4. studija

Vai Rīgas autoostā zem soliņiem izvietotas novērošanas kameras?

4. studija

Vai Emmas un Meldru iela Vecmīlgrāvī ir skaļākā vieta Rīgā?

Kā nedrīkst strādāt brigāde, kura ieradusies uzstādīt saules paneļus?

«Saules paneļu bums» – patērētāju tiesību aizstāvji mudina sargāt sevi un slēgt līgumu ar uzstādītāju

Ķekavas novada iedzīvotājs Toms Talle savā ģimenes mājā bija nolēmis uzstādīt saules paneļus, viņš pastāstīja Latvijas Televīzijas raidījumam "4. studija". Izrādās, šis ne lētais prieks  automātiski nenozīmēja kvalitatīvi padarītu darbu, jo lielā pieprasījuma dēļ trūkst kvalificētu speciālistu.

Katru mēnesi vismaz tūkstotis mājsaimniecību Latvijā tiek aprīkotas ar saules paneļiem. Saules paneļi ir avots, kas, pateicoties Latvijas saulei, mājsaimniecības nodrošina ar elektroenerģiju. Tā ir zināma ekstra, jo saules paneļu īpašniekiem nav jāmaksā par elektroenerģiju, – to saražo uz nama jumta uzstādītas nelielas plāksnes.

Protams, saules paneļu iegāde un uzstādīšana nav lēts prieks, tāpēc no uzņēmēja, kurš šo pakalpojumu piedāvā, tiek gaidīta labākā kvalitāte. Latvijā, pateicoties augstajam pieprasījumam, pašlaik ir ļoti daudz uzņēmumu, kas piedāvā uzstādīt saules paneļus, savukārt iedzīvotājiem nav īsti izpratnes, kā būtu jāizskatās pareizi uzstādītiem saules paneļiem.

Ķekavas novada iedzīvotājs Toms Talle par savu pieredzi ar saules paneļu uzstādītājiem varētu uzfilmēt traģikomēdiju. Saules paneļus ģimene nolēmusi iegādāties kompānijas "Latvenergo" preču zīmē – "Elektrum". Apskatījuši piedāvājumu, sapratuši, ka ieguvums ir gana labs, lai ģimene no sava budžeta izdotu vairākus tūkstošus eiro saules paneļu uzstādīšanai.

"Līdz darbu veikšanai tas viss bija labi, viss šķita kvalitatīvi līdz brīdim, kad atbrauca darba veicēji, kuri nemācēja nedz valsts valodu, nedz arī angļu valodu, kas ir internacionāla. Viņu darba stils arī bija interesants, viņi pīpēja uz jumta," atceras Toms. 

Mājas saimnieks ar saules paneļu uzstādītājiem bijis spiests komunicēt zīmju valodā, jo krievu valodu mazliet saprot, bet tajā nerunā.

Uzņēmumā "Latvenergo" saules paneļu uzstādīšana tiek uzticēta apakšuzņēmējiem. Paši šos darbus viņi pagaidām neveic. "Ik gadu mums ir aptaujas uzņēmējiem, kurus mēs uzaicinām sadarboties ar mums," skaidroja AS "Latvenergo" Energorisinājumu daļas vadītājs Renārs Straupe. "Vēlāk ir cenu validācija, cenu salīdzinājums. Mēs pārliecināmies, kāda ir vēsture uzņēmumam, vai tas ir kaut ko uzstādījis, vai ir pieredze, vai nav pieredzes, kādas ir atsauksmes. Dotajā brīdī pieprasījums ir ļoti liels,

Latvijas tirgū ir speciālistu trūkums, un šis darba uzņēmējs ar mums iepriekš ir saskaņojis, ka tiek piesaistīti bēgļi no blakus valstīm, kas ir Baltkrievija un Ukraina. Mēs, protams, atbalstījām šādu palīdzēšanu cilvēkiem integrēties Latvijā un turpināt normāli eksistēt.

Bija obligāts nosacījums, ka šie cilvēki, šādas brigādes var doties tikai uz tiem objektiem, kur klientiem nav iebildumu pret to, ka komunikācija nenotiks latviešu valodā; tātad tā var notikt krievu un angļu valodā."

Kamēr Toms bijis darbā, pārurbts mājas elektrības vads. Vīrietis bijis izbrīnīts, ka cilvēki, kuri liek ar elektrību saistītus paneļus, nezinājuši, ko šādā situācijā darīt. "Pats smieklīgākais, ka tur, kur tas vads bija pārurbts, viņi bija uztaisījuši tādu normālu caurumu – 10 reiz 10, 15 reiz 15 centimetri – un atstājuši. Ir tāds skočs – "makgaiverene", vienkārši aizlīmējuši ciet un aizbraukuši prom, viņi arī netaisījās to remontēt, tas skaitījās normāls, pabeigts darbs," sacīja Toms.

Vēl lielāks pārsteigums mājas saimniekam bija, redzot, ka meistari vadījās pēc saules paneļu uzstādīšanas shēmas, kas bija uzzīmēta uz kartona kastes vāka.

Plāns uz kartona kastes tika zīmēts tikai tāpēc, ka sākotnējā shēma papildinājās ar vēl vienu paneli, skaidroja Straupe. Pēc viņa teiktā, "Elektrum" nepārliecinās par katras darba veicēja brigādes sapratni, bet ir pārliecināts, ka "pats darba uzņēmējs saprot, ko viņš dara".

Uzņēmumā "Latvenergo" raidījumam apgalvoja, ka visas nebūšanas Toma Talles īpašumā ir novērstas un atzina, ka šo meistaru darbs nav bijis tāds, ar ko uzņēmums varētu lepoties.

"Tā ir mūsu atbildība, jo mēs slēdzam līgumu ar klientu. Mēs esam lūguši šo brigādi pie mūsu klientiem vairs nenodarbināt, jo mēs saprotam, ka šis ir ļoti tālu no kvalitātes, ko mēs sagaidām. Mēs saprotam, ka uz mums – "Latvenergo" – skatās kā uz etalonu kvalitātes ziņā. Un tieši šis objekts mums ļoti sāp dotajā brīdī," teica Straupe.

Saules paneļu uzstādīšanas bizness patlaban ir sasniedzis maksimālo pieprasījumu, tāpēc, lai kādu kompāniju jūs izvēlētos pakalpojuma sniegšanai, esat vērīgi un laikus reaģējiet uz kļūdām, kādas pieļautas uzstādīšanas procesā! Par tām jāziņo uzņēmumam, ar kuru esat noslēdzis līgumu.

"4. studija" sazinājās ar uzņēmumu "Devre LV", kura vīri arī veica darbus Toma Talles privātīpašumā. Izpilddirektors uzsvēra, ka vīri, kuri strādājuši objektā, nav paspējuši pabeigt darbus, un, pretēji "Latvenergo" paustajam, ka objektā darbojušies Ukrainas un Baltkrievijas bēgļi, teica, ka saules paneļu biznesā iesaistījušies poļi, kuri zina, ko dara.

PTAC Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikācijas daļas vadītāja Sanita Gertmane informēja, ka pašlaik tiek izstrādāts apjomīgs patērētāju informēšanas materiāls, kur tiks iekļauti dažādi aspekti, kas cilvēkam jāņem vērā, apsverot saules paneļu uzstādīšanu. 

"Pirmām kārtām patērētājam noteikti ir jāslēdz līgums par šo uzstādīšanu un paneļu iegādi. Ja patērētājs slēdz pilna servisa līgumu – gan par paneļu uzstādīšanu, gan visu iekārtu iegādi –, tad ir viena veida līgums. Ja patērētājs pats izvēlas un pērk paneļus, un atsevišķi izvēlas šo uzstādītāju, tad arī noteikti ir jāskatās, kāda pieredze šim uzņēmumam, cik ilgi tas strādā tirgū. Tāpat jānoskaidro viss par saules paneļiem – kur tie ražoti, kāds ražotājs, kas ražojis, cik sen arī strādā tirgū, kāda pieredze. Savukārt par pašu darbu, uzstādīšanas pakalpojumu arī noteikti ir jāslēdz līgums, un arī tur visam ir jānotiek oficiālā veidā, lai pēc tam, ja ir kādas problēmas, protams, var vērsties ar pretenziju," skaidroja Gertmane.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti