Patlaban augstāko izglītības iestāžu studējošiem braukšanas maksas atvieglojums sabiedriskā transporta maršrutu tīklā ir 50% apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas jeb 15 eiro. Tagad plānots noteikt atlaidi 60% apmērā un mēnešbiļetes cenu samazināt līdz 12 eiro.
Mēnešbiļetes cena pārskatīta, ņemot vērā studentu iesniegto kolektīvo iesniegumu.
Studenti prasījuši atjaunot vienreizējā brauciena atlaidi sabiedriskajā transportā Rīgā, tomēr, kā norādīja Rīgas domes Ārtelpas un mobilitātes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšniece Santa Aveniņa,
vienreizējas biļetes atvieglojums netiks virzīts apstiprināšanai, jo tas būtu pret izvirzītajiem mērķiem, kādēļ biļešu reforma veidota.
"Proti – vienkāršot biļešu klāstu un padarīt to pieejamāku sabiedrībai. Mūsuprāt, šis ir tāds kompromiss," sacīja Aveniņa.
Tikmēr Latvijas Studentu apvienības prezidente Liene Levada Latvijas Radio sacīja, ka galarezultāts ir labāks, nekā nekas:
"Tas ir bijis ļoti ilgs, sāpīgs process. Ar galarezultātu mēs esam nonākuši pie tāda, kur visas puses, šķiet, ir vienlīdz nelaimīgas, bet tas noteikti ir labāk, nekā nekas. Raugoties uz tiem aptaujas datiem, redzam, ka ir studējošie, kas ir vairāk samierinājušies ar mēnešbiļetēm un [tās] pērk, bet tomēr joprojām ir pietiekami daudz studējošo, kas izvēlas neizmantot vai pērk vienreizējos braucienus. Tāpēc noteikti jautājums par to, kāpēc studējošie izvēlas vai neizvēlas braukt ar sabiedrisko transportu, ir komplicēts, bet mēs domājam, ka vēl lētākas mēnešbiļetes tiešām varētu paaugstināt studējošo skaitu, kas izvēlas sabiedrisko transportu."
Dome ir aprēķinājusi, ka 12 eiro mēnešbiļetes dēļ uzņēmums SIA "Rīgas satiksme" ik gadu neiegūs 400 tūkstošus eiro. Tātad tik liela dotācija būs nepieciešama no pašvaldības budžeta.
Rīgas domes opozīcijas deputāti sēdē jautāja, vai lētāka mēnešbiļete pievilinās studentus un to vairāk pirks,
taču "Rīgas satiksme", pretēji Studentu apvienībai, neprognozē, ka mēnešbiļešu pircēju skaits palielināsies. Šobrīd mēnesī mēnešbiļetes pērk vidēji nedaudz virs 11 tūkstošiem studējošo, liecina uzņēmuma dati.
Ar domes darbu nebija apmierināti opozīcijas frakcijas "Progresīvie" deputāti.
"Rīgas metropoles areālā mēs skatāmies uz sabiedriskā transporta maršruta pārorientāciju. Jautājums – kādā veidā, kurš, es atvainojos, pie velna, dos uzdevumus stratēģiskai "Rīgas satiksmes" maršruta pārplānošanai un uzdevumu sniegšanai. Pašlaik skatoties, kā vismaz šis jautājums tiek veidots, 10 mēnešu garumā Ārtelpas un mobilitātes departaments nav spējīgi saprast to, ka šeit ir vajadzīga scenāriju analīze un paskatīties, kā var mainīties studentu braukšanas paradumi," pauda deputāte Justīne Panteļējeva ("Progresīvie").
Sabiedriskā apspriešana notiks līdz 7. decembrim, viedokli par izmaiņām var paust Rīgas domes mājaslapā.
Grozījumi saistošajos noteikumos arī paredz Rīgas atbalsta centrā reģistrētajiem Ukrainas iedzīvotājiem pagarināt 100% braukšanas maksas atvieglojumu līdz 2024. gada 30. jūnijam.
Dažu Latvijas Radio uzrunāto studentu viedoklis
Samanta no Rīgas Stradiņa universitātes: "Ja viens brauciens būtu 1,20 eiro, mēnešbiļete tāpat ir izdevīgāka, jo tie braucieni neatspēkojas. Tas sanāk 10 braucieni par to pašu, ko tu mēnesī varētu nobraukt neskaitāmas reizes. Piemēram, mums kā medicīnas studentiem lekcijas notiek pa visu Rīgu, un šī braukāšana ir ļoti nepieciešama, tāpēc mēnešbiļete mums ir izdevīga, bet, piemēram, tiem, kuriem lekcijas nav tik bieži klātienē un nesanāk tik bieži braukāt, mēnešbiļete tāpat nav izdevīga."
Alīna no Rīgas Stradiņa universitātes: "Es principā piekrītu. Es arī braukāju ļoti tālu no Rīgas, sanākt pirkt biļetes tālākam ceļam, bet [pērkot] mēnešbiļeti 15 eiro, ja mums mēnesī lekcijas nav katru nedēļu, katru dienu, tad man sanāk izmest naudu par to mēnešbiļeti. Bet pirkt 90 minūšu braucienu, lai es aizbrauktu uz vienu lekciju, un pēc tam pirkt vēl vienu biļeti, kas kopā ir trīs eiro, man neceļas rokas. Tāpēc es arī priecātos, ja būtu kaut kādi 30 centi, tas būtu ideāli vienai biļetei."
Kristaps no Latvijas Kultūras akadēmijas: "Man personīgi ar to mēnešbiļeti ir ļoti labi. Ikdienā izmantot transportu sanāk ļoti izdevīgi, bet droši vien labāk būtu to parasto biļeti lētāku uztaisīt."