Kā labāk dzīvot

Arvien dabā nonāk īpaši daudz cigarešu izsmēķu

Kā labāk dzīvot

Ar domām jau pavasarī jeb dārza darbi rudenī

Aizspriedumi ietekmē lēmumu pieņemšanu. To izmanto e-komercijas spēlētāji

Ar kādiem trikiem mūs vilina iepirkties internetā. Skaidro biznesa psihologs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Iegādājoties kādu preci internetā, cilvēki neizdara secinājumus par to, vai prece ir laba un kvalitatīva, bet visbiežāk uzreiz cenšas sev iestāstīt, ka pirkums bijis racionāls un produkts ir tā cenas vērts, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" norādīja biznesa psihologs Jānis Roze. Tieši uz cilvēka emocijām un vēlmi būt racionālam arī strādā e-komercija. 

E-komercija ir viss, kas ir saistīts ar iepirkšanos internetā. Pēdējā laikā šajā jomā ir notikusi strauja attīstība, jo pandēmijas ierobežojumu dēļ iepirkties tīmeklī sāka daudz vairāk cilvēku, kuri atklāja, ka tas ir viegli, ātri un arī patīkami. 

Tieši uz emocijām arī darbojas e-komercijas piedāvājumi, jo cilvēkiem vienmēr gribas ko pozitīvu, it īpaši satraukumiem pilnā laikā, norādīja Roze. 

"Visi šie paņēmieni ir balstīti uz emocijām. Jā, tās sauc par kognitīvām kļūdām, bet kognitīvā tur nav, tur iesaistās vizuālais – smuki iepakojumi, labi nobildēti produkti. Bildes ir tik sulīgas un skaistas, viens klikšķis – un tev jau piegādā," skaidroja biznesa psihologs. 

Tāpat tiek izmantoti arī dažādi tā saucamie sociālie paņēmieni, kas cenšas ietekmēt cilvēku, radot sajūtu, ka šis pirkums ir racionāls un izdevīgs. To panāk ar tādiem saukļiem kā "eksperti iesaka", "izdevīgākais piedāvājums", "profesionāļi izvēlas šo" un tamlīdzīgi. 

"Lielākā problēma ir, ka cilvēki neizdara slēdzienus.

Nopērkot kaut ko, varētu būt kāds slēdziens, – tas patika, nepatika, kāds bija tas process, – bet lielākā problēma ir, ka viņi sāk pierādīt sev, ka tas bija labs lēmums, nevis analizēt. Un stāstīt citiem, un citi klausās ar izbrīnu," šādas iepirkšanās ēnas puses izskaidroja Roze. 

Sevišķi šī tendence ir izplatītāka gadījumos, kad nopirktās lietas cena ir bijusi augsta. Piemēram, cilvēks, nopērkot konkrētu mašīnu, ar dažādiem argumentiem mēģina pierādīt apkārtējiem, ka tieši šī mašīna tehniski ir vislabākā, visizdevīgākā, ka tieši šajā brīdī to vajadzēja iegādāties. 

"Kaut gan īstenībā visa pasākuma jēga ir, ka viņš grib pierādīt sev, ka viņš ir izdarījis pareizo lēmumu, ka viņš ir bijis racionāls," skaidroja Roze.

Biznesa psihologs atzina, ka e-komercijas paņēmienu mudinātajos impulsīvajos pirkumos ir ārkārtīgi grūti sevi pieķert un no tiem atturēties, jo emociju uzplūdā pircējs jau ir iztēlojies, kā produkts izskatīsies mājās, kā tas tiks lietots, kā par to varēs palielīties kaimiņam. 

"Sākotnēji ir jāsaprot, cik tev tā prece ir vajadzīga, – vienkārši jāveido saraksti ar precēm, kas tev tiešām ir vajadzīgas. Otrs ir 10 ieelpas un izelpas – tad, kad tev uzvanda šīs pozitīvās emocijas, ir emocionāls pacēlums, tas ir tas zvaniņš, ka varbūt jādod sev laiks nomierināties, padomāt un izvērtēt pirkumu," ieteica Roze. 

"Ja es veidoju sarakstu, saprotu, kas man ir vajadzīgs, tad, ieraugot kaut ko vēl, es varu dot sev laiku un neuzķerties uz to, ka pēc stundas šis piedāvājums vairs nebūs vai tamlīdzīgi.

Jāatceras, ka tagad ir tāda konkurence, ka, ja šeit nebūs – būs kaut kur citur," viņš uzsvēra. 

E-komercijas platformas "Mozello" vadītājs Kārlis Blumentāls atgādināja, ka pirms pirkuma veikšanas svarīgi ir arī iepazīties ar interneta veikala atteikuma un preces atgriešanas tiesībām, garantiju noteikumiem. 

"Pirmkārt, lai tas viss ir interneta veikalā atspoguļots, jo, ja interneta veikalā ir ļoti grūti atrast atgriešanas nosacījumus un tādus jautājumus, tad pastāv varbūtība, ka tur kaut kāda problēma būs ar to visu," viņš norādīja. 

Vienlaikus viņš aicināja pircējus apjaust, ka arī bezmaksas preču atgriešana ir viens no trikiem, kā mudināt cilvēkus iegādāties vairāk, nekā nepieciešams. 

"Mēs kādreiz aizejam otrā galējībā – ja ir iespēja atgriezt preces, cilvēks nopērk vairāk. Tā doma ir, ka nopirkšu šo, to un to, jo visu, kas nepatiks, aizsūtīšu atpakaļ, bet tā sūtīšana atpakaļ bieži vien nerealizējas," vērtēja Blumentāls. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti