Vairāk nekā 700 Inčupes iedzīvotāju lūdz neslēgt vilciena staciju; ministrs centīsies to saglabāt

Dzelzceļa pieturu "Inčupe" Skultes līnijā ir jāsaglabā – tā uzskata vairāk nekā 770 Saulkrastu novada iedzīvotāji, kas ar parakstiem ir vērsušies pie atbildīgajām iestādēm. Lai gan novada dome iniciatīvu ir atbalstījusi, ne ministrija, ne Autotransporta direkcija iedzīvotājiem pagaidām tā arī neesot atbildējusi. Taču jaunais satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie") sola meklēt iespēju, kā saglabāt arī šo staciju. 

Dzelzceļa pietura "Inčupe" ir viena no sešām pieturām, ko šogad plānots slēgt. Par atsevišķu pieturu saglabāšanu iedzīvotāji aktīvi cīnās. Aktīvākie ir Inčupē, par kuras saglabāšanu ir savākti 775 iedzīvotāju paraksti un vēl vairāk nekā 1260 parakstu ir savākti iniciatīvu portālā manabalss.lv.

Iedzīvotāji nosūtījuši vēstules gan Saulkrastu novada domei, gan Autotransporta direkcijai, gan arī Satiksmes ministrijai. Inčupieši un blakus esošā Veselības ciema iedzīvotāji pieturu lūdz saglabāt līdz brīdim, kamēr uzbūvēs jaunu dzelzceļa staciju Saulkrastos pretī Baltajai kāpai.

Skatoties kartē, pieturas tagadējais novietojums nav ērts, tas atrodas tālu no apdzīvotām vietām. Par stacijas pārvietošanu bija ieminējušies arī Sabiedriskā transporta padomes sēdē, taču nekādu konkrētu lēmumu nepieņēma. Tātad spēkā joprojām paliek iepriekš nolemtais, ka staciju slēgs.

Iedzīvotāju iniciatīvu Saulkrastu novada dome pagājušajā nedēļā atbalstīja. Turpretim ne ministrija, ne Autotransporta direkcija vēl nav atbildējusi, apliecināja aktīvisti.

Autotransporta direkcijā norādīja, ka tas ir padomes lēmums, nevis viņu, bet plašāka atbilde no direkcijas vēl sekošot.

Interesanti, ka pieminētie pasažieru dati ir par 2022. gadu, kad pirmos mēnešus vēl bija stingri Covid-19 ierobežojumi. Taču Autotransporta direkcijā aizbildinājās, ka mērījumi veikti vairāku gadu garumā.

Saulkrastu novada iedzīvotāji vērsušies arī pie Vidzemes plānošanas reģiona, kas neesot atbildējuši. Taču reģiona pārstāvji Latvijas Radio teica, ka 2022. gadā Inčupes stacijā ik dienu vidēji iekāpa un izkāpa 40 pasažieru. Tas šķietami nav nemaz tik niecīgs skaits.

Pasažiere par "Inčupes" pieturas slēgšanu
00:00 / 00:27
Lejuplādēt

Lēmumu par negaidītu nosaukusi regulārā pasažiere Dace Kalniņa, kura Inčupē dzīvo jau kopš pagājušā gadsimta 60. gadiem: "Šādu lēmumu ļoti grūti saprast, jo grib, lai cilvēki izmanto. Tad vajag, lai tas ir pieejams, citādi jēgas jau nav. Cilvēki spiesti braukt ar mašīnu uz Rīgu, ja nav citu variantu. Daudzi brauc uz Rīgu, uz darbu. Tas jau zināms, ka mūsu valstī par cilvēkiem īpaši nedomā. Tas nav primārais, par ko domā, kaut ko plānojot un darot. Vairāk [domā] noteikti par naudu."

Neatkarīgi no tā plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa norādīja, ka valsts tā rīkojas, lai taupītu naudu. Un, tā kā pasažieru ir maz, tas ir loģisks lēmums.

Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa
00:00 / 00:37
Lejuplādēt

"Jau arī pieredze rāda, ka šāda iniciatīva bieži vien neiet kopā ar tālāko transporta izmantošanu. Manuprāt,

savākto parakstu skaits un iedzīvotāju iniciatīva šajā brīdī parāda, ka šī stacija ir nepieciešama, ikdienā tiek izmantota un tiks izmantota.

Tomēr ir jābūt skaidrai sarunai ar iedzīvotājiem, Autotransporta direkciju, pašvaldību un citām institūcijām, jo uzskatu, ka iedzīvotāju darbības rezultātā lēmums, iespējams, tiks mainīts, bet jāsaprot, ka iedzīvotāji ir līdzatbildīgi ar savu iniciatīvu," norādīja Ozoliņa.

Savukārt Satiksmes ministrijā atbildēja, ka iedzīvotāju iesniegumus ir saņēmuši un gatavo uz tiem atbildes. 

Tikmēr jaunais satiksmes ministrs Briškens ceturtdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" norādīja, ka Sabiedriskā transporta padomes lēmums nenozīmē, ka tas ir kļuvis par likumu, kas ir jāievieš. Slēgt stacijas, viņaprāt, ir neloģiski.

Satiksmes ministrs par pieturu slēgšanu
00:00 / 00:32
Lejuplādēt

"Tā ir tāda īpaši sāpīga dilemma, ka mums tūlīt būs jauni vilcieni, ko Inčupes pasažieri tik ilgi ir gaidījuši, tagad tiem vilcieniem atnākot, [padome saka]: "Piedodiet, jūsu staciju slēgs.". Līdz ar to, ja ir iespējas šīs stacijas saglabāt un vēl jo vairāk – sadarbībā ar pašvaldībām nodrošināt labāku pieejamību šīm stacijām, tad ir jādara viss iespējamais, lai mēs stacijas nevis slēgtu, bet tieši otrādi – to lomu stiprinātu. Es noteikti iedziļināšos šajā jautājumā un arī attiecībā uz pārējām stacijām. Meklēsim iespēju izglābt katru no šīm stacijām," pauda Briškens. 

Briškens teica, ka ar kolēģiem runās šajā nedēļā. Tātad lēmumu par staciju slēgšanu, ļoti iespējams, varētu pārskatīt.

KONTEKSTS:

Līdz gada beigām plāno slēgt sešas dzelzceļa stacijas, tostarp "Cenu", kas ir Jelgavas līnijā, "Kūdru" – Tukuma līnijā, "Inčupi" – Skultes līnijā. Savukārt Aizkraukles līnijā pat trīs pieturas – "Dārziņi", "Rumbula" un "Kaibala". Briškens teica, ka ar kolēģiem runās šajā nedēļā. Tātad lēmumu par staciju slēgšanu, ļoti iespējams, varētu pārskatīt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti