Sadaļas Sadaļas

4. studija

4. studija

4. studija

Kam jāuzņemas atbildība par meža zvēru nodarītajiem postījumiem jaunaudzēs?

Kā izskatīsies un cik izmaksās Rīgas sabiedriskā transporta jaunās pieturvietas?

Kā izskatīsies un cik izmaksās Rīgas sabiedriskā transporta jaunās pieturvietas?

Rīgā gaidāmas būtiskas pārmaiņas Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietās, kur līdz šim daudzviet nebija nojumju vai trūka soliņu. Latvijas Televīzijas raidījums (LTV) ''4. studija'' vairāku gadu garumā veidojis sižetus par pieturu nojumēm un tagad skaidro, kā izskatīsies un cik izmaksās jaunās pieturvietas.

"Rīgā pašlaik ir aptuveni 1500 sabiedriskā transporta pieturvietas, un tikai 400–500 ir aprīkotas ar nojumēm, un šī gada laikā aptuveni 100 pieturvietas tiek demontētas. Pieturvietu demontāžu veic to īpašnieks "JCDecaux"," pastāstīja Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta pārstāve Lelde Rudzika.

Par šīm pieturvietām noslēgtais līgums vienkārši ir beidzies. Pārējās "JCDecaux" pieturvietas Rīgā vēl kādu laiku paliks, jo līdz 2024. gadam būs spēkā līgums par 297 nojumēm, bet līdz 2034. gadam – par 152 nojumēm. Tikmēr galvaspilsētā plānots izveidot jaunu, vienotu pieturvietu dizainu.

Rudzika paskaidroja, ka iepirkumu veic pašvaldība, un šīs atjaunotās pieturvietas būs pašvaldības īpašums.

Rīgas pilsētas būvvaldes Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis norādīja, ka tuvāko gadu laikā varētu būt nomainītas visas vietas, kur šobrīd nojumju nav.

"Mēs noteikti redzam, ka tās varētu būt kopumā vietas, kur ir nojumes, – ap 1000 vai pat vēl vairāk," uzsvēra Dombrovskis.

100 demontēto nojumju vietā līdz nākamā gada sākumam ir plānots uzstādīt jaunas. Šobrīd pieturvietas ir raibas kā dzeņa vēders, daudzviet nojumju nav, citur ir saglabājušās vēsturiskās pieturvietas, citur – tikai soliņš, bet vēl citur – nav itin nekā.

"Šobrīd mēs ejam uz to, lai visur būtu vienota tipa un vienota dizaina nojumju risinājumi, protams, šobrīd tā situācija ir tāda, kāda tā ir, bet šobrīd mēs darām visu iespējamo, lai sakārtotu pieturvietu jautājumu," solīja Dombrovskis.

Konkursā piedalījās trīs dalībnieki, no kuriem vienam tiks uzticēts izstrādāt kopumā deviņas skices trīs nojumju tipiem. Tad par summu līdz desmit tūkstošiem eiro pašvaldība šīs skices iegādāsies.

Kā skaidroja Dombrovskis, būs "viena pilna nojume ar trim sienām un jumtu, otra ir šaurākām ielām paredzēta nojume, kur būs aizmugurējā siena un mazas aizvēja sieniņas sānos, bez reklāmas vietām, un trešais tips ir tikai ar jumtu esoša nojume uz diviem statņiem vai kā šis dizaineris viņu paredzēs".

Katram tipam jāsagatavo trīs skices. Šeit gan ir bažas par obligātajām nojumju prasībām un skiču izstrādes termiņiem, proti, tās jāizstrādā 45 dienu laikā.

"Pieturvietām ir jāstāsta Rīgas īpašais stāsts. Pie šī uzstādījuma, kas tiek prasīts, tie projektēšanas termiņi ir pārāk īsi, manuprāt; es nezinu, ko var uzprojektēt tajā laikā ar tām prasībām un tām ambīcijām," sacīja Latvijas Mākslas akadēmijas profesors Holgers Elers.

Dombrovskis norādīja – oficiālas sūdzības nav saņemtas, un trīs pretendenti apliecinājuši, ka viņi ir gatavi iekļauties šajos termiņos.

Cik tas izmaksās?

Skices izvērtēs darba grupa, kā arī tiks veikta sabiedrības aptauja. Neskaidrs gan paliek jautājums, kāpēc nav noteikta summa, cik ir plānots tērēt par vienu nojumi?

"Protams, mēs varam uzprojektēt kosmosa kuģi, būs ļoti skaisti, bet, ja nav naudas, tad priekš kam projektēt kosmosa kuģi? Tad ir jānodefinē budžets katrai šai pieturvietai. Tas rāmis ir jāiedod," uzskata Elers.

"Mēs runājam par amplitūdu starp pieciem tūkstošiem, desmit, varbūt 15 tūkstošiem par vienas pieturvietas labiekārtošanu," teica Dombrovskis.

Lai gan budžets izklausās visai aptuvens, svarīgākie dizaina kritēriji esot noteikti diezgan precīzi. Piemēram, ir jāņem vērā Rīgas ģerboņa krāsas – sarkans, melns, sudrabs; solam jābūt no koka vai no cita kompozītmateriāla, bet tas nedrīkst būt metāla.

Līdz augustam nojumju dizains tiks nodots Satiksmes departamentam, kas tālāk izsludinās iepirkumu konkursu par šo nojumju ražošanu. Savukārt pēc tam par reklāmu izvietošanu atbildīga būs būvvalde.

"Prioritāri mēs plānojam jaunā dizaina nojumes izvietot tajās vietās, kur šobrīd tās tiek demontētas, otrais, mēs izvērtēsim sabiedrības vēlmes, kur sabiedrība vēlas, lai izvieto nojumes. Un tad skatīsimies, atbilstoši pilsētas kapacitātei un budžetam visas šīs nojumes tiks nomainītas tuvāko gadu laikā," apsolīja Dombrovskis.

Jaunuzbūvētajām nojumēm būtu jākalpo vismaz desmit gadus. Savukārt nojumes garantijas termiņš būs pieci gadi, lai nebūtu tā, ka pēc gada jau kādas detaļas ir jāpārkrāso vai jāmaina.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt