No augusta daudzviet sāks kursēt labāki autobusi; ilgā iepirkuma dēļ šoferi jūt nemieru

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

No svētdienas teju trešdaļā Latvijas maršrutu tīkla reģionos pasažierus pārvadās ērti un mūsdienīgi autobusi. Izmaiņas skars arī transportlīdzekļu kursēšanu – daļu reisu slēgs, nodrošinot jaunus maršrutus. Konkurss par pakalpojumu nodrošināšanu ilgst jau divus gadus. Arodbiedrībā uz šo procesu raugās kritiski, norādot, ka autobusu šoferi vēlas pamest šo profesiju.

Piecās maršrutu tīkla daļās stājas spēkā jaunie līgumi ar pārvadātājiem; bažījas par ilgo iepirkumu
00:00 / 03:43
Lejuplādēt

No augusta piecās no 16 autobusa maršruta tīkla daļām stāsies spēkā jauni līgumi ar pārvadātājiem. Izmaiņas skars tādus reģionus kā Pierīga, Bauska, Kuldīga, Saldus, Liepāja un Daugavpils, Krāslava. Līgumi ar pārvadātajiem spēkā būs desmit gadus.

Autotransporta direkcijā informēja, ka minētajās tīkla daļās pasažierus pārvadās modernos un ērtos autobusos, kur maksāt varēs ar bankas karti. Daļa būs aprīkoti ar velosipēdu turētāju. Savukārt katrs desmitais transportlīdzeklis būs elektrobuss.

Autobusu vadītāji jūt nemieru

Iepirkuma konkurss bija izsludināts pirms diviem gadiem. Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrības LAKRS vadītājs Juris Kalniņš norādīja, ka darbs pie iepirkuma noritēja neprofesionāli un par to ir bijušas daudzas sūdzības. Teju pusē maršruta apgabalos konkurss vēl joprojām nav beidzies. Autobusu vadītājiem tas radot lielu nemieru.

Kalniņš sacīja: "Viņi nedomā šajā profesijā palikt. Viņi īsti neredz labu darba algu un darba apstākļus. Vai tik ilgā procesā iepirkumi var vilkties? Manā skatījumā šis process būtu nekavējoties jāaptur un vainīgās amatpersonas jāsauc pie atbildības."

Arodbiedrības vadītājs atzīmēja, ka jauno pārvadātāju darba līgumi ar autobusu vadītājiem nav skaidri saprotami. Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā pauda bažas, ka šoferi var pamest nozari, jo jaunie komersanti vadītājiem maksāšot krietni mazākas algas nekā iepriekšējie pārvadātāji.

Asociācijas prezidents Ivo Ošenieks skaidroja: "Šobrīd redzam, kā pieaug degvielas izmaksas. Mēs zinām, cik izmaksā jaunie autobusi. Mēs zinām tās izmaksas, kuras nevar izmainīt, un tad paliek viena izmaksa, kas ir šoferu atalgojums, ar kuru, iespējams, var manipulēt."

Autotransporta direkcijā informēja, ka izmaiņas skars arī autobusu kursēšanas grafiku. Daļu reisu slēgs, būs arī jauni maršruti.

Ošenieks paredzēja, ka pasažieriem tas radīs neērtības. "Redzēsim praksē, vai šie pasažieri tiešām pārsēdīsies uz citiem maršrutiem, kas tiek piedāvāti vai sliktākā gadījumā pasažieri izvēlēsies privāto transportu. Reorganizācijas mērķim un arī konkursam vajadzētu veicināt to, lai pasažieri vairāk izmantotu sabiedrisko transportu," viņš sacīja.

Slēgs nepieprasītos reisus

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš skaidroja, ka daļu reisu slēgs, jo vairāki nav pieprasīti vai arī tiem ir alternatīvi reisi. Piemēram, maršruta Bulduri–Spuņupe–Sloka–Kalniņi vietā cilvēki varēšot izmanot reisu Rīga–Spuņupe–Jaunķemeri.

Godiņš pauda: "Nekad netiks slēgti tie reisi, kuros ir pietiekami liela interese braukt. Bet tie reisi, kuros braucēju nav vai ir ļoti reti un pastāv alternatīva 15, 20 vai 30 minūtes agrāk vai vēlāk, tanī brīdī lēmums par slēgšanu tiks pieņemts, jo, ja mēs kompensēsim vai maksāsim par maršrutiem, kur nav pieprasījuma, mēs tērējam naudu tur, kur, iespējams, varētu pielikt klāt vienu reisu."

Direkcijā uzsvēra, ka iepirkuma konkurss ir ievilcies, jo komersanti vairakkārt ir iesnieguši sūdzības, iebilstot pret pārvaldes lēmumu. Autotransporta direkcijā gan informēja, ka četrās maršruta tīkla daļās jaunie līgumi stāsies spēkā nākamā gada vasarā, bet atlikušajos septiņos apgabalos iepirkums vēl joprojām norit. Tur jaunie līgumi stāsies spēkā ne agrāk kā 2023. gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti