Vides fakti

Vides fakti

Vides fakti

Vides fakti

Vides fakti

Nolietotās riepas nākotnē varētu nodot bez maksas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Novembra vidus un beigas ir riepu mainīšanas laiks, jo 1. decembrī automašīnām ir jābūt aprīkotām ar ziemas riepām, tāpēc radies allaž rudenī aktuālais jautājums – kur likt vecās riepas, cik tas maksā un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "Vides fakti". Nākotnē izskatīšanai Saeimā plānots virzīt likumprojektu ar cilvēkam saprotamākiem noteikumiem un paredzētu sistēmu, kā nolietotās riepas var nodot bez maksas.

Valsts vides dienests (VVD) atzina, ka, saņemot sūdzības lietotnē "Vides SOS", vairumā gadījumu ziņojumi ir par mežos, ceļmalās izmestām nolietotajām riepām. Raidījums "Vides fakti" mēģina rast atbildi uz jautājumu, cik tad riepu gadā Latvijā izmetam? Ja ik gadu Latvijā tehnisko apskati iziet aptuveni 750 tūkstoši transportlīdzekļu un viens riepu komplekts ir jāmaina reizi trijos gados, tad ik gadu radām aptuveni miljonu riepu, kas tālāk būtu jāpārstrādā.

"2021. gadā tika realizētas vairāk nekā 20 tūkstoši tonnu riepu, jaunas, caur ražotāju atbildības sistēmām, taču problēma tāda, ka ne visas riepas tiek uzskaitītas caur ražotāju atbildības sistēmām, proti, varbūt daļa riepu tiek ievestas kopā ar transportlīdzekļiem, bet daļa ir lietotās, kas līdz ražotāju atbildības sistēmām neaiziet. Tāpēc riepu faktiskais apjoms varētu būt lielāks," skaidroja Valsts vides dienesta Atkritumu aprites departamenta direktors Atis Treijs.

No 20 tūkstošiem tonnu, kas tika realizētas, atpakaļ tiek savākti aptuveni 15 tūkstoši tonnu, kas caur ražotāju atbildības sistēmām nonāk pie atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem un tālāk arī tiek pārstrādātas.

Pāri palikušās riepas tiek eksportētas, bet daļa riepu ar transportlīdzekli aizbrauc ārpus Latvijas.

Valsts vides dienesta autoservisu kontroles kampaņā konstatēja, ka katrā desmitajā autoservisā ir būtiski riepu uzkrājumi, taču 62% autoservisu pēdējā gada laikā nav nodevuši riepas atkritumu apsaimniekotājiem. Viens no galvenajiem secinājumiem – bezmaksas nodošanas iespējas un atkritumu apsaimniekotāju pieejamība motivētu no klienta pieņemt un nodot nolietotās riepas legāli un videi droši.

Bet kur un kā visērtāk atbrīvoties no četrām nolietotām riepām?

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere norādīja, ka par atsevišķu samaksu nolietotās riepas varēs nodot gandrīz visos dalīto atkritumu vākšanas punktos, kur vispār pieņem riepas, bet dažās vietās ir noteikts, ka no vienas mājsaimniecības četras riepas gadā pieņem bez maksas. "Tad, kad jūs pērkat riepas, pārdošanas vietā vai apkopes stacijā, kur maināt riepas, ir jāpievērš uzmanība, vai viņi ir iesaistījušies ražotāja atbildības sistēmā un līdz ar to pieņems no jums riepas, pretī dodot jaunas," uzsvēra Vesere.

Kā VARAM, tā Valsts vides dienestā skaidro, ka visu nepieciešamo informāciju var atrast vietnē www.skiroviegli.lv , kur atverot sadaļu "Nolietotās riepas" parādīsies visi šķirošanas laukumi un vietas, kur nolietotās riepas ir iespējams nodot.

Arī interneta vietnē atkritumi.lv daļai laukumu ir pievienota informācija, vai riepas pieņems bez maksas un cik nepieciešamības gadījumā būs jāmaksā, taču ir jābūt vērīgiem, jo vairākos no šiem laukumiem gada laikā četras nolietotās riepas var nodot bez maksas tikai konkrētajā pašvaldībā deklarētie iedzīvotāji.

Vidēji maksa par vienas riepas nodošanu ir robežās no diviem līdz 3,5 eiro.

"Pareizi būtu nodot nolietotās riepas tad, kad jūs tiekat pie jaunajām – vai tas ir veikals, vai autoserviss, maiņas vieta. Kad jūs saņemat jaunās, tad turpat būtu pareizi atstāt vecās riepas, bet diemžēl dzīvē tā ne vienmēr sanāk, jo Latvijā tas ir iespējams tikai mazliet vairāk nekā 100 servisos," norādīja SIA "Eco Baltia vide" valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts.

Saskaņā ar viņa teikto, tūkstoš servisos šī sistēma nav pieejama, – daļa servisu riepas nepieņem vispār, daļa prasa samaksu. "Ja jums servisā nav paņēmuši nolietotās riepas, tad vislabākais risinājums ir doties uz atkritumu šķirošanas laukumiem. Te gan ir jāskatās sezona un vieta – ir vietas, kur tas notiek akcijas veidā bez maksas, citās tas notiek visu gadu, bet par maksu. Ir jāinteresējas novadā, kāds ir laukums un kādi tā nosacījumi," uzsvēra Aizbalts.

Vienotas sistēmas trūkums, visticamāk, ir iemesls, kāpēc daļa riepu nonāk mežos, grāvmalās vai pie sadzīves atkritumu konteineriem.

Savācot kopā ar sadzīves atkritumiem, riepas tiks noglabātas atkritumu poligonā, nevis pārstrādātas. Aizbalts uzskata, ka problēmas būtība slēpjas normatīvajos aktos, jo ne visas riepas Latvijā tiek regulētas tā, lai par tām ražotājs jau būtu samaksājis pārstrādes maksu. 

Pērkot jaunu vai lietotu mašīnu, riepas uz mašīnas nav sistēmā, tāpēc Latvijā ir ļoti daudz riepu, kurām šāda izmaksu kategorija nav segta. Ir cerība, ka šī situācija mainīsies, jo šobrīd tiek izstrādātas likuma izmaiņas, kas paredz, ka, pērkot vai mainot riepas, nolietotās riepas būs jāpieņem obligāti. "Mēs pārskatām visu sistēmu kopumā un šobrīd arī visā Eiropas Savienībā tiek pārskatīti šie principi – kā riepas tiek apsaimniekotas, kādas tiek izvirzītas prasības ražotāju atbildības sistēmā. Mēs arī uz vietas skatāmies, kā attīstīt sistēmu, lai tiešām pēc iespējas vienkāršāk un saprotamāk cilvēkam būtu nodot riepas. Mēs virzāmies uz to, ka riepas tiks pieņemtas bez maksas, jo sākotnēji jau būs samaksāts par to, lai tās varētu nodot," skaidroja VARAM pārstāve Vesere.

Nākamā gada laikā šis regulējums varētu tikt izstrādāts un virzīts lemšanai Saeimā, bet nevar vēl apgalvot, ka jau nākamā gada novembrī, mainot riepas, nolietotās būs iespējams nodot visur bez maksas. Pagaidām vien atliek meklēt dalīto atkritumu savākšanas laukumus un interesēties, vai un par kādu cenu tajos var nodot nolietotās riepas.

Rakstu sēriju līdzfinansē:

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti