Limbažu rajona tiesā uz apsūdzēto sola aizvadītajā piektdienā sēdās bijušais Latvijas Dzelzceļa šefs Uģis Magonis un Igaunijas uzņēmējs Oļegs Osinovskis. Abi ir apsūdzēti kukuļošanā, kas saistīta ar dzelzceļa meitas firmas četru dīzeļlokomotīvju iegādi no Osinovska firmas „Skines”. Apsūdzība uzskata, ka kukulis, teju pusmiljons eiro, Magonim dots, lai lokomotīvju iepirkums būtu labvēlīgs Igaunijas uzņēmumam.
Pirmajā tiesas sēdē prokurore Evita Masule pastāstīja, ka darījums, kuru saista ar kukuli, esot arī realizēts - Latvijas Dzelzceļa meitas uzņēmums „Latvijas dzelzceļa ritošā sastāva serviss” lokomotīves no Igaunijas firmas iegādājās.
“Līgums ir noslēgts, un lokomotīves ir piegādātas. Bet tas [šī darījuma izdevīgums] tad ir jāvērtē Satiksmes ministrijai, iespējams, par šī darījuma ekonomisko būtību,” pauda prokurore.
Iepirkums, pār kuru tagad gulstas šaubu ēna, tika izsludināts 2015.gada februārī. Darījuma summa tika lēsta ap 10 miljoniem eiro.
Taču, neskatoties uz apsūdzības bažām, Latvijas Dzelzceļš par darījuma godīgumu nešaubās un iepirkumu pārskatīt neplāno. Auditori „Ernst&Young Baltija” šo iepirkumu esot jau izvērtējuši.
Latvijas Dzelzceļa pārstāvis Māris Ozols Latvijas Radio pauda, ka nevar komentēt prokuratūras teikto, vien var atkārtot to, ka Latvijas Dzelzceļš speciāli, lai novērstu visas iespējamās aizdomas, pieaicināja neatkarīgu auditoru kompāniju, kas izvērtē šo iepirkumu. Un auditori “atzina, ka viss ir noticis atbilstoši iepirkuma procedūrai un konkursa nolikumam”.
“Runājot par šīm lokomotīvēm, viņas strādā un ir darba kartībā, un veic savu funkciju,” sacīja Ozols.
Prokurore gan ir pārliecināta par pretējo.
“Faktiski arī no lietas materiāliem izriet tas, ka šī kukuļa summa tika samazināta. Sākotnējā kukuļa summa, par kuru tika runāts, tie bija 800 000 eiro. No sarunām izriet, ka šī summa bija piesaistīta attiecīgajam lokomotīvju skaitam,” pauda prokurore.
Satiksmes ministrijas viedokli Latvijas Radio uzzināt neizdevās.
Mediji iepriekš vēstījuši, ka šī paša modeļa četras dīzeļlokomotīves Osinovska firma par diviem miljoniem bija iegādājusies no Igaunijas valsts uzņēmuma „EVR Cargo”.
Jau ziņots, ka 2015.gada augustā KNAB aizturēja toreizējo "Latvijas dzelzceļa" valdes priekšsēdētāju Uģi Magoni aizdomās par aptuveni pusmiljona eiro liela kukuļa pieņemšanu. Medijos izskanēja, ka kukuļņemšana saistīta ar LDz meitasuzņēmuma "LDz ritošā sastāva serviss" daudzmiljonu iepirkumu - četru vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Igaunijas miljonāram Oļegam Osinovskim piederošā uzņēmuma "Skinest".
Osinovskis gan igauņu žurnālistiem izteicies, ka konkurss par šo lokomotīvju piegādi esot noticis pēc visiem noteikumiem un no šī darījuma ieguvušas visas iesaistītās puses. Pēc Osinovska teiktā, nekādu papildu naudu viņš nevienam neesot maksājis.
Par liela kukuļa pieņemšanu var sodīt ar brīvības atņemšanu līdz pat 10 gadiem.