4. studija

4. studija

4. studija

4. studija

Vai saulainā laikā nepieciešamas tuvās gaismas un dienas gaitas lukturi?

Auto dienas gaismas gaišajā laikā – lieks degvielas patēriņš vai drošība?

Kurš gan gaišā dienas laikā ieslēdz gaismas? Tikai autovadītāji. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un auto eksperts Uģis Vītols skaidroja, ka, lai gan gaismas lietošana nedaudz palielina degvielas patēriņu, tomēr šī prasība ir svarīga satiksmes drošībai, vēstīja LTV raidījums “4.studija”.

Dienas gaismas lietošanu arī dienas gaišajā laikā nav Eiropas Savienības (ES) prasība, bet praksē lielākā daļa automobiļu, kas tiek pārdoti Eiropas Savienībā, ir aprīkoti ar dienas gaismas lukturiem.

“Tas nozīmē to, ka brīdī, kad tiek iedarbināts automobiļa motors, vienlaicīgi iedegas arī šie dienas gaitas lukturi,” skaidroja CSDD pārstāvis Juris Teteris.

Latvijas tuvākajās kaimiņvalstīs bez ieslēgtām gaismām braukt aizliegts, taču atsevišķās Eiropas Savienības valstīs tas ir tikai ieteicams. Tiesa šī rekomendācija var bargi maksāt, ja iekļūsiet avārijā un nebūsiet to ņēmis vērā – tādēļ arī tur, kur teorētiski drīkst braukt bez gaismām, labāk tās ieslēgt.

“Pie mums satiksmē šī norma darbojas no pagājušā gadsimta, un tā tika iekļauta satiksmes noteikumos, pamatojoties uz Ziemeļvalstīs esošo praksi, kur laikapstākļi ir salīdzinoši līdzīgi tiem, kādi ir pie mums Latvijā, un arī zinātnisko pētījumu rezultātiem,” stāstīja CSDD pārstāvis.

“Šo pētījumu rezultāti ir tādi, ka tuvo vai dienas gaitas lukturu lietošana diennakts gaišajā laikā samazina negadījumu skaitu par 10% -15%,” norādīja Teteris.

Tam piekrīt arī autoeksperts Uģis Vītols, kurš par gaismu lietošanas nepieciešamību nesen pārliecinājies praksē.

“Mums tas diennakts gaišais laiks, viņš ir ļoti nosacīts. Es, piemēram, nesen braucu ārpus Rīgas, Sēnītes virzienā, divu joslu kustībā, un tur bija tāds ļoti nepatīkams lietus un migla, un, kad apdzen, tad nevar pat saskatīt, ka brauc, viena mašīna bija pelēkā krāsā un ar tādiem ļoti smalkiem dienas gaitas lukturiem, kuri ir ļoti blāvi, un faktiski viņus nemaz neredzēju, un pēdējā brīdī es redzu spogulī, ka viņš pabrauc garām.

Es aizdomājos par to, tomēr ļoti būtiski ir šos lukturus ieslēgt, jo tomēr mēs nezinām, kurā brīdī viņus vajadzēs un vajadzēs tam otram, kas mūs gribēs saskatīt,” sacīja Vītols.  

Gaismu lietošana tik tiešām patērē papildus degvielu, taču, kā norāda eksperti, tas netiek darīts kādu ieinteresēto pušu peļņas nolūkos.

“Gaisma noslogo ģeneratoru vairāk, ģeneratoram ir jāražo elektrība, ģenerators bremzē motoru, līdz ar to motors tiek papildus slogots, līdz ar to mēs teorētiski varam teikt, ka ir neliels papildu degvielas patēriņš.  Bet šeit nav jautājums par patēriņu, šeit ir jautājums tikai un vienīgi par braucēju drošību, un tiem braucējiem, kas ir apkārt, jo mēs jau nebraucam noslēgtā vidē,” uzsvēra autoeksperts Vītols.

Arī CSDD pārstāvis Teteris norādīja, ka “enerģija nerodas tukšā vietā, un tas arī palielina degvielas patēriņu – gan minimāli: 1% līdz 2%”.

“Tas kopsavilkums ir tāds, ka tanī pašā laikā tas ieguvums, ko gūst sabiedrība no šiem mazāk notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem, mazāk cietušajiem, bojāgājušajiem, 2 -3 reizes pārsniedz tos izdevumus, kas ir saistīti ar palielinātu degvielas patēriņu,” sacīja Teteris.

Eiropas Savienībā prakse gaišajā dienas laikā braukt ar tuvajām gaismām vai ieslēgtiem dienas gaitas lukturiem ir atzīta par pozitīvu, tādēļ no 2021. gada visiem Eiropā no jauna pārdotajiem automobiļiem būs jābūt obligāti aprīkotiem ar dienas gaitas lukturiem, kas ir ekonomiskāki par tuvās gaismas lukturiem.

Motori
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti