«Aizliegtais paņēmiens»: Pircēju krāpšana lietoto auto tirgū sit augstu vilni

Lai padarītu lietotu automašīnu pievilcīgāku pircējam un tās nobraukto kilometru skaits būtu ievērojami mazāks nekā patiesais, pietiek vien ar 30 eiro un desmit minūtēm, liecina LTV raidījuma “Aizliegtais paņēmiens” eksperiments. 

Tā laikā lietotai desmit gadus vecai automašīnai „Audi A6” ar speciālu ierīci odometra rādījums tika pagriezts no 289 000 kilometru uz 189 000. Šādi pakalpojumi pieejami gan Rīgā, gan arī daudzās vietās Latvijā – Jūrmalā, Jelgavā un pat Ludzā, un šī pakalpojuma cena svārstās robežās no 30 līdz 60 eiro.

Ne policija, ne Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šobrīd šai problēmai nav pievērsuši uzmanību, tajā pašā laikā Eiropas parlaments šī gada martā pieņēma jaunu direktīvu, kas uzliek par pienākumu dalībvalstīm turpmāk savās likumdošanās ieviest konkrētas soda normas par odometra grozījumiem, uzskatot, ka tā ir pircēju krāpšana, kas rada zaudējumus. Šomēnes direktīva ir oficiāli publicēta.       

Raidījums “Aizliegtais paņēmiens” arī pārliecinājās, ka jau ar sagrozītiem odometra rādītājiem šobrīd Latvijā bez problēmām iespējams iziet arī auto tehnisko apskati un nobrauktos kilometrus padarīt par oficiāliem mašīnas rādītājiem Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datu bāzē.

Raidījums veica arī otru eksperimentu, pārbaudot trīs portāla „ss.lv” tirdzniecībā pieejamas automašīnas, arī „Audi A6”. No trim pārbaudītām automašīnām, tikai viena bija norādīts oriģinālais nobraukums, vienai mašīnai tas nebija nosakāms, jo dati bija dzēsti, bet trešajai odometra rādījumi  bija samazināti par aptuveni 50 000 kilometru.

Latvijas Auto asociācija savā pētījumā norādījusi, ka šāda veida krāpšana Latvijas lietoto auto tirgū notiek masveidā, tāpat tiekot viltotas servisa grāmatiņas, un patiesībā pārdevēji krietni nobrauktas automašīnas uzdod par teju vai mazlietotām, ar kurām braukuši vien vācu pensionāri.

Pēc asociācijas aplēsēm, no visiem Latvijā pieejamajiem lietotajiem auto viltoti nobraukumu rādītāji esot 80% gadījumu. Tos vilto gan šeit, gan mūsu paši meistari, jau  esot Vācijā, un asociācijas veiktajā pētījumā esot pat fiksēts rekords –  vienai mašīnai tikuši norakstīti pat 300 000 kilometru. Viltojumiem populārākās automarkas esot „Volvo”, BMW un citas vidējas klases automašīnas.

Speciālisti arī norāda, ka vidēji normāls vienas mašīnas nobraukums viena gada laikā ir aptuveni 30 līdz 40 tūkstoši kilometru, tātad desmit gadus vecai mašīnai tie būtu vismaz 300 līdz 400 tūkstoši kilometru.

PTAC rīcībā šobrīd nav pat iekārtu, kas noteiktu automašīnu nobraukuma rādītājus. PTAC direktore Baiba Vītoliņā raidījumā arī norādīja, ka šobrīd nav arī sakārtota autoplaču darbība, proti, daudzviet nav juridiski noformēts tas, ka mašīnas vispār atrodas tirdzniecībā. Līdz ar to patērētāju tiesības vērsties pret automašīnas tirgotājiem ir ierobežotas.

Saeimas deputāts Kārlis Seržants (ZZS) raidījuma laikā solīja, ka pats personīgi pievērsīs uzmanību šīs problēmas risināšanā. Viņa redzējumā, ar kontroli varētu nodarboties CSDD.

Tiesa, atklāts jautājums ir, kuru šajā auto tirgošanas ķēdē būtu uzskatāms par krāpnieku – pats odometra rādījumu viltotājs, mašīnas saimnieks vai mašīnas pārdevējs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti