Stāsti

Rīdzinieki nemierā ar ielas nosaukšanu iespējama padomju spiega vārdā

Stāsti

Reģionālās slimnīcas konkurē jauno ārstu piesaistīšanā

Katra piektā policijas konfiscētā auto liktenis – izsole vai utilizācija

Katra piektā policijas konfiscētā auto liktenis – izsole vai utilizācija

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Katru dienu Nodrošinājuma valsts aģentūras stāvlaukumos nonāk kāds policijas konfiscēts transportlīdzeklis. Par transporta atrašanos stāvlaukumos ir jāmaksā, tāpēc ne vienmēr vadītāji ir spējīgi vai vispār vēlas transportlīdzekli atgūt. Šādos gadījumos par transportlīdzekļiem tiek lemts – tos pārdod izsolē tālākai lietošanai vai utilizācijai.

Nodrošinājuma valsts aģentūra konfiscētos transportlīdzekļus glabā 12 stāvvietās visā Latvijas teritorijā. Tie tur nonāk saistībā ar dažādiem autovadītāja pārkāpumiem – braukšanu reibumā vai narkotisko vielu iespaidā, par braukšanu bez vadītāja apliecības, kā arī tie transportlīdzekļi, kuri izņemti kriminālprocesu ietvaros.

''Lielākais daudzums, protams, ir tie transportlīdzekļu vadītāji, kas braukuši alkohola reibumā virs zināmām promilēm. Ir pieļaujamais promiļu daudzums, ar kuru drīkst sēsties pie stūres, un ir virs 0,5 promilēm, tad transportlīdzeklis tiek aizturēts,'' skaidro  Nodrošinājuma valsts aģentūras pārstāve Santa Putniņa.

Šobrīd stāvlaukumos atrodas aptuveni 100 transportlīdzekļu, kuru vadītājs bijis dzērumā.

Tas, salīdzinot ar, piemēram, 2009. gadu, ir maz, jo tad stāvlaukumos atradās pat teju 1000 dzērājšoferiem atņemto transportlīdzekļu. Tomēr arī šobrīd skaits ik brīdi mainās. Kādu atved, citu transportlīdzekļa īpašnieks atgūst, bet daļa no tiem nonāk zem izsoles āmura, stāsta Nodrošinājuma valsts aģentūras Izņemto lietu nodaļas vadītājs Vieturs Ruško:

''Dzērājšoferu gadījumos ir tā - tiek pieņemts lēmums pamatgadījumumos atgriezt īpašniekam, turētājam vai viņa pilnvarotajai personai. Bet, ja šīs personas, vienā gadījumā mēneša laikā kopš lēmuma pieņemšanas, citā kopš stāšanās spēkā -, neizņem, tā manta tiek nodota realizācijai vai iznīcināšanai.''

Ruško zina teikt, ka šobrīd izsolē nonāk aptuveni katrs piektais dzērājšoferim atņemtais transportlīdzeklis – lielākoties gan vecāki transportlīdzekļi, jo transportēšanas un glabāšanas izmaksas var būt tuvas spēkrata vērtībai, jo

tā glabāšana un transportēšana nav lēta. Katrs transportēšanas kilometrs maksā 2,79 eiro. Transporta turēšana stāvvietā izmaksā 1,74 eiro pirmajā diennaktī, bet katrā nākamajā jāšķiras no 43 centiem stundā jeb nedaudz virs desmit eiro diennaktī.

''Ja tas pārkāpējs ir arī transportlīdzekļa īpašnieks, faktiski tā manta var tikt atdota tikai tad, ja viņš ir sedzis sodu un izdevumus, kas aģentūrai ir veidojušies. Ja viņš nesedz un transportlīdzeklis aiziet uz realizāciju, iznīcināšanu, no tiem ieņēmumiem summa, kas ir izdevumi par evakuāciju un glabāšanu, tiek novirzīti un segti. Ja ir kādas atlikums, tad ar to jau nodarbojas piedziņas nodaļa,'' stāsta Ruško.

Tātad izsoles galvenais uzdevums ir segt izmaksas, kuras rodas, kad īpašnieks par savu auto neinteresējas. Tā, piemēram, nupat jūlija beigās vienlaikus izsolē nonāca 20 dažādi transportlīdzekļi – dažādas automašīnas, motocikli un kvadricikli.

''Kaut kā tā sanāca, ka milzīgs skaits, bet atkal, ja mēs skatāmies kalendārā, kas bija mēnesi atpakaļ – tad bija svētki. Un tad sanāca, ka tās mašīnas acīmredzot vairāk sanāca šajos stāvlaukumos, varbūt bija īpašnieki, pārkāpēji, kuriem nebija vēlmes tās ņemt ārā, un tad viņas  palika. Tā ir tā plūsma, ko ietekmē ārējie faktori,'' skaidro Nodrošinājuma valsts aģentūras pārstāve Santa Putniņa.

Ik gadu izsolē tiek pārdoti vairāki simti transportlīdzekļu, saka Putniņa. Summas par automašīnām, ko izsolē pārdod aģentūra, ir zemākas nekā tirgus cena, var secināt, tās salīdzinot ar cenām sludinājuma servisos.

Piemēram, pēdējās izsolēs 22 gadus vecs ''Audi A8'' tika pārdots par 766 eiro, kas ir uz pusi lētāk nekā sludinājumos pārdotie; desmit gadus veca kravas automašīna par 9 tūkstošiem, bet 2005. gada ''Volkswagen'' automašīna par nedaudz vairāk nekā vienu tūkstoti eiro, kas ir par 700 eiro mazāk nekā lētākais piedāvājums, ko Latvijas Radio atrada sludinājumos.

Tomēr Putniņa norāda, ka šiem transportiem var būt gan apgrūtinājumi, gan tie pirms izsoles tiek arī vērtēti:

''Ministru kabineta noteikumi sadala šīs mašīnas, ja tā var teikt, kuras nonāk uz realizāciju un kuras uz utilizāciju. Tās mašīnas, kuras nodo uz utilizāciju, vērtē pastāvīgā transportlīdzekļu realizācijas komisija. Tās mašīnas, kas nonāk realizācijā, tās mēs dodam vērtēt sertificētam vērtētājam, ar kuru aģentūrai ir noslēgts līgums.''

Utilizējamos transportlīdzekļus var iegādāties tikai komersanti, kuri ieguvuši arī Valsts vides dienesta atļauju piesārņojošas darbības veikšanai. Tomēr pārējās automašīnas var iegādāties jebkurš interesents. Tās automašīnas, kuras izsoles kārtībā tiek realizētas, Nodrošinājuma valsts aģentūras mājaslapā publicē teju katru nedēļu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti