Rīga sāks eksperimentu ar ielu nodošanu gājēju rīcībā; pirmo izmēģinās Tērbatas ielu

Ko nespēja iepriekšējā mērija desmit gadu laikā, to jau dažus mēnešus pēc ievēlēšanas amatā izlēma nu gan jau aizejošā Rīgas vadība – proti, kāda no Rīgas centra ielām pilnībā ir jānodod gājēju rīcībā. Rīgas dome pēc pilsētplānotāja un sociālantropologa Viestura Celmiņa rosinājuma ir nolēmusi sarīkot eksperimentu, lai saprastu, kura iela būtu piemērotākā dzīvei bez braucamajiem. Tāpēc, sākot ar 4. janvāri, nākamā gada pirmo trīs mēnešu pirmās sestdienas pa kādai no centra ielām tiks atdotas tikai gājējiem. Sāks ar Tērbatas ielu.

Rīga sāks eksperimentu ar ielu nodošanu gājēju rīcībā; pirmo izmēģinās Tērbatas ieluEdgars Kupčs

    Krišjāņa Barona iela netālu no Vērmanes dārza Rīgas centrā ilgās mokās un dārgi tika atjaunota ar lozungu «Iela visiem!». Taču rezultātā īpaši ērti tur nejūtas nedz gājēji un velobraucēji, kam iela jādala ar mašīnām, nedz arī daudzo tirgotavu saimnieki, jo ielai raksturīga intensīva satiksme, nevis rimta cilvēku kustība ar iepirkšanās noskaņojumu.

    Krišjāņa Barona ielā šogad neērti līdz ar cilvēkiem sajutās arī augi, ko ambiciozajā ielas sakārtošanas projektā Rīgas dome sastādīja dārgos podos uz ietvēm, bet šajā gadā aizmirsa ieplānot naudu skujeņu laistīšanai un pārējai kopšanai, kā arī puķu stādīšanai. Kad aktīvākie rīdzinieki par to cēla trauksmi, pilsētplānotājs Neils Balgalis «adoptēja» divus augu toverus tuvāk pie sava pilsētplānošanas firmas biroja.

    "Tika pieņemts lēmums aizvest puķupodus prom [..] ar to vienkāršo iemeslu, ka aizmirsām naudu budžetā ieplānot, par ko puķupodus laistīt. Pēc tam nācās noslēgt līgumu - divi aizbildņi visas vasaras garumā. [Puķupodi] papildina ielas telpu, un pilsētā ir laba sajūta. Iela visiem ir tas, par ko mums ir jādomā. Par to mēs Rīgā esam aizmirsuši domāt - automašīna tomēr ir dominējusi," tā pilsētplānotājs Balgalis.

    Pēc gadiem ilgiem pilsētnieku aicinājumiem domāt par gājējiem nu sākusi arī Rīgas domes vadība. Mērs Oļegs Burovs no «Gods kalpot Rīgai» nesen padomniekos nolīga pilsētplānotāju Viesturu Celmiņu. Tieši no viņa nākusi ideja par iniciatīvu kādu no centra ielām slēgt autotransporta satiksmei.

    "Mēs vairākus gadus runājam par to, ka pilsētas centrs ir tukšs. Pastaigājoties vakaros pa pilsētas centru, mēs redzam, ka visi logi ir tumši. Tas nozīmē, ka pārsvarā šeit ir nopirkti dzīvokļi, kas stāv tukši, vai tajos atrodas ofisi. Mēs sākām runāt par dažiem jautājumiem un viens no tiem - mēs varam padarīt vienu ielu par gājēju ielu," stāsta domes vadītājs Burovs.

    Tādēļ izmēģinājuma kārtā turpmāko pusgadu katra mēneša pirmajā sestdienā auto transporta satiksmei slēgs kādu no Rīgas centra ielām. Dienas laikā tur būs liegts piegādāt preces, kā arī atstāt automašīnas stāvēšanai, bet ar samazinātu braukšanas ātrumu turpinās kursēt sabiedriskais transports.

    Pirmā "izmēģinājumā" piedalīsies Tērbatas iela, kas sestdien, 4. janvārī, būs slēgta posmā no Elizabetes ielas līdz Stabu ielai.

    "Pēc tam pirmajā februāra sestdienā mēs taisām ciet Blaumaņa ielu. Kāpēc Blaumaņa ielu? Viņa nav tik aktīva, bet tajā pašā laikā ļoti daudz veikalu, kafejnīcu un restorānu pirmajā stāvā. Marta pirmajā sestdienā mēs taisām Krišjāņa Barona ielu ciet. Tā mēs turpināsim. Pēc tam mēs redzēsim, kādā ielā vairāk izdevās, un varbūt pieņemsim lēmumu, ka konkrētā vietā iela katru nedēļu, katru sestdienu ir ciet," skaidro Burovs.

    Plānotājs Neils Balgalis uzskata, ka Rīgas centrā ir daudz ielu un ieliņu, kur braucamos varētu aizliegt. "Runas par gājēju ielu Rīgā notiek jau desmit, piecpadsimt, divdesmit gadus. Netiekam nekur tālāk. Par Barona ielu ļoti konkrēti. Jau šajā vasarā bija plāns izņemt daļu autosatiksmes. Sākās remonti Čaka ielā - nobijāmies. Tajā mirklī,

    kad aizveram lielās ielas pasākumiem un Dziesmu svētkiem, parādēm, pilsēta jau turpina darboties. Tā kā tas ir jādara un jādara drošāk un pakāpeniskāk. Iespējams, dažās ielās automašīnas vajag izņemt ārā sestdienās un svētdienās. Dot atpūtu no mašīnām vismaz brīvdienu laikā," uzskata Balgalis.

    Viņš rosina, ka sākt varētu arī ar mazumiņu. Kaut vai ar gājēju pāreju pie Brīvības pieminekļa. "Sākam ar vienkāršāko. Septiņas sekundes gājējiem jārikšo Raiņa bulvārim pāri pie luksafora. Mašīnas brauc 62 sekundes. Tur tā plūsma nav tāda. Pirmās mazās lietas, kur tu centru padari labāku," saka Balgalis.

    Rīgas dome informē, ka Tērbatas ielā piegādāt lietas uzņēmumiem nedrīkstēs 4. janvārī no pulksten 10 rītā līdz astoņiem vakarā. Stāvvietas būs slēgtas jau no iepriekšējā vakara astoņiem. Autovadītāji aicināti ievērot ceļazīmēs norādīto.

     

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti