Panorāma

Panorāma

Panorāma

Ārstu darba laiku nekontrolē

U. Magoņa kukuļošanas lietā liecina apsūdzētie

Bijušā LDz šefa tiesa: Magonis liecina – 500 000 eiro saņēmis kā maksu par lobēšanu

Vidzemes rajona tiesa Limbažos turpina skatīt krimināllietu, kurā uz apsūdzēto sola sēž VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) bijušais valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis un Igaunijas miljonārs Oļegs Osinovskis. Magonis liecināja, ka 500 000 eiro saņēmis nevis kā kukuli, bet gan kā maksu par Osinovskim pastarpināti piederošā uzņēmuma interešu lobēšanu Krievijā.

Magonis 500 000 eiro no Osinovska uzskata par atlīdzību lobēšanāZane Mače
    Abi apsūdzēti korupcijā. Saskaņā ar apsūdzību 2015. gada vasarā Osinovskis nodevis Magonim aptuveni 500 000 eiro lielu kukuli saistībā ar "LDz ritošā sastāva servisa" daudzmiljonu iepirkumu - vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Osinovskim piederoša uzņēmuma "Skinest Rail". Abi apsūdzētie savu vainu neatzīst.

     

    Magonis liecināja, ka 500 000 eiro viņam doti nevis kā kukulis par “Skinest” uzvaru “LDz ritošā sastāva servisa” konkursā, bet par Osinovskim pastarpināti piederošās "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas" (DLRR) interešu lobēšanu "Krievijas dzelzceļam".

    Tas noticis privātā kārtā, jo Magonis esot tuvos draugos ar "Krievijas dzelzceļa" vadītāja vietnieku Vladimiru Morozovu. Turklāt draudzība veidojusies vēl pirms Magoņa kļūšanu par LDz prezidentu, tāpēc to nevarot uzskatīt par amatpersonas stāvokļa izmantošanu, izrietēja no Magoņa liecībām. Bet "Krievijas dzelzceļa" prezidentu Vladimiru Jakuņinu viņš iepazinis dažas dienas pēc kļūšanas par LDz vadītāju. Taču Magoņa sieva Jakuņinu pazinusi, vēl pirms iepazina Magoni, un tagad viņi ir ģimenes draugi.

    Magonis apstiprināja, ka "Krievijas dzelzceļam" tiešām lobējis "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas" intereses, un 2015. gadā 16. jūlijā Lisabonā Eiropas dzelzceļu vadītāju tikšanās laikā runāja ar Jakuņinu, nododot viņam arī kādus dokumentus, bet, tā kā šī saruna palikusi bez rezultāta, viņš Maskavā ticies arī ar Jakuņina vietnieku Morozovu.

    Pēc Magoņa teiktā, lokomotīvju iepirkumu viņš nekā nav ietekmējis un nebūtu varējis, arī ja gribētu. Saņemto naudu Magonis plānojis deklarēt, viņš arī norādījis, ka nezina, kā nelegāli iztērēt pusmiljonu.

     

    Savukārt Osinovskis stāstīja, ka pēc Krimas aneksijas Krievijai noteikto sankciju dēļ "Krievijas dzelzceļš" ne tikai nedeva jaunus pasūtījumus DLRR, bet pat atsauca jau uzsāktos remontus, tāpēc uzņēmumam klājies grūti, bijuši zaudējumi.

    Osinovskis skaidroja, ka vidējā līmeņa vadītāji nevarēja šo jautājumu risināt, to varēja izdarīt tikai Jakuņins. Osinovskis zinājis par Magoņa labajām attiecībām ar Jakuņinu, tāpēc viņš esot vērsies pie Magoņa, saprotot, ka šoreiz par palīdzību būs jāmaksā.

    Osinovskis liecinājis, ka sākumā bija vienošanās par 800 000 eiro, kas esot normāla summa, jo darījums ar Krieviju bijis iecerēts 40 miljonu vērtībā, turklāt Daugavpils rūpnīcai tad bijuši jau 2 miljonu eiro zaudējumi. Nekas no šīs summas nav bijis domāts kā kukulis "Krievijas dzelzceļa" vadībai, skaidroja Osinovskis.

    Osinovskis arī stāstīja, ka Magonis gribēja samaksu tikai skaidrā naudā.

    Jautāts, kāpēc pēc Osinovska liecinātā Magonis vēlējies atlīdzību saņemt skaidrā naudā, bijušais dzelzceļa šefs neatbildēja, sakot: "Nebūs atbildes."

    Osinovskis klāstīja arī, ka konsultējies ar juristiem, kuri esot pateikuši, ka Igaunijā drīkst dot komisiju par privātas ietekmes izmantošanu jebkuram, arī ierēdņiem, toskait – skaidrā naudā, bet vajagot liecinieku. Igaunijas uzņēmējs vēlējies ar Magoni tikties Tallinā, bet viņš steidzies, un tikšanās sarunāta Pērnavā. Osinovskis klāstīja, ka Magonis kavējis, tāpēc pabraucis tuvāk robežai. Par liecinieku izvēlēts Osinovska šoferis, kuram viņš ļoti uzticoties, bet kurš nu jau ir miris, par šo atstājot rakstisku liecību.

    Osinovskis klāstīja, ka ar Magoni satikās ceļa malā un tobrīd redzējuši Igaunijas Drošības policijas (KAPO) mašīnu 5-7 metru attālumā no Magoņa auto. Naudas apmaiņa veikta, zinot, ka policija skatās, jo bijuši droši, ka viss ir likumīgi. Pēc tam abi šķīrušies.

    Osinovskis stāstīja arī, ka jau pēc Magoņa aizturēšanas ar viņu gribējis tikties toreizējais Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) Operatīvo izstrāžu nodaļas vadītājs Juris Jurašs. Abi vēl citu liecinieku klātbūtnē tikušies mežā, un Jurašs piedāvājis sadarboties. Pēc atkārtotas tikšanās Jurašs Osinovskim solījis atbrīvot viņu no kriminālatbildības un likt mierā "Skinest Rail" apmaiņā pret informāciju kādās citās lietās.

    Osinovskis norādīja, ka KNAB izmeklētāja Anda Rumjanceva pat grasījusies mainīt nozieguma kvalifikāciju uz ne tik bargi sodāmo tirgošanos ar ietekmi. Bet tad viss izjucis, jo Jurašs pēkšņi nācis klajā ar paziņojumu, ka viņam ar mērķi mainīt nozieguma kvalifikāciju piedāvāts vienu miljonu eiro liels kukulis. Jurašs nenoliedz Osinovska teikto.

    "Mums bija pamats uzskatīt, ka viņa rīcībā ir informācija, kas mums palīdzētu atklāt noziedzīgus nodarījumus, kuros ir iesaistīt arī politiķi, kas lielā mērā piesedza koruptīvās shēmas, lai atbilstošos amatos nonāktu konkrētas personas, kuras nodrošinātu nepieciešamo finanšu plūsmu pareizos virzienus. Bija pamats uzskatīt, ka tas ir saistīts ar dzelzceļu un ne tikai," stāstīja Jurašs.

    Jurašs arī atzina, ka prokuratūra vienā brīdī šaubījusies, vai noziegumus klasificējams tieši kā kukuļošana, bet speciāli rīkotā sanāksmē KNAB par savu versiju pārliecinājuši.

    Prokurore Evita Masule tiesas procesu šajā lietā vērtēja kā raitu. Viņa sacīja, ka ar abu apsūdzēto liecībām noslēgsies tiesas izmeklēšana un sāksies debates. Līdz tām prokurore apsūdzēto liecības nekomentēs. Viņa gan atzina, ka arī pēc šis dienas liecībām ir pārliecināta par apsūdzības pozīciju un nekas tajā nemainās.

    Tiesa šajā krimināllietā, kurā kopumā ir nopratināti 34 liecinieki, turpināsies janvārī. Gaidāms, ka tad ar debašu runu uzstāsies prokurore.

    Iespējams, pirmās instances spriedums šajā lietā varētu būt pavasarī.

    KONTEKSTS:

    2015. gada augustā KNAB aizturēja toreizējo LDz valdes priekšsēdētāju Uģi Magoni aizdomās par aptuveni pusmiljona eiro liela kukuļa pieņemšanu. Medijos izskanēja, ka kukuļņemšana saistīta ar LDz meitasuzņēmuma "LDz ritošā sastāva serviss" daudzmiljonu iepirkumu - četru vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Igaunijas miljonāram Oļegam Osinovskim piederošā uzņēmuma "Skinest Rail".

    Osinovskis gan igauņu žurnālistiem izteicies, ka konkurss par šo lokomotīvju piegādi esot noticis pēc visiem noteikumiem un no šī darījuma ieguvušas visas iesaistītās puses. Pēc Osinovska teiktā, nekādu papildu naudu viņš nevienam neesot maksājis.

    Lietā apsūdzība celta gan Magonim, gan Osinovskim, un abiem nācies sēsties uz apsūdzēto sola.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti