Šajā mācību gadā par 3,6% pieaudzis audzēkņu skaits profesionālajā izglītībā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

2020./2021. mācību gadā profesionālo pamata un vidējo izglītību apgūst 27,7 tūkstoši audzēkņu, kas ir par 3,6% vairāk nekā pirms gada, savukārt par 1,9% samazinājies uzņemto audzēkņu skaits, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. 

Uzņemto audzēkņu skaits turpina samazināties 

No 2019. gada 1. oktobra līdz 2020. gada 30. septembrim profesionālās izglītības programmās uzņemti 10,9 tūkstoši audzēkņu, kas ir par 215 izglītojamajiem mazāk nekā iepriekšējā periodā. Visbiežāk pirmā kursa audzēkņi izvēlējās apgūt inženierzinātņu, ražošanas un būvniecības, kā arī ar pakalpojumiem saistītās mācību programmas. Šajās programmās mācības uzsāka attiecīgi 33,9% un 22,7% izglītojamo. 

Inženierzinātņu jomā populārākās bija mašīnzinības (33,1%), būvniecība un civilā celtniecība (24,4%), kā arī mehānika un metālapstrāde (14,7%). Pakalpojumu jomā visvairāk uzņemto audzēkņu bija viesnīcu un restorānu (60,5%) un skaistumkopšanas pakalpojumu (24,6%) programmās.

Uzņemto audzēkņu vidū par 0,3 procentpunktiem pieauga izglītojamo skaits vecumā no 30 gadiem (11,5%). Salīdzinājumam, pirms 10 gadiem uzņemto audzēkņu skaits šajā vecumā bija vien 3,6 %.

Visvairāk audzēkņu inženierzinātņu, ražošanas un būvniecības, vismazāk – veselības aprūpes un sociālās labklājības jomā

Vislielākais audzēkņu skaits profesionālajā izglītībā nemainīgi ir inženierzinātņu, ražošanas un būvniecības (9,5 tūkstoši), kā arī pakalpojumu jomā (6,3 tūkstoši), kas attiecīgi ir 34,3% un 22,6% no kopējā audzēkņu skaita. Savukārt kopš 2015./2016. mācību gada. par vairāk nekā trešdaļu pieaudzis izglītojamo skaits humanitārajās zinātnēs un mākslā. Šajā mācību gadā humanitārās zinātnes un mākslu apgūst 4,4 tūkstoši audzēkņu, kas ir 15,8% no kopējā izglītojamo skaita profesionālajā izglītībā. Sociālās zinātnes, komerczinības un tiesību zinātnes apgūst 3,1 tūkstotis jeb 11,2%, savukārt dabaszinātnes, matemātiku un informācijas tehnoloģijas (IT) – 2,5 tūkstoši jeb 9,1%, kas ir par 309 izglītojamajiem vairāk nekā iepriekšējā mācību gadā. 

Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu par gandrīz trešdaļu pieaudzis audzēkņu skaits lauksaimniecības programmās – tās apgūst 1,1 tūkstotis jeb 3,9%. Vismazākais izglītojamo skaits saglabājas veselības aprūpes un sociālās labklājības programmās, kuras apgūst 813 jeb 2,9% audzēkņu.

Vairākums audzēkņu (24,1 tūkstotis jeb 87%) mācās profesionālās vidējās izglītības programmās, 3,5  tūkstoši jeb 12,5% apgūst profesionālās izglītības programmas pēc vidējās izglītības (ne augstākā izglītība), savukārt 0,5% – profesionālās pamatizglītības programmas.

Mācību programmu izvēle atšķiras starp vīriešiem un sievietēm

Lai gan sieviešu īpatsvars profesionālajā izglītībā (44,2%) ir nedaudz samazinājies salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, tas joprojām ir par 4,4 procentpunktiem lielāks nekā 2010. gadā (39,8%). Šajā mācību gadā uzņemto audzēkņu vidū sievietes bija 45,3%, vīrieši – 54,7%. 

Vislielākais vīriešu īpatsvars ir dabaszinātņu, matemātikas un IT, kā arī inženierzinātņu, ražošanas un būvniecības programmās. Savukārt sieviešu pārsvars vērojams veselības aprūpes, pakalpojumu, sociālo un humanitāro zinātņu programmās. Vislīdzīgākais audzēkņu sadalījums ir lauksaimniecības programmās.

Turpina sarukt absolventu skaits

Iepriekšējā mācību gadā profesionālo izglītību ieguva 6 000 audzēkņu, kas ir par 5,8% mazāk nekā 2019. gadā. 2 000 ieguva kvalifikāciju inženierzinātņu, ražošanas un būvniecības jomā, savukārt 1,5 tūkstoši pakalpojumu sfērā (tai skaitā 0,9 tūkstoši viesnīcu un restorānu pakalpojumu programmās). 2020. gadā absolventu skaits profesionālajā izglītībā bija par 34,2% mazāks nekā pirms 10 gadiem. Viens no iemesliem ir šajā laika periodā strauji sarukušais jauniešu skaits vecuma grupā no 15 līdz 19 gadiem iedzīvotāju kopskaitā – par 34,3%.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti