Daugavpils meklē finansējumu Vienības tilta remontam pār Daugavu

Daugavpilī Vienības tilts ir svarīga artērija, kas pilda nozīmīgu lomu gan pilsētai, gan TEN-T jeb Eiropas Transporta tīklā, gan arī militārās mobilitātes nolūkiem. Tā kā Eiropas Militāras mobilitātes dubultas nozīmes projektu programmā pieteikums tilta rekonstrukcijai atbalstu neguva, Daugavpils dome vērsusies trijās Latvijas ministrijās, lai rastu līdzekļus Vienības tilta nepieciešamajai rekonstrukcijai.

Daugavpils meklē finansējumu Vienības tilta remontam pār Daugavu
00:00 / 04:09
Lejuplādēt

Vidēji diennaktī Daugavpils Vienības tiltu šķērso aptuveni 15 000 transportlīdzekļu, no kuriem 7000 iebrauc pilsētā, bet 8000 izbrauc. Daugavpils transporta infrastruktūra ir saistīta gan ar valsts galveno autoceļu A6, gan valsts galvenajiem autoceļiem A13 un A14. Tilts ir noslogots un pilsētai vitāli svarīgs.

"Vienības tilts ir vienīgais tilts, kas savieno vairākas Daugavpils apkaimes. Tā ir svarīga infrastruktūra gan tranzīta plūsmai, gan arī iedzīvotājiem, lai nokļūtu no dzīvesvietas līdz darba vietai un citiem sabiedriski nozīmīgiem objektiem. Infrastruktūra ir nolietojusies, ir veikti visi nepieciešamie atzinumi, ir arī tehniskā dokumentācija," pastāstīja Daugavpils domes Attīstības nodaļas vadītāja Daina Krīviņa.

Valsts kontrole atzinumā norādīja, ka gandrīz visi Latvijas tilti ir neapmierinošā stāvoklī. Arī gandrīz 90 gadus vecajam Vienības tiltam Daugavpilī jāmeklē finansiālas iespējas rekonstrukcijai. Tilta tehniskais stāvoklis ir bēdīgs.

"Pēc ekspertu atzinuma, tilts nav labā stāvoklī. Un ar laiku nekļūs labāks. Veicam tilta uzturēšanas darbus, pagaidām vēl nebrūk," sacīja Krīviņa.

Kopš 1989. gada, kad tika veikta tilta rekonstrukcija, līdz šim brīdim tam nav veikti vērienīgi uzlabošanas darbi. Tilts jāatjauno.

"Tas ir ļoti būtiski mūsu pilsētas ekonomiskajai attīstībai, kas savukārt sekmēs arī drošības faktoru," sacīja bezpartejiskais Daugavpils domes priekšsēdētaja vietnieks Valērijs Kononovs.

Cer uz valsts atbalstu

Vienības tilta atjaunošanai vajadzīgi vairāk nekā 5 miljoni eiro. Tāpēc pērn Daugavpils dome pieteicās projektu konkursā Eiropas Komisijā militārās mobilitātes finansējuma ietvaros. Taču finansējums atteikts.

"Projekts netika apstiprināts, šajā aktivitātē tika apstiprināts Salacgrīvas tilta remonts. Tāpēc Daugavpils dome pirms dažām nedēļām nosūtīja trim ministrijām – Finanšu, Satiksmes un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijām – pieteikumus, ka mums ir augstas gatavības investīciju projekts un pašvaldība gatava to īstenot," pastāstīja bezpartejiskais Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš.

Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns norādīja, ka Daugavpilij tāpat kā jebkurai citai Latvijas pašvaldībai ir iespēja pieteikties uz ministrijas finansējumu. "Tas ir ikgadējais [finansējums] tranzītielām, kur pašvaldības var iesniegt līdz 1. augustam. Tur finansējums no valsts budžeta ir 3 miljoni eiro ar 75% intensitāti no valsts puses," pastāstīja Vectirāns.

Taču kopējais budžets valstij tam ir puse no Daugavpils Vienības tiltam nepieciešamajiem līdzekļiem. Cerības, kaut arī tālākas, paver VARAM, kura rosina nākamajā plānošanas periodā paredzēt ES līmeņa finansējumu austrumu pierobežas attīstībai.

"Ģeopolitiskās situācijas ietekme uz dažādiem Eiropas Savienības reģioniem atšķiras. Valstis, kas robežojas ar Krieviju un Baltkrieviju, saskaras ar drošības izaicinājumiem, kas skar uzņēmējdarbības, pakalpojumu un transporta jomu. Līdz ar to atbalsta pasākumiem jābūt tādiem, kas dod iespēju reaģēt uz dažādām krīzēm un elastīgi tiem pielāgoties, stiprinot Eiropas Savienības austrumu pierobežu Krievijas kara Ukrainā radīto draudu un seku kontekstā," sacīja Valsts ilgtspējīgas attīstības plānošanas departamenta direktore Jevgēnija Butņicka.

Tādējādi, ja tilts ir atbilstošs divējādās lietojamības infrastruktūrai, plānotais atbalsts Eiropas Savienības austrumu pierobežai var būt papildinošs finanšu avots tilta pārbūvei.

Vēl jau šajā ES plānošanas periodā

Ja finansējums šai programmai Eiropas līmenī tiks akceptēts, Daugavpils Vienības tilta kā prioritāra objekta rekonstrukcija varētu tik iekļauta nākamajā Eiropas Savienības plānošanas periodā pēc 2027.gada. Tātad plānā tikai pēc trim gadiem.

Daugavpils dome tomēr cer uz Eiropas fondu finansējumu vēl esošās programmas ietvaros.

"Tas ir augstas gatavības projekts, un uz to mēs arī spiežam, ka ES fondu līdzekļi šajā periodā nav tā īpaši labi apgūti. Tāpēc ir iespēja, ka nāks pretī," sacīja Valērijs Kononovs.

"Pašvaldība turpina uzstāt un cīnīties atbildīgajās ministrijās. Tilts ir ļoti svarīga artērija gan pilsētas ietvarā, gan TEN-T jeb Eiropas Transporta tīkla ietvarā, gan arī militārās mobilitātes ietvarā," norādīja Andrejs Elksniņš.

Daugavas kreisajā krastā dzīvo gan ievērojama daļa Augšdaugavas novada iedzīvotāju, gan vairāk nekā 7000 Daugavpils pilsētas iedzīvotāju, kuri pāri tiltam dodas darba gaitās uz upes labo krastu. Vienīgais tilts Daugavpilī pāri Daugavai ir kā dzīvības un attīstības stīga. Tā kapitālais remonts nav veikts jau vairāk nekā 30 gadus, un bez tā Latvijas austrumu pierobeža var saskarties ar nopietnām satiksmes organizācijas problēmām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti