Par iebraukšanu Jūrmalā 3 eiro būs jāsāk maksāt no 1. februāra

Jūrmalas valstspilsētas dome otrdien, 28. novembrī, ārkārtas sēdē nolēma, ka no 2024.  gada 1. februāra iebraukšanas maksa pilsētas īpaša režīma zonā būs 3 eiro un nodeva būs spēkā visa gada garumā, informēja pašvaldībā.

Caurlaide visam gadam – 180 eiro

"Gan administrācijai būs laiks sagatavoties, gan iedzīvotājiem, uzņēmumiem un iestādēm būs laiks noformēt jaunas caurlaides," domes sēdē skaidroja pašvaldības pārstāve Edīte Silova.

Deputātu balsojums gan nebija vienbalsīgs, bet vairākums atbalstīja grozījumus saistošajos noteikumos, kas paredz ieviest šādas izmaiņas līdz ar Jūrmalas pašvaldībai labvēlīgo Satversmes tiesas spriedumu.

 

Deklarēto jūrmalnieku īpašumā vai turējumā esošiem transportlīdzekļiem caurlaides tāpat kā līdz šim būs bez maksas. Nemainīga paliks arī ilgāka termiņa iebraukšanas caurlaižu maksa: nedēļas caurlaide 7 dienām maksās 10 eiro, mēnesim (30 dienām) – 31 eiro, trīs mēnešiem (90 dienām) – 55 eiro.

Caurlaide visam gadam (365 dienām) maksās 180 eiro, kas ir 0,49 eiro dienā, pusgadam (180 dienām) – 107 eiro, bet 270 dienām – 150 eiro. Ilgtermiņa caurlaides varēs sākt noformēt no 2. janvāra.

Atbildot uz jautājumu par ienākumu pieaugumu, Jūrmalas pašvaldības pārstāve Zane Leite intervijā Latvijas Radio norādīja, ka galvenais mērķis ir mazināt satiksmes intensitāti. Līdz šim iekasētā nodeva veidoja ap 3% no pašvaldības ienākumiem jeb ap 2,8 miljoniem eiro gadā.

Ieviešot iebraukšanas maksu visa gada garumā, precīzus aprēķinus par potenciālajiem ienākumiem vēl nevarot pateikt, taču tie būšot nedaudz lielāki nekā līdz šim, norādīja Leite. 

Jūrmalas pašvaldības pārstāve Zane Leite
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Cer uz "zaļāku vidi"

Iebraukšanas maksas palielinājumu pašvaldība pamato ar pieaugošo satiksmes intensitāti, ko apliecina dati gan par iebraukušo transportlīdzekļu, gan izsniegto caurlaižu skaitu.

Satiksme Jūrmalā ik gadu kļūst intensīvāka, arī ārpus vasaras sezonas. Monitorējot transporta plūsmu 2021. un 2022. gadā, secināts, ka mēnešos, kad nodeva netiek piemērota (marts, oktobris), iebraucošo transportlīdzekļu skaits ir lielāks nekā aprīlī un septembrī, tas ir, salīdzināmos mēnešos, kad par iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalā tiek iekasēta nodeva.

"Jūrmala ir vienīgā kūrortpilsēta Latvijā ar unikālām dabas vērtībām, šaurākajā vietā vien 300 metrus plata starp upi un jūru. Pēdējos gados novērojam pastāvīgu satiksmes intensitātes pieaugumu arī ārpus vasaras sezonas, kas nenoliedzami atstāj negatīvu ietekmi uz vidi, radot gan trokšņa, gan gaisa piesārņojumu," norādījusi Jūrmalas domes priekšsēdētāja Rita Sproģe (Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS)).

"Redzam, ka divi eiro nav pietiekams stimuls izvēlēties apvedceļu vai videi draudzīgāku transportu, tāpēc ir pamatota nepieciešamība mainīt noteikumus.

Lai sasniegtu Eiropā noteiktos klimata mērķus, kā Eiropā, tā Latvijā tiek runāts par vajadzību mainīt cilvēku paradumus, pārvietoties videi draudzīgāk, un šis ir viens no soļiem, ko darām, lai sniegtu savu ieguldījumu vides kvalitātes uzturēšanā. Vispirms ieviesām bezmaksas autobusu izmantošanu jūrmalniekiem pilsētā, esam iecerējuši arī jau tuvākajā laikā nodrošināt bezmaksas braukšanu vilcienos," skaidroja Sproģe.

Bez izmaiņām jau vairāk nekā 10 gadu

Caurlaižu režīms Jūrmalas kūrortpilsētā ir kopš 1996. gada, un tikai kopš 2013. gada tas bija atcelts ziemas sezonā.

Visu gadu autostāvvietas Jūrmalas valstspilsētas teritorijā vietās, kur atļauta autotransporta novietošana, ir bez maksas (izņemot privātās autostāvvietas).

No 1996. gada nodeva vienreizējai iebraukšanai bija 1 lats, no 2014. gada – 2 eiro. Nodevas apmērs nav mainīts kopš 2014. gada.

Nodevas apmērs, salīdzinot ar maksu par auto novietošanu stāvvietās, ko iekasē citās pilsētās un piejūras administratīvajās teritorijās, ir būtiski zemāks, norāda pašvaldībā. Piemēram, Rīgā maksa par auto novietošanu stāvvietās ir līdz 5 eiro stundā. Igaunijas kūrortpilsētā Pērnavā autostāvvieta pludmales zonā vasaras sezonas laikā ir 12 eiro dienā vai 4 eiro stundā, centrā – 5 eiro dienā vai 1 eiro stundā; Lietuvā iebraukšana Kuršu kāpas teritorijā ir 30 eiro vieglajai automašīnai.

No nodevas samaksas iekasētos līdzekļus uzskaita pilsētas pamatbudžetā un izlieto tūrismam un kūrorta attīstībai labvēlīgas vides radīšanai, vides aizsardzībai, kultūras pieminekļu aizsardzībai, kā arī sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai.

Ieņēmumi no iebraukšanas nodevas 2023. gadā ir 2,87 miljoni eiro. 

KONTEKSTS:

Jūrmalas dome 2021. gada 30. septembrī pieņēma grozījumus saistošajos noteikumos, kas paredzēja celt iebraukšanas maksu līdz 3 eiro un to piemērot visa gada garumā no 2022. gada 1. aprīļa. Taču Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija secināja, ka Jūrmalas dome nav spējusi pamatot būtisku tranzīta satiksmes palielinājumu pilsētas teritorijā, tādējādi dome nevarēja arī pamatot vajadzību palielināt nodevu un pagarināt tās maksāšanas periodu.

Toreizējais ministrs Artūrs Toms Plešs noteikumus apturēja, bet Jūrmalas pašvaldība vērsās Satversmes tiesā, kas šā gada 27. novembrī atzina, ka Pleša rīkojums bija nepamatots. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti