) jeb videoklipiem vai attēliem, kas ir manipulēti, lai radītu iespaidu, ka kāds saka vai dara kaut ko tādu, ko nekad nav darījis. To nereti izmanto, lai izplatītu dezinformāciju un propagandu, teikts portālā "Techspot".

10. "Google" inkognito režīms nenozīmē pilnīgu anonimitāti

2020. gadā pret kompāniju "Google" tika celta apsūdzība par "Chrome" lietotāju darbību izsekošanu pat tad, kad viņi izmantoja inkognito režīmu. Pēc trīs gadiem "Google" tomēr piekritusi atrisināt šo lietu, kurā sākotnēji tika prasīta 5 miljardu dolāru liela soda nauda, ziņo portāls "Kursors".

Tiesas procesā teikts, ka "Google" kopš 2016. gada izmanto tādus rīkus kā "Analytics", lietotnes, pārlūkprogrammas spraudņus, lai uzraudzītu un izsekotu lietotājus, tajā skaitā tos, kuri izmanto inkognito režīmu. Prasītāju puse uzsvēra, ka, izsekojot kādu inkognito režīmā, uzņēmums maldīgi liek cilvēkiem noticēt, ka viņi var kontrolēt informāciju, ko vēlas kopīgot. Toreiz "Google" pārstāvis izteicās, ka, lai gan inkognito režīms nesaglabā lietotāja darbības ierīcē, mājaslapas joprojām var vākt informāciju sesijas laikā.

Prasības iesniedzēji arī dalījušies ar "Google" iekšējām e-pasta vēstulēm, kurās, iespējams, redzama "Google" vadītāju sarakste, kas pierāda, ka uzņēmums uzraudzīja inkognito pārlūkprogrammas izmantošanu, lai pārdotu reklāmas un izsekotu tīmekļa trafiku. Ņemot vērā situācijas nopietnību, prasītāji par katru ietekmēto lietotāju pierasījuši no "Google" soda naudu 5000 ASV dolāru apmērā, kas kopumā veido ap 5 miljardu lielu summu. Līdz ar to ietekmēti varētu būt miljoniem lietotāju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti