ĪSUMĀ:
- Riteņbraucējiem patīk un šķiet ērti.
- Autovadītāji savukārt norāda uz trūkumiem.
- Opozīcija Čaka ielas velojoslas uzskata par nelietderīgām.
- Biedrībā "Pilsēta cilvēkiem" vērtē atzinīgi, taču norāda uz uzlabojumiem.
- Pulks domā, ka cilvēkiem nepatīk, jo nav pieraduši.
- Sākoties mācību gadam, eksperimentu varētu nākties pārtraukt.
- Opozīcijai šķiet, ka citi risinājumi būtu labāki.
- Nav skaidrs, cik eksperiments ir izmaksājis.
Velojoslas Čaka ielā ir jau vairāk nekā pusgadu, tādā veidā sašaurinot brauktuvi. Eksperimenta mērķis ir veikt satiksmes kustības mērījumus, lai saprastu, vai tur ierīkojami pastāvīgi riteņbraucēju celiņi.
Pērn Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Olafs Pulks ("Jaunā Vienotība") norādīja, ka Čaka ielā nepieciešams salāgot sabiedrisko transportu ar riteņbraukšanu.
Riteņbraucējiem patīk
Latvijas Radio uzrunātie velosipēdisti bija vienisprātis, atzīstot, ka eksperiments ir veiksmīgs. "Man kā riteņbraucējam patīk tas ceļš," sacīja Rihards. Savukārt Aleksandrs norādīja: "Nekādu sūdzību nav. Es netraucēju gājējiem. Es pats varu brīvi braukt."
Elīna: "Velojoslu atdalījums, manuprāt, ir loģisks solis, jo pirms tam brauktuve it kā bija platāka, bet starp mašīnām valdīja haoss."
Cēsniece Reičela Latvijas Radio pastāstīja, ka Rīgā viņa dod priekšroku divritenim, pārvietoties pa Aleksandra Čaka ielas eksperimentālo velojoslu, viņasprāt, ir ērti un droši, tāpēc projekts ir jāturpina.
Autovadītājiem citas domas
Savukārt autovadītājiem domas par Čaka ielas eksperimentālo velojoslu atšķiras.
Edvards sacīja: "Velojoslas bieži vien traucē. Tagad tur īsti nevar braukt četras mašīnas blakām; agrāk varēja. Ir jau labi velosipēdistiem, bet mašīnām ir grūtāk."
Savukārt Gerda pauda: "Viss slikti. Pirmkārt, pa to velojoslu neviens nebrauc. Un, otrkārt, tas ir tāds apgrūtinājums, jo pietiekoši plata ietve, kur varētu braukt. Līdz ar to iela ir sašaurināta. Ja trolejbuss apstājas, tad visa pārējā satiksme arī apstājas."
Viņasprāt, projekts būtu jālikvidē, jo esot pietiekami daudz citu vietu, kur braukt ar divriteni, piemēram, pa Krišjāņa Barona ielu.
Izteicās arī Ingus: "Noskaņojos jau iepriekš, zinu, ka tā būs. Braucu, noskaņojos mierīgi un varbūt divas minūtes ilgāk jābrauc." Viņš kopumā ar eksperimentu ir apmierināts, jo pats arī mēdz braukt ar divriteni.
Domas dalās arī domē
RD atbildīgajā komitejā par Čaka ielas eksperimentu domas atšķiras, daļai deputātu norādot, ka projekts nav veiksmīgs. Opozīcijas frakcijas "Saskaņa" deputāts Andris Morozovs skaidroja, ka Čaka ielu tranzītā izmanto daudzi mikrorajonu un citu novadu iedzīvotāji. Skatoties uz tagadējo Rīgas infrastruktūru, Čaka ielā ierīkot velojoslas esot nelietderīgi. Vispirms vajadzētu pabeigt galvaspilsētas apvedceļu, uzskata Morozovs.
Komitejas sēdē prezentēja pētījuma datus un aptauju, kas parāda, ka vairāk nekā puse uzrunāto ar eksperimentu nav apmierināti.
Domnieks Morozovs turklāt norādīja, ka šauro brauktuvju dēļ būtiski kavē arī sabiedriskais transports.
Taču apvienības "Pilsēta cilvēkiem" vadītājs Mihails Simvulidi pauda, ka transports kavēja arī agrāk, tāpēc nepiekrīt, ka projekts ir neizdevies. Viņaprāt, pārvietoties pa šo ielu ir kļuvis drošāk. Vienlaikus Simvulidi piebilda, ka ir nepieciešami arī uzlabojumi.
Viņš uzskaitīja: "Piemēram, ierobežot tranzīta kustību pa ielu, lai nevarētu izbraukt no viena gala līdz otram, bet, piemēram, kaut kur pa vidu uztaisīt tā, lai varētu veikt tikai labos pagriezienus. Cita iespēja – no šķērsielām aizliegt labos vai kreisos pagriezienus uz Čaka ielu. Tādējādi novirzot uz citām ielām, piemēram, uz Brīvības ielu vai uz Valmieras ielu."
Neapmierinātība veco ieradumu dēļ
Satiksmes komitejas vadītājs Olafs Pulks uzskata, ka cilvēki ar eksperimentālo velojoslu nav apmierināti, jo ir pieraduši pie iepriekšējās kārtības, bet, lai pieņemtu izmaiņas, ir jāpaiet laikam.
Viņš norādīja, ka Čaka ielas eksperiments bijis vajadzīgs, lai pandēmijas laikā cilvēki mazāk izmantotu sabiedrisko transportu. Taču, palielinoties satiksmes plūsmai, pastāv iespēja, ka eksperiments būs jābeidz.
"Ja mācību process būs klātienē, tad, protams, Rīgā satiksme izmainās diametrāli pretēji un to arī nevar neņemt vērā, domājot jau par rudeni un par ziemu," viņš teica.
Opozīcija piedāvā citus variantus
Lai Čaka ielu attīstītu, frakcijas "Saskaņa" deputāti piedāvāja vairākus variantus. Viens no tiem ir sašaurināt ietves, velojoslu atstāt tikai vienā virzienā, bet otru joslu ierīkojot Krišjāņa Barona ielā. Taču koalīcija priekšlikumus neesot ņēmusi vērā.
Savukārt Pulks norādīja, ka iespējami divi risinājumi – Čaka ielā saglabāt ceļu riteņbraucējiem vai izveidot sabiedriskā transporta joslas. Izvēloties otro variantu, tikai velotransportam būs aprīkota Barona iela, pa kuru mašīnas tranzītā nevarēšot doties.
Izmaiņas Čaka ielā varētu būt pēc 1. septembra, kad beigsies velojoslu eksperiments.
Latvijas Radio tā arī neizdevās noskaidrot, cik šis eksperiments Rīgai ir izmaksājis, jo komitejas vadītājs Pulks norādīja, ka dome velojoslām ir veltījusi 20 tūkstošus eiro, bet opozicionārs Morozovs minēja četras reizes lielākas izmaksas, proti, 80 tūkstošu eiro, turklāt katru gadu.