Panorāma

Panorāma

Panorāma

Nav kvoruma balsojumā par bāriņtiesas vadību

Izraudzīts jauns elektrovilcienu piegādātājs

«Pasažieru vilciens» jaunos elektrovilcienus pirks no Spānijas «Talgo»

AS "Pasažieru vilciens" jaunos elektrovilcienus pirks no Spānijas ražotāja "Patentes Talgo S. L." ("Talgo"), kura piedāvājums atzīts par saimnieciski izdevīgāko vilcienu ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Par to pēc četru konkursā saņemto piedāvājumu izvērtēšanas trešdien, 21. novembrī, paziņoja "Pasažieru vilciena" vadība.

ĪSUMĀ:

  • Līgumcena 32 jaunu elektrovilcienu ražošanai un to uzturēšanai – 225,3 miljoni eiro.
  • Jaunos elektrovilcienus paredzēts piegādāt pakāpeniski  no 2020. līdz 2023. gadam.
  • Pēc iegādes vilcieni noslogotākajos laikos kursēs biežāk  ik pēc 15-20 minūtēm.
  • Jaunie elektrovilcieni kursēs Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā.
  • "Škoda vagonka" pārsteigts par konkursa rezultātu; apsver iespēju vērsties Iepirkumu uzraudzības birojā.

Jauni vilcieni no 2020. gada

"Talgo" kopējā piedāvātā līgumcena 32 jaunu elektrovilcienu ražošanai un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādei ir 225 303 262,32 eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.

Iepirkuma procesā paredzēts, ka "Pasažieru vilciena" 32 jaunie elektrovilcieni tiks piegādāti pakāpeniski, sākot no 2020. gada beigām līdz 2023. gadam.

Kopumā "Pasažieru vilciena" iepriekš izsludinātajā elektrovilcienu iepirkumā pieteicās kopumā četri pretendenti - Spānijas "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda vagonka a.s.".

„Pasažieru vilciena” vadītājs Rodžers Jānis Grigulis: Par vilcienu iegādes konkursuZane Mače

    Pretendentu iesniegtie piedāvājumi vērtēti, ņemot vērā vilcienu paredzamās ekspluatācijas izmaksas ilgtermiņā visā vilcienu ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Lai noteiktu saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, iepirkuma procesā ņemts vērā ne tikai vilcienu ražošanas un piegādes grafiks, bet arī to ikdienas uzturēšanas, tehniskās apkopes, rezerves daļu, enerģijas patēriņa un citas izmaksas uz vienu pasažiera sēdvietas vienību, norāda "Pasažieru vilciens".

    “Talgo” piedāvājums esot bijis visizdevīgākais pēc visiem kritērijiem. “Pasažieru vilciena” pārstāvji arī uzsver, ka kopējā līgumcena ir krietni zemāka nekā Ministru kabineta atvēlētie 259 miljoni eiro vilcienu iepirkumam. Daļu summas iecerēts izmantot arī jauna depo būvniecībai. 

    Noslogotākajos maršrutos kursēs biežāk

    "Pasažieru vilciena" vadītājs Rodžers Jānis Grigulis uzsver: "Šodien mums ir tiešām svarīga diena, jo ir noslēdzies posms, kurā ir veikts apjomīgs, sarežģīts un svarīgs darbs trīs gadu garumā.

    Finanšu piedāvājumu izvērtēšana bija izšķirošā iepirkuma fāze, pēc kuras esam nonākuši līdz gala lēmumam un esam noskaidrojuši, ar kādiem elektrovilcieniem mēs Latvijā brauksim nākamos 35 gadus." 

    Kompānijā atzīmē, ka  jauno elektrovilcienu iegāde ievērojami mainīs "Pasažieru vilciena" iespējas pasažieru apkalpošanā un uzlabos servisa kvalitāti. Būtiskākie uzlabojumi pasažieriem salīdzinājumā ar pašlaik lietošanā esošajiem vilcieniem būs viena līmeņa iekāpšana vilcienos un viena līmeņa grīdas visā vilciena salonā. Tāpat jaunajos elektrovilcienos būs pieejama klimata kontrole, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības – katrā vilcienā būs divas tualetes, kas pieejamas arī pasažieriem ar īpašām vajadzībām.

    Vilcieni būs aprīkoti ar video un audio informēšanas, kā arī biļešu pašvalidācijas iekārtām. Šiem elektrovilcieniem būs ievērojami platākas durvis, lai nodrošinātu ātru pasažieru apmaiņu, kas nozīmē arī īsāku vilcienu stāvēšanas laiku pieturvietās. Ir paredzēta arī tāda papildu ērtība pasažieriem kā iespēja brauciena laikā uzlādēt savas viedierīces.

    Pēc jauno elektrovilcienu iegādes "Pasažieru vilciens" varēs ieviest intervāla grafikus visos vilcienu maršrutos, proti,

    noslogotākajos laikos – darba dienu rītos un vakaros – vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.  Paredzēts, ka jaunie elektrovilcieni kursēs Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā.

    Nemierā ar konkursa rezultātu

    Pārsteigts par konkursa rezultātu ir viens no tā dalībniekiem – "Škoda vagonka a.s.".

    "Tādējādi, pretēji "Pasažieru vilciena" apgalvotajam, Latvija par pasažieru vilcieniem samaksās kopumā par 10 miljoniem eiro vairāk.

    "Škoda vagonka", iesniedzot piedāvājumu "Pasažieru vilciena" izsludinātajā konkursā par piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādi, izteica finansiāli visizdevīgāko piedāvājumu," paziņojumā medijiem norāda kompānijas pārstāvji.

    "Notika piemērojamās metodikas maiņas un vairākas aprēķinu korekcijas, uz kurām tik ļoti uzstāja AS "Pasažieru vilciens" un kur vairākos gadījumos mēs piekāpāmies, lai gan uzskatījām, ka tas nepamatoti sadārdzina mūsu piedāvājumu."

     "Škoda vagonka a.s." norāda, ka cer saņemt no "Pasažieru vilciena" pilnus oficiālos rezultātus, kur būs redzami visi tie kritēriji, kas iekļauti konkursa rezultātu vērtēšanā. Uzņēmums vēlas analizēt rezultātus, pēc kā sniegs detalizētu viedokli. 

    "Jau šobrīd varam teikt, ka noteikti iestāsimies par to, ka mūsu piedāvājums bija visizdevīgākais Latvijai, un tāpēc ļoti nopietni apsvērsim vēršanos Iepirkumu uzraudzības birojā,

    apstrīdot šodien paziņotos rezultātus," teikts uzņēmuma paziņojumā.

    Konkursa rezultātus 10 darba dienu laikā no to paziņošanas brīža var pārsūdzēt.

    Lētākas biļetes nesola

    Ņemot vērā iespējamās pārsūdzības, Grigulis nevarēja prognozēt, kad varētu tikt parakstīts līgums par jauno elektrovilcienu iegādi.

    “Pasažieru vilciena” pārstāvji gan pārliecināti, ka atšķirībā no iepriekšējiem konkursiem, šis noslēgsies veiksmīgi. Kaut vai tādēļ, ka uzņēmumam vairs nav kur atkāpties, jo ritošais sastāvs ir dramatiski novecojis.

    Jaunākie “Pasažieru vilciena” rīcībā esošie sastāvi kalpo jau 30 gadus, un to nomaiņu gaida ne tikai pasažieri, bet arī darbinieki.

    “Runājot par jaunajiem vilcieniem, tas nozīmē ne tikai pasažieru ērtības, bet arī to, ka mūsu darbinieki strādās jaunās darba vietās atbilstoši Eiropas Savienības prasībām un varēs nodrošināt kustības drošību,” norādīja Latvijas Dzelzceļnieku arodbiedrības pārstāvis Vladimirs Novikovs.

    Braucienu izmaksas ar jaunajiem vilcieniem varētu samazināties, jo tie būšot ekonomiskāki ekspluatācijā.

    “Izmaksas ir aprēķināts, ka samazināsies. Kāpēc? Paskatieties apkārt! Pašreiz, lai uzturētu šādu vilcienu, viņu nepieciešams visu laiku atjaunot,” skaidroja Grigulis.

    Tomēr lētākas biļetes pārvadātājs pasažieriem nesola, jo elektrības un darbaspēka izmaksas turpināšot aug.

    KONTEKSTS:

    Aizejošā valdība novembra sākumā atbalstīja, ka līdz 2024. gadam "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iepirkumos varēs tērēt līdz 259 miljoniem eiro no valsts budžeta līdzekļiem. Naudu "Pasažieru vilciens" saņems no Valsts kases vairāku gadu laikā.

    Šis ir trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un "Stadler", par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču "Stadler" ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts. Otrajā iepirkumā piedalījās "Hyundai Rotem" un "Stadler". Labākās cenas piedāvājumu iesniedza "Hyundai", taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no "Stadler" nav finansējuma, un "Pasažieru vilciens" līgumu nenoslēdza.

     

    9 komentāri
    Viktors Mucenieks Mucenieks
    Vai beidzot tiksim pie augstajām platformām, ratiņnieki pašlaik vilcienā netiek :-)
    Jānis Ozoliņš
    Atcerēsimies, ka elektrovilcienus kādreiz ražoja (un eksportēja) Latvijā.
    Anonīms lietotājs 18959
    Tu domā LPSR. Tā bija mākslīgi radīta industrija.
    Anonīms lietotājs 25063
    Ak, vai! Kāpēc nepieminēja, ka "...iegādāsies par 22% lētāk nekā kaimiņvalsts Igaunija..."? Tikai tā mazā, mazā, pavisam nebūtiskā nianse, ka igauņi tos iegādājās ar milzīgu ES līdzfinansējumu. Un ka tikai beigās nav tā, kā ar jaunajām airBaltic lidmašīnām, kas arī bija pirmās šāda modeļa lidmašīnas pasaulē. Negaidīti atsaukumi, pārbaudes, testi. Tikai ar vilcieniem jau tas varētu būt vēl iespaidīgāk, jo prasības nav tik dzelžainas kā aviācijā. Protams, Talgo ir milzīga pieredze sastāvu ražošanā, t.sk. arī mūsu klimatiskajiem apstākļiem piemērotu. Bet problēma ir tā, ka viņu piedāvātais EMU ir pilnīgi jauns modelis, kas vēl nav saražots nevienā eksemplārā. Līdzīgi kā tas bija ar CAF Civity pirmajā iepirkumā. Respektīvi, mēs būsim izmēģinājuma trusīši. Jācer vismaz, ka šie EMU būs izticamāki, nekā tie 5 ar krievijā ražotām detaļām modernizētie dīzeļvilcieni, kas ir vēl nejēdzīgāki un neuzticamāki par caureju.
    Anonīms lietotājs 25065
    Te arī ir cits faktors. PV vadība diez vai gribēs braukt komandējumos uz Čehiju vai Poliju (klimats ir tāds kā Latvijā), bet Spānija ir jau eksotiskāka valsts komandējuma braucieniem.
    Anonīms lietotājs 24544
    Cik % pasūtītājiem atleks ?
    Anonīms lietotājs 18959
    Protams uzvarēja ražotājs ar mazāko pieredzi. Diez viņi kompensēs zaudējumus par kavētu pasūtījumu izpildi, vai zaudētiem ieņēmumiem kamēr vilcieni labojas?
    Anonīms lietotājs 18959
    Nekādā ziņā nevainoju piegādātāju. Ne jau piegādātāji noveda PV tādā stadijā, kāds tas tagad ir.
    Anonīms lietotājs 22614
    Saprotams taču, ka tas atkarīgs no tā, kā noslēgts līgums - gadījumā ja mūsējie notaupītu uz juristiem un noslēgtu sev neizdevīgu līgumu, kas piegādātājam neparedz soda naudas par mazākajām atkāpēm no līguma - vai būtu saprātīgi vainot piegādātāju?
    Pievienot komentāru
    Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Populārākie
    Interesanti