Eksperimentā mākslīgajam intelektam prasīts pastāstīt par spinātiem, cik tie ir veselīgi, kādas uzturvērtības tajos atrodamas, ko ar tiem var pagatavot.
Šo visu, protams, var radīt žurnālists un fotogrāfs, bet, lai nofotografētu, vēl taču arī vajag to visu pagatavot, bet, ņemot talkā robotus – "ChatGPT" un attēlu robotu "MidJourney" – dažu minūšu laikā viss ir gatavs.
Robota uzģenerētais teksts vēsta par spinātu labajām īpašībām, un piedāvā arī receptes – spināti un ar fetas sieru pildītas vistas krūtiņa, un krēmveida spinātu un sēņu risoto.
Rezultātu atzinīgi novērtēja arī profesionālis, ārsts dietologs Andis Brēmanis.
"Pieļauju domu, ka šis mākslīgais intelekts ir pabarots ar plašāku informāciju. Un līdz ar to attiecībā uz produktu sastāviem, es domāju, diezgan objektīvi pastāsta gan par vitamīnu līmeni, gan par dzelzi parunā.
Tā ka tā informācija ir ticama, šajā gadījumā es teiktu, ka var uz to paļauties," atzina ārsts.
Arī robota piedāvātas receptes ārsts novērtēja, ka ticamas – "vienā gadījumā tur bija vistas krūtiņas, fetas siers – tāda štengra tā recepte, otrā gadījumā tāda maigāka, ne tik koncentrēta uzturvielu ziņā. Nu tie ir varianti, kā to visu izdarīt".
Video: Robots rada saturu, komentē dietologs:
Saturs radīts ātri, turklāt nav jāmaksā nedz raksta autoram, nedz arī fotogrāfam, nav jāmaksā par šo bilžu autortiesībām, apstiprina arī jurists advokātu biroja "Ellex Kļaviņš" asociētais partneris, zvērināts advokāts Edvijs Zandars.
"Ja mēs skatāmies Latvijas autortiesību regulējumu un arī regulējumu, kas ir Eiropas Savienībā, ASV un citur, tad [..] par darba autoru ir vērtējama tieši fiziska persona. Līdz ar to,
ja konkrētais darbs būs faktiski tikai vienīgi mākslīgā intelekta ģenerēts, bez pavisam minimāli vai praktiski bez nekādas personas iesaistes, tad šis konkrētais darbs nebaudīs autortiesību aizsardzību," skaidroja Zandars.
Bet portala "Santa" attīstības vadītāja Zane Blanka gan robota uzģenerētās bildes kritizēja.
"Es esmu savā dzīvē daudz "stock" bilžu redzējusi, tiešām ļoti daudz. Attiecīgi tai, kur ir tie šampinjoni, tur nu šampinjons vispār neizskatās īsts, manuprāt. Bet vistas pildītais rullītis, nu tur es vēl varbūt domāju, ka tas ir "stock" attēls.
Bet kaut kādas dzīvības tur pietrūkst, īstās bildes kaut kādas faktūras," vērtēja Blanka
un pastāstīja, ka no 18 redakcijām pašlaik aktīvi mākslīgo intelektu izmanto tikai viena redakcija – žurnāla "Klubs" redakcija izmanto attēlu ģenerēšanas iespējas.
Bet, protams, līdz ar mākslīgā intelekta attīstību "ļoti daudz kas mainīsies". "Es, protams, neņemos apgalvot, ka tagad nebūs vairs vispār vajadzīgi mākslinieki, ilustratori vai grafiskie dizaineri, bet domāju, ka viņu darbs arī fundamentāli mainīsies, arī žurnālistu darbs fundamentāli mainīsies un tas, kā vispār redakcijas strādās, kā strādās mediji," uzskata Blanka.