Palielinās minimāli piejaucamo biodegvielas daudzumu dīzeļdegvielai un 95.markas benzīnam

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

No nākamā gada Latvijā minimālais biodegvielas piejaukums dīzeļdegvielai tiks palielināts no 5% uz 7%, bet 95. markas benzīnam no 5% uz 10%. To paredz Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātie un valdībā otrdien, 10. decembrī, atbalstītie grozījumi noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu, informēja EM.

Līdz ar to 2020. gadā visās Baltijas valstīs tiek vienādotas minimālās biodegvielas piejaukuma prasības. Ņemot vērā atsevišķu Baltijas valstu tirgus lielumu, minimālo prasību vienādošana atvieglos degvielas piegādātāju darbu, jo turpmāk katras valsts degvielas mazumtirgotājiem nebūs jāpiegādā degviela ar atšķirīgu biodegvielas piejaukumu, skaidroja EM.

Igaunijā 2019. gadā degvielas tirgotājiem ir pienākums nodrošināt 6,4% biodegvielas īpatsvaru realizētajā degvielā, savukārt 2020. gadā tam jābūt 10%. Lietuvā 2019. gadā dīzeļdegvielu atļauts realizēt tikai, ja tās saturā vismaz 6,5-7% no kopējā maisījuma tilpuma veido biodegviela, savukārt 95. markas benzīna saturā vismaz 4,5% no kopējā maisījuma tilpuma jāveido bioetanolam, tam pieaugot līdz 9,5% 2020. gadā, informēja ministrijā.

Noteikumu grozījumos noteikts arī, ka no nākamā gada mazumtirdzniecības degvielas uzpildes iekārtas un to pistoles tiks marķētas tāpat kā citās Eiropas Savienības (ES) valstīs.

Ja benzīnā bioetanols tiek piejaukts 5%-10% robežās no kopējā maisījuma tilpuma, tas jāapzīmē ar marķējumu E10, ja līdz 5% - ar marķējumu E5. Savukārt dīzeļdegvielas ar biodegvielas piejaukumu līdz 7% marķējumam jābūt B7.

EM uzsvēra, ka jau šobrīd atsevišķās degvielas uzpildes stacijās šāda veida marķējums tiek izmantots. 

Noteikumos iekļauta atkāpe, ka bioetanola saturs 95. markas benzīnā gada sākumā var būt zemāks kā 9,5%-10%, kas nepieciešams, lai mazumtirdzniecības vietās nebūtu jāveic degvielas uzglabāšanas tvertņu pārsūknēšana pirms 2020. gada 1. janvāra.  

Lai palīdzētu patērētājiem izvēlēties saviem transportlīdzekļiem atbilstošāko degvielu, ES tiek ieviestas jaunas marķēšanas prasības degvielas uzpildes stacijām un transportlīdzekļiem, kas ražoti pēc 2018. gada oktobra. Informācija par transportlīdzekļa saderību ar degvielu obligāti ir jānorāda uz transportlīdzekļa degvielas uzpildes tvertnes vāciņa vai tiešā tā tuvumā, kā arī transportlīdzekļa rokasgrāmatā. Līdzīgi marķējumi jānorāda arī uz degvielas uzpildes sūkņa un tā uzpildes pistoles.

Eiropas Autoražotāju asociācijas (EAA) publicētā informācija liecina, ka transportlīdzekļa pielāgotība E10 benzīna izmantošanai ir atkarīga no konkrētā transportlīdzekļa motora tipa, nevis transportlīdzekļa ražošanas gada.

EM aicina transportlīdzekļu īpašniekus pārbaudīt, vai to automašīnas ir paredzētas E10 degvielas izmantošanai. To iespējams izdarīt EAA tīmekļa vietnē vai pārbaudot transportlīdzekļa rokasgrāmatu, vai sazinoties ar oficiālo auto izplatītāju.

Transportlīdzekļos, kuru motori nav paredzēti 95. markas benzīna ar 10% bioetanola piejaukumu (95E10) izmantošanai, ieteicams izmantot 98. markas benzīnu (98E5), kurā etanola saturs ir līdz 5% no kopējā maisījuma tilpuma.

Tāpat EM aicina iedzīvotājus, kuri izmanto kādu dārza un meža tehniku, kas darbināma ar benzīnu, izvērtēt, vai tā ir paredzēta E10 degvielas izmantošanai; informācijai jābūt norādītai attiecīgās tehnikas rokasgrāmatā vai instrukcijā.

Vēl līdz ar grozījumiem noteikumos noteikts, ka ikgadējo degvielas kvalitātes monitoringu turpmāk veiks Būvniecības valsts kontroles birojs. Tam ikgadējā degvielas kvalitātes monitoringā būs jānodrošina, ka katru gadu no degvielas tirdzniecības vietām tiek ievākti vairāki simti degvielas paraugu un  jānodrošina, ka tie tiek testēti kādā no akreditētām laboratorijām. Savukārt degvielas uzpildes iekārtu un uzpildes pistoļu marķēšanas prasību uzraudzību turpmāk veiks Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

Baltijas valstu par enerģētiku atbildīgās ministrijas ir vienisprātis, ka nākotnē uzmanība varētu tikt pievērsta degvielas kvalitātes prasību vienādošanai. Igaunijā degvielas kvalitātei ir izvirzītas stingrākas prasības nekā Latvijā un Lietuvā, norādīja EM.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti