Dienas ziņas

ANO klimata konference Dubaijā sākas ar aizdomu ēnu

Dienas ziņas

(Zīmju valodā). Dienas ziņas

Skolās popularizē medu

Latvijas biškopji skolās popularizē medu

Nogaršot medu un uzzināt daudz jauna par bitēm un to dzīvi – to piedāvā Latvijas Biškopības biedrības rīkotais pasākums "Eiropas medus brokastis". Šogad 48 bitenieki dodas uz vairāk nekā 100 skolām, lai klātienē satiktu 15 000 bērnu. Viena no vietām bija Druvas vidusskola.   

Druvas vidusskolas otrajām un trešajām klasītēm rīts sākās saldi. Skola pieteikusies pasākumam "Eiropas medus brokastis". Slovēnijā dzimušajai idejai Latvijas Biškopības biedrība pievienojusies pirms 10 gadiem.

Bitenieks Jānis Vainovskis sagatavojis ne tikai stāstījumu, kā top medus, bet arī dāvaniņas tiem, kas pareizi atbildēs uz viņa jautājumiem.

"Man liekas, kur gan citur tik daudz var uzzināt par medu, bitēm, ja ne medus brokastīs, un tad, kad pats biškopis var pastāstīt," atzina SIA "Meduspils" īpašnieks Jānis Vainovskis.

Brokastīs bērni degustēja trīs dažāda veida medus, vērtēšanā katrs no tiem saņēma teju vienādu balsu skaitu.

Bērni bija aktīvi gan atbildēt uz jautājumiem, gan klausīties un uzzināt daudz interesanta, piemēram, to, ka viena darba bite savā mēnesi garajā mūžā saražo medu tikai aptuveni divpadsmito daļu no tējkarotes, bet vienā sekundē medusbite spārnus kustina līdz pat 230 reizēm.

Druvas vidusskolas 2. mi klases skolniece Estere Knopkena par pareizajām atbildēm ieguva trīs balviņas: "Medus šūnas kopā ar medu, piespraudīti, medus svecīti, man dikti patīk, kā smaržo." Viņa atklāja, ka daudz ko zina par bitēm, jo "kaimiņš ir bitenieks, reizēm parunājam par bitēm".

Druvas vidusskolas 2. mi klases skolnieks Valters Priedītis atzina, ka viņam aizraujošākais liekas, ka bites "var uzražot medu, ko cilvēki var ēst, viņas palīdz visiem, visām puķēm, un mums ir medus. Priecīgāka dzīve".

Jāteic gan, ka pašiem biškopjiem šobrīd nav vieglākie laiki – pētījumi pierāda, ka Eiropas tirgū no valstīm, kas nav Eiropas Savienībā, aptuveni puse medus ir viltota ar cukura sīrupiem, kas ievērojami samazina medus cenu. Biškopji nespēj ar tām konkurēt. Pircējam medus nav arī pirmās nepieciešamības pārtikas produkts.

"Mēs esam vākuši statistikas datus,

mēs esam konstatējuši, ka Latvijā medus patēriņš samazinās, tas ir ļaunākais, kas ir biškopim," atzina Latvijas Biškopības biedrības valdes priekšsēdētājs Guntars Melnis.

 "Mēs to redzam arī šajā skolas programmā, ka daudzi bērni pirmoreiz ēd medu. Tātad samazinās tradīcija vispār ģimenē šo produktu lietot pašu par sevi, tas arī atstāj iespaidu uz kopējo medus tirgu kā tādu," viņš rezumēja.

SIA "Meduspils" īpašnieks Jānis Vainovskis piebilda, ka viņa "darbošanos tas ietekmē tieši, – ir jāsamazina bišu saimju skaits, jo mēs nevaram vairs atļauties tik daudz apkopt, es nevaru samaksāt palīgiem darba algas, es nevarēju dabūt pagājušo gadu biškopju palīgu".

Piecu gadu laikā Jānis Vainovskis savu 450 lielo bišu saimi samazinājis par 100 saimēm.

Lai palielinātu medus patēriņu ikdienā un vairāk stāstītu par medus lietošanas iespējām un tā saistību ar dabas daudzveidību, Latvijas Biškopības biedrība šogad sākusi īstenot trīsgadīgu tirgus veicināšanas programmu. "Eiropas medus brokastis" ir viena no tās aktivitātēm.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti