4. studija

Kādā krāsā ir gājēju pārejas, kuras šķērsojat ikdienā?

4. studija

Kāpēc tramvaja sliežu remontdarbu dēļ apkaimes cilvēku dzīve kļuvusi neciešama?

Kāpēc divus gadus pēc avārijas cietušais nav saņēmis atlīdzību no apdrošinātājiem?

Lūznis vai vērtība – īpašnieks un apdrošinātājs nevar vienoties par avārijā sadragāta retro motocikla vērtību

Retro auto vai motociklu īpašnieki bieži vien ir īsti fanāti - paši tos restaurē, meklē detaļas un velta tam savu laiku un naudu. Transporta negadījumos antīkie spēkrati nokļūst visai reti. Tomēr Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumā "4. studija" vērsās 60 gadus sena motocikla īpašnieks, kurš pirms diviem gadiem kāda autovadītāja dēļ iekļuvis satiksmes negadījumā. Viņš nav mierā ar apdrošinātāja piešķirtās atlīdzības apmēru motocikla remonta izdevumiem.

Pēc avārijas nesaņem vēlamo atlīdzību par savu antīko motociklu

Liktenīgā avārija notika 2022. gada jūlijā Rīgā, pretī Ārlietu ministrijai un Kongresu namam. Šis bijis pirmais nopietnais negadījums Eināra motobraucēja pieredzē. Autovadītājs, kurš pēkšņi aizšķērsoja Eināram ceļu, uzreiz pēc negadījuma atzinis savu vainu.

"Vidēji smagie miesas bojājumi. Gūža lauzta, roka sadragāta. Motocikls beigts galīgi – visa priekša sadragāta līdz bākai. Es biju ratiņkrēslā mēnesi un astoņus mēnešus uz kruķiem," stāstīja Einārs.

Zinot, ka avārijas izraisītājam, kā nākas, ir OCTA polise, Einārs bija pārliecināts, ka saņemt apdrošinātāju atlīdzību nebūs nekādu problēmu. Viņš apgalvoja – lai arī čekus par medicīniskajiem izdevumiem iesniedzis jau sen,

atlīdzību par ārstēšanos reizē ar morālo kompensāciju saņēmis tikai pirms pāris dienām – pēc tam, kad bija sazinājies ar "4. studiju".

Tomēr vislielākā nesaprašanās ar apdrošinātāju Eināram ir par vairāk nekā 60 gadus senā motocikla "Jawa" remonta izdevumiem. Motociklu Einārs pats ir restaurējis un rūpīgi licis kopā pa detaļām četrus gadus.

"Viņi man piedāvā par motociklu 600 eiro. Man viena bāka maksā 600 eiro šim modelim, un arī jāmeklē, nevar nemaz reāli dabūt jaunu," skaidroja Einārs.

Einārs ir saņēmis Rīgas Motormuzeja atzinumu, ka šāda motocikla restaurācija izmaksās no 3 līdz 5 tūkstošiem eiro.

Vienīgais oficiālais "Jawa" pārstāvis Latvijā ir sastādījis detalizētu restaurēšanas tāmi, pēc kā apdrošinātāji izmaksājamo summu palielinājuši, bet ne līdz tādam līmenim, kas Eināru apmierinātu. Tāpēc sekojis iesniegums Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB).

"Tev jālūdzas, jāmēģina pierādīt. Tāda sajūta tiešām, ka nevis avārijas izraisītājs vainīgs, bet es esmu vainīgs," pauda Einārs.

Jurists Ivars Šenbergs arī ir neizpratnē, kāpēc morālo kompensāciju un ārstniecības izmaksas Einārs saņēmis tikai tagad, lai gan tiesas spriedums stājies spēkā jau pērnā gada sākumā.

Šenbergs ir Antīko automobiļu kluba biedrs un pats ir restaurējis līdzīgu motociklu, tāpēc, izpētot "Jawas" eksperta izveidoto tāmi, viņš var apgalvot, ka tā bijusi absolūti godīga.

"No manas informācijas, "Baltas" eksperts sakontaktējās ar šo "Jawas" oficiālo pārstāvi, bet saruna viņiem nekāda neizveidojās, jo viņš uzskatīja, ka tas ir par dārgu. Uz piedāvājumu – nu tad saremontējiet lētāk, atbilde bija – tas nav mūsu pienākums. Vienkārši eksperts uzskata, ka detaļas maksā gandrīz lūžņu cenu, un tā arī novērtē," atklāja jurists.

Motormuzejs: Antīko spēkratu remonts pēc avārijas – katrs gadījums ir individuāls

Situāciju, kad avārijā iekļūst antīks spēkrats, nav daudz, un katrs gadījums ir pilnīgi individuāls, atzina Rīgas Motormuzeja vadītājs Agris Šmits. Līdzīgi kā citkārt, arī par Eināra spēkratu muzejs sniedza atzinumu apdrošināšanas kompānijai.

"Spēkrats bija gana labi atjaunots, korektā stāvoklī. Lai to atgrieztu pēc negadījuma tādu, kāds tas bija, protams, tur ir diezgan daudz jāiegulda. Arī izpratne par klasisko spēkratu varbūt ne visiem ir saprotama. Vienam tas ir vienkārši vecs motocikls, cits tur ieguldījis savu darbu, laiku," norādīja Šmits.

Jābūt gan prasmēm, gan jāatrod detaļas, kas pārsvarā servisos un veikalos vairs nav pieejamas. Tāpēc tās jāmeklē pie kolekcionāriem vai attiecīgo spēkratu klubos un pēc tam, visticamāk, vēl jāatjauno. Šis process prasa daudz vairāk līdzekļu, nekā salabot mūsdienu auto.

"Lielākajai daļai šie spēkrati – tas ir stāsts, emocijas, tas ir personīgi. Apdrošinātājs tam pieiet kā tirgus produktam," atzina Šmits.

Diskusijas par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu apmēru retajos gadījumos, ja negadījumā cieš antīks auto vai motocikls, ir vienmēr. 

Apdrošinātājs: Par atlīdzību par motociklu ar klientu vēl nav izdevies vienoties

Apdrošinātāju kompānijas "Balta" pārstāvis uzsvēra, ka gandrīz visās izmaksu pozīcijās – par bojātajām mantām, veselības izdevumiem un morālo kompensāciju – Einārs atlīdzību ir saņēmis. Bet par trešo pozīciju – motocikla vērtību – ar klientu vēl nav izdevies vienoties.

Kā apgalvoja Einārs, pēc Motormuzeja vērtējuma "Balta" 600 eiro vietā viņam piedāvājusi izmaksāt 3000.

"Diemžēl arī šajā situācijā vienoties nebija iespējams, līdz ar to nākamais solis ir gaidīt LTAB atzinumu, kurš tad arī pateiks, kā mums tālāk rīkoties. Šādās situācijās nevar teikt, ka apdrošinātājs vienpersoniski izlemj, vai izmaksāt un kādu summu izmaksāt. Jo visos šajos gadījumos mēs vadāmies pēc LTAB metodikas. Tas, kas šajā situācijā to nedaudz apgrūtināja, ir tieši tas, ka runa ir par vēsturisku spēkratu, kur šos aprēķinus ir veikt daudz grūtāk, jo nav piemēru tirgū," paskaidroja "Baltas" pārstāvis Toms Sadovskis.

Kamēr tiek gaidīts Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja atzinums, visvairāk Einārs pārdzīvo, ka viņa lolotā "Jawa" jau gandrīz divus gadus stāv un rūsē.

Ja nav panākta vienošanās par atlīdzības apmēru, motociklam viņš ķerties klāt nedrīkst.

Protams, šķiet, – lai nebūtu šādu lieku kreņķu, drošāk iegādāties KASKO apdrošināšanas polisi. Taču jomas pārzinātāji vērsa uzmanību, ka antīkajiem spēkratiem KASKO polisi iegādāties ir gandrīz neiespējami vai arī – ļoti, ļoti dārgi; tā iemesla dēļ, ka šādu braucamo ir ļoti maz. Līdz ar to apdrošinātājiem neatmaksājas šādu "produktu" piedāvāt. Turklāt tā esot problēma ne tikai pie mums, bet visā pasaulē. 

LTAB iesaka apdrošinātājam pārskatīt savu lēmumu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir pieņēmis lēmumu un atbildējis uz iesniegumu, vai "Balta" piedāvā atbilstošu atlīdzību par sagandēto spēkratu.

LTAB valdes loceklis Juris Stengrevics norādīja, ka, izskatot lietu, eksperti secinājuši, ka apdrošināšanas sabiedrības "Balta" eksperts "nav pietiekami izpētījis konkrētā motocikla modifikāciju", un viņa vērtējums nav atbilstošs.

Tāpēc "Baltas" ekspertam uzdots papildus veikt motocikla apskati un precizēt vērtējumu.

"Protams, mūsu lēmumam ir rekomendējošs raksturs, bet, ja paskatāmies no prakses, tad 90% gadījumu apdrošinātāji ievēro mūsu lēmumu. Jo principā ir maza varbūtība, ka mēs kļūdāmies, jo šeit sanāk daudzi eksperti kopā un apspriež šo situāciju," skaidroja Stengrevics.

LTAB valdes loceklis piebilda, ka 10% gadījumu apdrošinātājs vēršas tiesā, lai pierādītu, ka viņam ir taisnība.

Sūdzības par neatbilstošām apdrošināšanas atlīdzībām antīkajiem spēkratiem LTAB saņemot reti – mazāk nekā 1% no visiem gadījumiem.

"Retas ir avārijas, retas ir sūdzības. Un arī vērtēšana priekš eksperta ir grūtāka," atzina Stengrevics.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti