Robota zvana skaņa: "Labdien, šeit Maija – Rīgas 1. slimnīcas virtuālais asistents. Vēlos atgādināt par pierakstu – 8. februāris plkst. 9.15 pie zobārsta. Ja uz vizīti ierasties nevarēsiet, pēc skaņas signāla pasakiet vārdu "nebūšu"."
Šis ir robots, kas Rīgas 1. slimnīcā veic pacientu apzvanīšanu un sūta īsziņas. Tas darbojas jau vairākus gadus, un ļāvis samazināt neatnākušo pacientu skaitu līdz trīs procentiem.
"Robotizētajām sistēmām nav cilvēciskā faktora, dara šo darbu 24/7 režīmā, un arī tas apjoms – robots var izsūtīt 8 līdz 10 īsziņas sekundē, cilvēks nekad tādu apjomu nespēs izdarīt, un, ja mēs sarēķinām, ka mums katru dienu tiek sniegti pakalpojumi aptuveni 1200–1500 cilvēkiem, tad, lai fiziski paņemtu telefonu, apzvanītu, rezultējās, ka to dara 9 cilvēki 8 stundu garumā, kas ir liels resurss," stāstīja Rīgas 1. slimnīcas Pakalpojumu attīstības nodaļas vadītājs Aleksejs Molčanovs.
Neierašanās uz pieteiktām vizītēm ir zaudējumi medicīnas iestādēm, bet būtiskākā problēma – kāds cits pacients neizmanto iespēju saņemt palīdzību ātrāk.
"Tie ir aptuveni 15 līdz 20 procenti par šiem pierakstiem, kuri reāli netiek apmeklēti. Teiksim, maksas pakalpojumi, mēs pēc statistiskas šobrīd redzam, viņi ir krietni labāk apmeklēti. Acīmredzot cilvēki ir motivētāki viņus apmeklēt," stāstīja Jēkabpils reģionālās slimnīcas valdes priekšsēdētājs Ervīns Keišs.
"Mūsu gadījumā tie ir 3 līdz 4 procenti, bet es uzreiz gribētu teikt, ka tas procents būtu lielāks, ja mēs aktīvi neatgādinātu pacientiem par pierakstu," norādīja Ziemeļkurzemes reģionālās slimnīcas valdes priekšsēdētājs Juris Lācis.
Neapmeklēto un nesniegto pakalpojumu skaits var sasniegt pat vairākus desmitus tūkstošu vietu gadā. Piemēram, Vidzemes slimnīcā tie aizvadītajā gadā ir bijuši 8000. Un tie ir būtiski finanšu zaudējumi.
"Ja mēs skatāmies tieši uz vizītēm, kopējā šo neatnākošo vizīšu summa varētu būt pāri par 150 tūkstošiem," atzina Vidzemes slimnīcas Ambulatorās daļas vadītāja Kristīne Tiltiņa.
Robotizēto sistēmu nepieciešamību kā nozīmīgu uzdevumu šogad apsver lielākā daļa medicīnas iestāžu, turklāt šim pakalpojumam ir iespējams apgūt Eiropas Savienības fondu naudu.
Kamēr citi medicīnas centri vēl izvērtē iespējas, kas veicamas digitalizācijas virzienā, Rīgas 1. slimnīca sola tuvāko nedēļu laikā darbībā palaist virtuālo asistentu Maiju, kas spēs ne tikai pieņemt vai atcelt vizīšu pieteikumu, bet atbildēt arī uz citiem aktuāliem jautājumiem.