Liepājniecei Ilonai ir dvīņi, kuri mācās 4. klasē un lasa maz – neesot intereses to darīt, jo viņus vairāk aizrauj tehnoloģijas. Mamma liek viņiem lasīt 20 minūtes dienā, mēģina dažādi ieinteresēt, taču īpaši neizdodas.
"Es domāju, ka tās ir mūsdienu tehnoloģijas. Bet arī mūsdienu tehnoloģijās es cenšos īsziņas rakstīt, lai viņi vismaz lasītu īsziņu veidā, jo no tā mēs neizbēgsim nekur," sacīja Bobko.
Tagad Bobko saviem bērniem dod saistošāku literatūru – detektīvus, piedzīvojumu grāmatas. Viņa pauda: "Tā ir liela problēma, lielais bubulis viņiem, bet es cenšos lasīt viņu klātbūtnē, lai viņi redz mani ar grāmatu."
Liepājas Oskara Kalpaka vidusskolas 5. klases latviešu valodas un literatūras skolotāja Ginta Milgrāve novērojusi, ka vienai trešdaļai klases ir grūtības ar lasīšanu. Bērni neizprot tekstu, nespēj noturēt uzmanību un trūkst arī motivācijas.
"Viens no iemesliem, protams, ir populārie telefoni, kuros viņi, tā teikt, pavada savu brīvo laiku un lasa, to, kas ir tur. Pareizāk sakot, nelasa neko. Otrs ir, es domāju, ģimenes attieksme, ja viņi neredz, ka vecāki mājās lasa, vai ja vecāki viņus nemudina un nelasa viņiem priekšā, tad rezultātā viņi neizjūt to vajadzību [lasīt]," atzīmēja Milgrāve.
Sākumskolas skolēniem problēmas ar lasītprasmi redzamas jau pirmajā klasē – līmenis atšķiras, un pedagogiem nākas pielāgoties.
Liepājas Ezerkrasta sākumskolas skolotāja Solvita Līduma stāstīja: "Vecāks nevēlas mājās ar bērnu, teikšu tā, kašķi, jo bērns noprotestē, ka viņš nevēlas lasīt, jo lasītprasme ir tehniskas dabas jautājums, kas ir jātrenē nevis tikai vienu dienu, bet gan ilgtermiņā, katru dienu ir jālasa vismaz 20, 30 minūšu."
Skolotāji uzskata – viens no veidiem, kā bērnus ieinteresēt lasīt, ir saprast, kādi grāmatu temati viņus patiesi interesē.
Liepājas Ezerkrasta sākumskolā, lai veicinātu bērnu interesi, bibliotekāre regulāri veido video materiālu, iepazīstinot ar jaunākajām daiļliteratūras grāmatām. "Garajos starpbrīžos, ja brīvs laiks, mēs, skolotāji, palaižam to video rullīti, un bērni iepazīst, un tad viņi teica, ka šobrīd bibliotēka tiek gāzta, ja tā varētu teikt, riņķī," stāstīja Līduma.
Tieši radošums un individuālā pieeja, izmantojot arī jaunākās tehnoloģijas, ir viena no veiksmes atslēgām, uzskata Liepājas Izglītības pārvaldē.
Liepājas pilsētas Izglītības pārvaldes pārstāve Inga Ekuze sacīja: "Viņi lasa. Jautājums ir, kādā formātā viņi lasa un kādā vidē viņi lasa. Tātad mēs varam defektu pārveidot par efektu."
Lai bērniem radītu interesi par grāmatām, vairākās Latvijas skolās katru gadu norisinās zibakcija "Lasīt ir stilīgi", kad bērni lasa kopā un piedalās dažādās aktivitātes, kā arī apmeklē bibliotēkas rīkotus pasākumus.