Pirmā attālināto mācību diena: skolām dažādas pieejas; e-klase strādā lēni

Latvijas skolēni pirmdien sāk mācības attālināti. Pirmajās stundās dažbrīd nedarbojās e-klase. Vissvarīgāk attālinātajā mācību procesā ir skolēnu atbildības izjūta un disciplīna, kā arī pedagogu digitālās prasmes. Latvijas Radio uzrunātajās skolās stundu saraksts ir mainījies lielākajai daļai skolēnu. Juglas vidusskolā Rīgā mācības notiek trīs stundas dienā un darbus uzdod visai nedēļai. Tikmēr Kuldīgas 2. vidusskolā pamatskolēni pilda mājas darbus pēc jau ierastā stundu saraksta. 

Pirmā attālināto mācību dienaPaula Dēvica

    Tiešsaistes mācību platforma E-klase pirmdien strādā lēnāk, un reizēm lietotājiem jāgaida, lai sistēmai piekļūtu. Pirmdien to izmanto vairāk nekā 400 tūkstoši lietotāju. E-klases vadītājs Jānis Kaģis pastāstīja, ka sistēma kopumā strādā un pārrāvumi nav bijuši. Vislielāko slodzi sistēmai dod daudzie pedagogu pievienotie pielikumi. Situāciju visu laiku uzrauga, un rīt jau tai vajadzētu strādāt normāli, stāsta vadītājs.

    E-klases vadītājs Jānis KaģisPaula Dēvica

      "No vienas puses mēs varētu teikt un sev sist uz pleca, ka no vienas puses eksāmens ir izturēts. Bet, protams, ne jau viss iet tik gludi, kā ir cerēts. Jo tik lielām slodzēm nav iespējams savlaicīgi veikt stresa testus. Rezultāts ir tāds, ka sistēma kopumā ir dzīva. Protams, brīžiem ātrāk, brīžiem lēnāk. Brīžiem lietotāji var ieraudzīt arī kļūdu uz ekrāna. Bet nav tādas situācijas, kad būtu jāsaka, viss, nekas neiet, varbūt rīt ies. Iet. Brīžiem kā pa celmiem, bet iet," stāstīja Kaģis.

      Kaģis atzina, ka kopumā gan gāja karsti, bet neizpildījās sliktākais scenārijs, ka sistēma pavisam nestrādātu.  Tas, kas padarīja sistēmu nedaudz ievainojumu - simtiem reižu pieauga augšuplādējamo, lejuplādējamo dokumentu aprite.

      Valsts izglītības un satura centrā iesaka nesinhronizēt attālināto mācību procesu ar iepriekšējo. Respektīvi, nevajadzētu akli pieturēties pie tās pašas kārtības. Centra vadītājs Guntars Catlaks uzskata, ka šis ir labs pārbaudījums tam, vai skolas spēs strādāt kompetenču pieejā.

      "Saprotams, ka šādā attālinātā mācību režīmā, kurš lielā mērā ir individuāls, ir iespējams apgūt labi mācību saturu pašmācības ceļā, ar skolotāju atbalstu, ar klasesbiedru atbalstu. Bet, protams, lielā mērā tas ir atkarīgs no individuālās motivācijas un atbildības sajūtas. Protams, skolai ir jāiesaistās, bet šeit vissvarīgākais ir komunikācija. Vissvarīgākais ir dot pietiekami regulāri nopietnus, interesantus uzdevumus," stāstīja Catlaks.

      Taču kopumā centram nav ziņu, ka kaut kas nebūtu noticis, vai īstenots, un kopumā pirmā attālinātās mācības diena vērtējama kā sekmīga.

      Catlaks Latvijas Radio raidījumam “Pēcpusdiena” atzina, ka pārslodzi piedzīvoja arī tas mācību platformas.  

      Tāpēc viņā atgādināja, ka skolām ir daudz labāk jāplāno attālinātais mācību process. Nevajadzētu visiem dot uzdevumus 9 no rīta, katras skolas ietvaros jāplāno un jāsakoordinē darbs, varbūt var dot sarežģītākus uzdevumus uz vairākām dienām, var būt dot uzdevumu nākamajām dienām vakara pusē, nevis no rīta un nesagaidīt visu skolēnu rakstiskās atbildes tai pašā dienā, sprieda Catlaks.

      Svarīgi ir arī, lai skolotāji sniegtu pietiekamu atgriezenisko saiti un skolēniem būtu skaidrs, kad darbi ir jāiesniedz. Un laicīgi jāsaņem vērtējums.

      Juglas vidusskolā Rīgā mācības notiek divās platformās, lai pārāk nenoslogotu e-klasi. Pamatskolēni un vidusskolēni izmanto ''Microsoft Office Team'', kur var ievietot arī videokonsultācijas. Mācību process notiek no desmitiem līdz vieniem. Un pedagogi uzdod uzdevumus nedēļai. Skolas direktore Aija Melle norādīja, ka vissarežģītāk būs tiem skolēniem un pedagogiem, kuriem jāgatavojas eksāmeniem.

      "Riska momenti, par kuriem mēs šobrīd domājam, lai nepārslogotu internetu - lai visi necenstos reizē pieslēgties internetam un kaut ko baidītos nokavēt. Es domāju, ka nokavēt neko nevarēs. Tieši tādēļ mēs esam sadalījuši apgūstamo vielu nedēļai. Tas būs testa režīms. Mēs katru nedēļu analizēsim, kā process ir noticis, apkoposim gan vecāku, gan skolēnu jautājumus un domāsim, ko mums vajag mainīt," stāstīja Melle.

      Juglas vidusskolas direktore norādīja, ka izšķiroši būs tas, kā darbus organizēs katra ģimene mājās – kā sadalīs viedierīces un uzturēs disciplīnu.

      Kuldīgas 2. vidusskolā sākumskolas skolēniem jāpieturas pie ierastā stundu saraksta. E-klasē katrā priekšmetā ir sarakstīti mājas darbi, kuri dienas laikā jāizpilda. Daļa uzdevumu jāpilda platformā "uzdevumi.lv", kur iespējams iegūt arī atgriezenisko saiti. Savukārt pārējie skolēni mācās trīs priekšmetus dienā.

      "Jāmācās ir arī skolotājiem, kā izmantot šos rīkus. Jāmācās patstāvīgi. Jo ne visi skolotāji aktīvi izmanto ikdienā, bet šobrīd mēs esam spiesti to darīt visi. E-klase šobrīd iet lēni. Dažreiz neiet nemaz. Bet domāju, ka šajā situācijā tas ir normāli, jo darbs turpināsies arī citās stundās. Arī vakarā," pastāstīja vidusskolas direktores vietniece izglītības jomā Inita Embrekte.

      Tiem Kuldīgas 2. vidusskolas skolēniem, kuriem mājās nav interneta, uzdevumus uzdod pa telefonu.

      Savkārt, Skrundas vidusskolā stundu saraksts ir saglabāts. Un skolotāji e-klasē ievada stundas tēmu, vietu, kur atrast informāciju un mājasdarbus. Daļa mācību notiek arī platformās "uzdevumi.lv" un "soma.lv". Katrai klasei noteiktā laikā notiek arī videokonferences ar pedagogiem. Vidusskolas direktora vietniece informāciju tehnoloģiju jomā Inguna Berga stāstīja, ka pirmā diena aizritējusi veiksmīgi.

      "Iepriekšējā aptaujā astoņi atbildēja, ka viņiem nebūs iespēja darboties attālināti. Skolotāji skolās sagatavos uzdevumu kastīti. Un tad to materiālu piegādās uz mājām, ja tiešām nebūs citu iespēju," teica Berga.

      Kļūda rakstā?

      Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

      Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

      Latvijā
      Ziņas
      Jaunākie
      Interesanti