Pusdiena

Pusdiena 31.10.2018

Pusdiena

Dānija apsūdz Irānu triju savā valstī dzīvojošu irāņu opozicionāru slepkavības plānošanā

Tiesa Rīgas domei liek atklāt žurnālistiem informāciju par tās tēriņiem

Žurnālisti tiesā uzvar Rīgas domi par informācijas nesniegšanu

Administratīvā rajona tiesa Rīgā daļēji apmierinājusi Baltijas pētnieciskā centra "Re: Baltica" žurnālistu prasību pret Rīgas domi par informācijas nesniegšanu medijam. Žurnālisti vēlējās saņemt ziņas par to, kā tiek tērēta pašvaldības nodibinājumam "Riga.lv" piešķirtā nauda. Dome informāciju nesniedza, aizbildinoties ar komercnoslēpumu un Riga.lv darbinieku privātās dzīves aizsargāšanu. Turpretī tiesa spriedumā norāda, ka žurnālisti informāciju par darbinieku atalgojumu pieprasīja objektīvu apsvērumu dēļ un lika ziņas atklāt.

Gada sākumā pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re: Baltica" veica pētījumu par Rīgas domes un mēra Nila Ušakova ("Saskaņa") tēriņiem. Centra žurnāliste Inga Spriņģe stāsta, ka vēlējušies zināt, kā tiek tērēts nodibinājumam "Riga.lv" piešķirtais budžets:

"Mēs rakstījam preses sekretāriem, un katru reizi tikām sūtīti pie citiem preses sekretāriem. (..) Īsumā – mēs nevarējām iegūt informācija, kā tiek tērētas milzīgās naudas summas, kas tiek piešķirtas portālam "Riga.lv"."

"Re:Baltica" rakstā "Ko Ušakovs tev nestāsta" norāda, ka pērn – vēlēšanu gadā – "Riga.lv" finansējums pieaudzis deviņas reizes, vismaz līdz trīs miljoniem eiro. "Riga.lv" pirmajā darbības gadā tā budžets bija nedaudz virs 300 000 eiro.

Žurnālistiem ir aizdomas, ka "Riga.lv" maks izmantots, lai atalgotu mēra ārštata slavinātājus. Piemēram, "Saskaņas" jauniešu organizācijas biedrus, kuri veidojuši videoklipus un tie vēlāk publicēti mēra oficiālajā "Facebook" kontā.

Video autori gan "Re: Baltica" sacījuši, ka darījuši to brīvprātīgi.

"Man joprojām nav pierādījumu, bet kāpēc mēs gribam dabūt šo informāciju? Tā viena no versijām ir, ka, iespējams, caur "Riga.lv" budžetu tika maksāts šiem cilvēkiem, daļēji arī šiem jaunajiem cilvēkiem, kas bija daļa no "Saskaņas" jauniešu grupas. Mums nav pierādījumu, bet aizdomas. Tieši tāpēc gribējām redzēt šo informāciju, kuriem cilvēkiem ir maksāts, kopējie tie miljoni no "Riga.lv" budžeta," stāsta žurnāliste.

Nesaņemot žurnālistu prasīto informāciju, "Re: Baltica" vērsās tiesā. Pagājušajā nedēļā Administratīvā rajona tiesa Rīgā pieņēma žurnālistiem labvēlīgu spriedumu. Tiesa lēma, ka domes rīcība, neizsniedzot informāciju par "Riga.lv" finanšu izlietojumu, proti, maksājumiem personām un izdevumiem reklāmām plašsaziņas īdzekļos, ir prettiesiska. 

"Dome bija sniegusi ļoti vispārīgu informāciju. Uz vairākiem [žurnālistu] jautājumiem nebija atbildēts vispār. Pieteicējs nevarēja gūt priekšstatu par publisko līdzekļu izlietojumu. Tas ir būtiski – sabiedrībai ir tiesības kontrolēt publisko līdzekļu izlietojumu, un šajā gadījumā tas nebija iespējams," norāda tiesnese Līga Biksiniece-Martinova.

Dome tiesai skaidrojusi, ka nav zinājusi, ka informāciju prasa žurnālisti, kā arī sacījuši, ka prasītā informācija ir ierobežotas pieejamības. Taču tiesu tas nepārliecināja. Tāpēc pirmā tiesu instance pieņēma žurnālistiem labvēlīgu spriedumu, prasību daļēji apmierinot.

Spriņģe gan ir pārliecināta, ka šis spriedums tiks pārsūdzēts. Uz tādām domām vedina fakts, ka pēc "Re: Baltica" pētījuma par pašvaldības tēriņiem mērs Ušakovs un dome vērsušies policijā, prasot sākt kriminālprocesu par goda un cieņas aizskaršanu. Oktobrī policija nolēma procesu nesākt, bet dome lēmumu pārsūdzēja prokuratūrā.

Latvijas Radio šo tiesvedību lūdza komentēt Rīgas domes mēram Ušakovam. Taču viņa preses sekretāre Laila Ivāna rakstiski e-pastā norāda, ka spriedums tiks pārsūdzēts, tāpēc mērs to nekomentēs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti