Pērn centra Bērnu tiesību aizsardzības departamentā saņemto sūdzību skaits bijis lielākais pēdējo dažu gadu laikā. 2022. gadā bija 627 sūdzības, 2021. gadā – 474, bet 2020. gadā – 570, liecina pērn centra publiskotais pārskats.
2023. gadā no saņemtajām sūdzībām apstiprinājušies ir 37%. Bērnu aizsardzības centrā vērtēja, ka
konstatēto pārkāpumu skaits pret bērniem izglītības iestādēs, dienas centros un ārpusģimenes aprūpes iestādēs ir ļoti liels, ņemot vērā, ka "aiz katra cipara" ir reāls bērns.
Centrs minēja būtiskāko pārkāpumu piemērus:
- satvēra aiz kakla, kratīja galvu;
- iesita bērnam pļauku, rāva aiz matiem;
- iesita bērnam ar sporta inventāru u.c;
- apsaukāšana – par "debilu", "idiotu";
- bērnu, kurš neklausīja, iespundēja tualetē un nelaida laukā;
- klasesbiedru priekšā uz bērnu kliedz, pazemo viņu u.c.
Savukārt izskatot sūdzības, kuras nav apstiprinājušās, galvenokārt secināts, ka ir izpalikusi iestādes personāla un vecāku jēgpilna mijiedarbība bērnu izglītošanas un audzināšanas jautājumos. Tas savukārt radījis domstarpības un pārpratumus, kā arī nevēlēšanos ieguldīties problēmsituāciju risināšanā.
Attiecībā uz vienaudžu vardarbību iestādēs 2023. gadā ir saņemtas 148 sūdzības, kas ir 18% no visu saņemto sūdzību skaita. 2021. gadā tādas bija 48, 2022. gadā – 61. Apstiprinājušies vai daļēji apstiprinājušies ir 73% sūdzību.
Kā galvenos iemeslus šādām situācijām izglītības iestāžu pārstāvji atzīmēja nepietiekamu sadarbību ar izglītojamā likumiskajiem pārstāvjiem, savstarpējus pārpratumus un atbalsta personāla nepietiekamību.
Tāpēc Bērnu aizsardzības centrs aicina vecākus, ja izglītības iestādē rodas konfliktsituācijas, vērsties pēc palīdzības pie bērna klases audzinātāja, izglītības iestādes atbalsta personāla un izglītības iestādes administrācijas. Gadījumā, ja izglītības iestādē nav iespējams atrisināt radušos situāciju, aicina pēc palīdzības situāciju risināšanā vērsties Izglītības pārvaldē.
Savukārt izglītības iestādes mudina stiprināt sadarbību ar vecākiem, izvērtējot nepieciešamību biežāk un jēgpilnāk organizēt klašu izglītojamo likumisko pārstāvju individuālas un kolektīvas sapulces, kurās tiktu apspriesti ne vien organizatoriski jautājumi, bet arī vērsta uzmanība uz savstarpējās sadarbības un bērnu labbūtības jautājumiem.
Avots: Bērnu aizsardzības centrs