De Facto

Ieskats 10. marta "De Facto" tematos

De Facto

"Barona" nodokļu atvieglojumu shēma

"Rīgas Satiksmes" degvielas piegādātājs noliedz saiknes ar ukraiņu mafiju

«Rīgas satiksmes» degvielas piegādātājs noliedz vēsturiskas saites ar «ieroču baronu» Miņinu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Auditorkompānijas "Ernst&Young" ziņojumā par  “Rīgas satiksmi” (RS) minētais risks, ka pašvaldības uzņēmums pērk degvielu no SIA “RDZ Energy”, kuras īpašnieki noslēpušies ārzonā, nu it kā ir novērsts. Šonedēļ firmas  patiesie labuma guvēji beidzot parādījās atklātībā – tie ir Monako dzīvojoši itāļi. 

Taču, kā vēsta Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”, viens no viņiem jau ilgāku laiku mēģina panākt, lai no interneta tiktu dzēsts Itālijas policijas ziņojums par ukraiņu mafiju, jo tajā it kā nepatiesi pieminēts viņa vārds, turklāt - līdzās par ieroču baronu dēvētajam Leonīdam Miņinam. 

Uzņēmums “RDZ Energy”, kuru agrāk sauca “Ramockas Dzirnavas”, degvielu “Rīgas satiksmei” piegādā jau kopš 2010. gada. 2015. gadā pēc iepirkuma konkursa “RDZ Energy” saņēma jaunu dīzeļdegvielas piegādes līgumu uz pieciem gadiem ar paredzamo summu 60 miljoni eiro. 

Uzņēmuma īpašnieks tolaik jau bija Maltas kompānija “BHC Investment Limited”, kuras vairākuma akcionārs ir Britu Virdžīnu salu firma “Galaxy Energy Group”.

Ārzonas kompānija ar nezināmiem īpašniekiem bija viens no “Ernst&Young” ziņojumā konstatētajiem riskiem, ko minēja šonedēļ amatu atstājušais “Rīgas satiksmes” pagaidu vadītājs Anrijs Matīss. 

Tomēr viņa pēctecis Ernests Saulītis pēc Rīgas domes opozīcijas jautājumiem trešdien norādīja, ka problēma nu ir atrisināta: “Ja mēs runājam par līgumu ar “RDZ Energy”, tad jums nav pareiza informācija. Šīs kompānijas patiesā labuma guvējs ir Itālijas pilsonis. Un šī informācija ir publiski pieejama. (..) Tas ir Itālijas pilsonis, kam nav nekāda sakara ar sankcijām.”

Te gan jāprecizē, ka kā patiesie labuma guvēji kompānijā kopš 5. marta ir norādīti divi Monako iedzīvotāji – Massimo Filosa un Džandžakomo Serena di Lapidžio (Giangiacomo Serena di Lapigio). Internetā pieejamā “Galaxy Energy Group” mājaslapas arhīva versijā kompānijas vēstures aprakstā minēts, ka abi tagadējie akcionāri un vadītāji jau 1989. gadā Šveicē nodibināja firmu “Galaxy Energy AG”. 

Vēlāk šī impērija paplašināta, piemēram, atvērta menedžmenta kompānija Ženēvā un filiāle Romā. Laika gaitā kompānijas vadība pārcelta uz Monako.

Pētniecisko žurnālistu starptautiskā tīkla OCCRP  “Panamas dokumentu” sērijas ietvaros publicētam rakstam par Odesas mēra īpašumiem ir pievienots kāds apjomīgs dokuments. Tas ir Itālijas policijas 1998. gada ziņojums par ukraiņu organizēto noziedzību.

Tajā iekļauts arī dosjē par Odesā dzimušo Leonīdu Miņinu, kurš vairākos pētījumos tiek dēvēts par starptautisku ieroču kontrabandistu. Ziņojumā norādīts, ka Miņins iesaistīts naftas produktu tirdzniecības biznesā, tostarp ar “Galaxy” kompāniju tīklu.

Itāļu policijas ziņojumā pieminēts “Galaxy Energy” birojs Romā, ar kuru vienās telpās atradās vairākas Miņina kompānijas. Pēc krievu uzņēmēja Vladimira Misurina slepkavības Briselē 1994. gada nogalē, ko Beļģijas policija saistīja ar Krievijas organizēto noziedzību, Itālija saņēma tiesiskās palīdzības lūgumu: nopratināt Miņinu un Massimo Filosu, kā arī pārmeklēt “Galaxy Energy” Romas biroju. 

Arī Filosas vadītā Šveices firma “Galaxy Managament SA” ziņojumā saistīta ar Miņinu – viņš izmantojis uz šīs kompānijas vārda reģistrētu telefona numuru un, saskaņā ar Francijas policijas sniegto informāciju, izmantojis to savstarpējiem naudas pārskaitījumiem ar jau minēto noslepkavoto Misurinu.

“RDZ Energy” savas māteskompānijas un tās līdzīpašnieka saistību ar Leonīdu Miņinu kategoriski noraida. “Vēlamies Jūs informēt, ka Jūs neesat pirmie, kas kādreiz ir interesējušies par šo nepatieso dokumentu, kas klejo internetā. Apliecinām, ka “RDZ Energy” patiesā labuma guvējam Massimo Filosa un “Galaxy Energy” nekad nav bijusi saistība ar Jūsu e-pastā minēto personu Leonīdu Miņinu un “Galaxy Energy Srl”. (..) Jūsu minētais dokuments atrodas uz privāta servera ASV, Massimo Filosa un “Galaxy Energy” ir vairākkārt griezušies pie ASV varas iestādēm un servera uzturētājiem, lai šis dokuments tiktu dzēsts,” rakstiskā atbildē paziņoja “RDZ Energy” valdes loceklis Māris Āriņš.

Lai pierādītu savu taisnību, “RDZ Energy” arī pārsūtīja saraksti ar ASV juristiem, kas apliecinot, ka servera īpašnieks ir apņēmies informāciju dzēst. Tomēr “De facto” pārliecinājās, ka OCCRP redaktors Drū Salivans vēstulē piekrīt ziņojumā aizklāt ar “Galaxy Energy” saistītos vārdus, jo šajā sadaļā žurnālisti neiedziļinājās, tomēr norāda, ka varēja to nedarīt, jo dokuments ir valdības ziņojums, un ka OCCRP patur tiesības nākotnē to publicēt pilnībā, jo īpaši gadījumā, ja tiks pētīta tieši “Galaxy Energy”.

Arī telefonsarunā ar “De facto” Salivans pauda pārliecību, ka viņu publicētais dokuments ir autentisks Itālijas policijas ziņojums.

Pamanīta šī informācija par “RDZ Energy” patiesajiem labuma guvējiem ir arī “Rīgas satiksmes” valdē. “Vienkārši runājot, tāda “iegūglēšana” par viņiem liecina, ka tie ir dzīvi cilvēki, kas nodarbojas ar to, ar ko viņi nodarbojas – tur ir kuģu bizness un bunkurēšanas bizness,” klāstīja “Rīgas satiksmes” pagaidu valdes loceklis Jānis Meirāns. 

Uz norādi, ka atrodamas arī ziņas par labuma guvēju pagātni, Meirāns piekrita: “Jā, tā pagātne ir tur tas jautājums... Tādēļ no mūsu puses mēs esam arī palūguši Juridiskajai nodaļai paskatīties, kāda ir tā procedūra, kā mēs varam uzzināt, vai viņiem ir kaut kādas sankcijas, vai viņi atrodas kaut kādos melnajos sarakstos vai vēl kaut ko. Tiklīdz mums būs skaidrība, pie kā mums jāvēršas, mēs noteikti vērsīsimies ar lūgumu izvērtēt un pateikt, ir vai nav šie riski.”

Taču vismaz pagaidām ar patieso labuma guvēju atklāšanu “RDZ Energy” ir panākuši to, ka vismaz tuvākajā laikā viņi degvielu “Rīgas satiksmei” varēs piegādāt arī turpmāk, liecina RS pagaidu valdes priekšsēdētāja Saulīša teiktais: “Īstenībā ir vēl viena lieta, kas varbūt nav plašāk izskanējusi: ja viņi nebūtu atklājuši šos patiesos labuma guvējus, visdrīzāk, tiktu risināts jautājums par līguma laušanu. (..) Kur ir problēma ar visu to? Ne jau tas, ka tas ir ofšors, bet gan tas, ka mēs nezinām īpašniekus. Un tur ir tiešais jautājums par valdes atbildību. Darījumi veikti, un, ja kompānija piederētu kādam no valdes locekļiem vai pat mūsu darbiniekiem, nu tad ir jautājums. Tad ir ļoti liels jautājums.”

Tikmēr bijušais RS vadītājs Anrijs Matīss gan joprojām uzskata, ka “RDZ Energy” līgums ir apšaubāms.

“Nu es būtu ļoti piesardzīgs par Monako vai Itālijas, vai kādiem citiem pilsoņiem, kas ir izveidojuši speciāli kompāniju šeit, lai piegādātu degvielu tikai pārsvarā “Rīgas satiksmei”. Nu tas būtu tā, man liktos... Nē, nu protams, ir uzņēmēji, kas varbūt tālu dzīvo, bet uzskata, ka tieši tas ir viņu biznesa niša, kur jāstrādā, jāpiegādā degviela konkrētam uzņēmumam, bet es ļoti rūpīgi to pārbaudītu visu vēlreiz,” teica Matīss. 

Matīss atgādināja, ka nezināmie īpašnieki nebija vienīgā problēma – saskaņā ar auditu, degvielas iepirkuma rezultātā 2016. un 2017. gadā kopā pārmaksāti 6 miljoni eiro: “Ja par tiem līgumiem kaut kādā laika posmā ir pārmaksātas ievērojamas naudas summas, tad, manuprāt, ir jātiek vaļā no šiem līgumiem. Jāatrod juridisks ceļš, kā izsludināt jaunu konkursu un šo līgumu pārtraukt. (..) Nu nevar būt tāds līgums, kur ekskluzīvam līgumam nopērkam dārgāku degvielu, nekā tā ir benzīntankā. Nu tas nav normāli, nav atbalstāmi.”

Monako firstiste ir pilsētvalsts ar apmēram 40 tūkstošiem iedzīvotāju, kas pievilina ne vien tūristus, kazino un Pirmās formulas cienītājus, bet arī tos, kurus vilina Monako kā nodokļu paradīzes slava. Par Monako nodokļu rezidentiem ir kļuvuši arī vairāki Latvijas uzņēmēji, piemēram, Rīgas mēra Nila Ušakova (“Saskaņa”) ilggadējais līdzgaitnieks, bijušais ārštata padomnieks  Ēriks Teilāns.

Ar “Rīgas satiksmes” degvielas piegādātāju tam gan neesot nekāda sakara, apgalvoja Ušakovs: “Domāju, ka Monako dzīvo vai rezidē pietiekoši daudz cilvēku gan no pasaules, gan no Latvijas. Neviens no man tuviem cilvēkiem nekādā veidā ar šo nevarēja būt saistīts.”

Vai līgums ar “RDZ Energy” jālauž vai jāturpina – Ušakovam par to viedokļa neesot. Tas būšot jāizlemj vai nu pagaidu, vai arī jaunajai valdei.

Tikai šonedēļ Rīgas dome izsludināja iepirkumu, lai piesaistītu personāla atlases kompāniju, kura meklēs gan “Rīgas satiksmes” padomes, gan valdes locekļus. Visticamāk, jaunā valde darbu varēs sākt tikai vasarā.

Par degvielas iepirkuma līgumu, kurā uzvarēja “RDZ Energy”, tāpat kā par daudziem citiem konkursiem atbildēja ilggadējais “Rīgas satiksmes” iepirkumu komisijas vadītājs Igors Volkinšteins. Viņš ir viens no aizdomās turētajiem lielajā “Rīgas satiksmes” korupcijas lietā, kurā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam ir aizdomas par transportlīdzekļu iepirkumu sadārdzinājumu vairāku miljonu eiro apmērā. Savukārt parakstīja līgumu cits aizdomās turētais – bijušais RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti