Latvijas auto tirgū vērojams gan jaunu, gan lietotu automašīnu deficīts

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Auto nozare Latvijā vēl nav atkopusies no kovida pandēmijas, bet šobrīd tirgū vērojams gan jaunu, gan lietotu automašīnu trūkums.

Šoziem gaidāms arī iedzīvotāju pirktspējas kritums, tāpēc svarīgs ir jautājums, kā samazināt izdevumus par transportu. Aptauja liecina, ka auto īpašnieki gatavojas taupīt mašīnu apkopē un nepirkt jaunas ziemas riepas, bet auto tirgū piedāvā jaunu pakalpojumu – auto abonēšanu uz gadu par fiksētu cenu.

Pēc Auto asociācijas datiem, pieprasītāko modeļu lietoto mašīnu cenas augušas par 35–40%. Ne tik strauji, bet dārgākas kļūst arī jaunas automašīnas. Par to, kā iedzīvotāji cenu kāpuma un inflācijas dēļ gatavojas samazināt transporta izmaksas, liecina oktobrī veiktā līzinga kompānijas "Citadele Leasing" aptauja.

"Dažāda veida mazie bojājumi, kurus mēģinās novērst paši, tāpat arī ziemas riepu komplekta iegāde un arī KASKO apdrošināšanas polise – tie ir tie spilgtākie piemēri, ko iedzīvotāji plāno atlikt," stāsta "Citadele Leasing" vadītājs Pēteris Plaudis.

"Tāpat arī regulārās auto apkopes, un vismazāko popularitāti iemantoja tieši pretrūsas apstrāde. Tā ir teju puse, kas plāno vienu vai otru darbu atlikt uz vēlāku laiku.

Es gan gribētu ieskicēt šeit tieši par ziemas riepām – tas laikam ir tāds satraucošākais signāls, jo tomēr drošība ir pirmajā vietā un skaidrs, ka nodrošināt gan pašam savu, gan arī pārējo ceļu satiksmes dalībnieku drošību, es domāju, to noteikti nevajadzētu atlikt."

Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs vērtē, ka auto nozarē šobrīd pieprasījums pārsniedz piedāvājumu un to ietekmē gan karš Ukrainā, gan problēmas ar auto piegādēm.

"Tas ir saistīts ar ģeopolitisko situāciju, loģistika ir pārrauta, arī mikroshēmu piegādes joprojām nav atrisinātas. Mēs to paši arī redzam tālāk ar izejmateriāliem, kas ir radījuši milzu spiedienu uz cenām. Tāpēc šīs tirgus pārmaiņas diezgan nopietni skar – cilvēki nevar dabūt jauno mašīnu, viņi tad meklē mazlietotu vai lietotu automašīnu, un tas ir atkal radījis nākošo vilni, kurā diezgan ievērojami kāpušas cenas, jo šīs mašīnas Latvijā nav pieejamas un arī Eiropā nav pieejamas," skaidro Kulbergs.

"Plus vēl Ukraina ar Krievijas iebrukumu radījuši milzu pieprasījumu pēc automašīnām, jo ukraiņiem vajag pārvietoties un viņi meklē mūsu tuvākajos tirgos lētus transportlīdzekļus, kas, savukārt, ir radījis strauju pārdošanu.

Aptuveni 150 000 mašīnas no Baltijas, Polijas tirgus ir aizplūdušas uz Ukrainu. Tas viss radījis milzu spiedienu uz cenām, tāpēc lietoto automašīnu tirgū mēs redzam ievērojamu kritumu pēdējos mēnešos.

Ja jauno automašīnu tirgū ir kāpums par 14%, tad lietotās automašīnas ir mīnus 11%, bet pēdējos mēnešos mīnus 29%."

Īstermiņa un ilgtermiņa auto nomas pakalpojumu sniedzējs "Sixt" šoruden sāk piedāvāt jaunu pakalpojumu – iespēju jaunu vai pāris gadus vecu automašīnu abonēt uz gadu par fiksētu maksu. "Sixt" vadītājs Latvijā Arnis Jaudzems stāsta, ka mainās cilvēku paradumi.

"Šobrīd katra piektā jaunā automašīna, kas tiek reģistrēta Latvijā, ir kādā no nomas servisiem – vai tas ir ilgtermiņa nomas serviss vai īstermiņa nomas serviss, vai tas ir koplietošanas auto. Katrs piektais jaunais auto, kas ienāk Latvijā, aiziet šādai auto nomai. Tas nozīmē, ka cilvēkiem tiešām ir nepieciešamība izmantot šādu pakalpojumu.

Lai izvairītos no problēmām, kas ir šobrīd gan ar automašīnu piegādēm, gan ar augošajām cenām, izmaksām un tā tālāk, tātad ir pieejams auto abonēšanas pakalpojums, kurā ir iekļautas visas izmaksas, tai skaitā riepas, apkopes, apdrošināšanas un tā tālāk. Ja nu gadījumā kaut kas dzīvē mainās, tad arī, ja šī vajadzība beidzas, bez soda sankcijām var auto lietošanu pārtraukt."

To, ka mainās auto lietošanas paradumi, atzīst arī Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

"Trīs, četrus gadus atpakaļ lielie autoražotāji sludināja, ka koplietošanas pakalpojumi nav iespējami metropolēs zem trim miljoniem iedzīvotāju, jo savādāk tas neatmaksājas.

Nu mēs šobrīd redzam, ka Rīgā ir nevis viens, bet jau četri, pieci pakalpojumu sniedzēji un konkurence tikai palielinās. Tas nozīmē, ka potenciāls ir liels," atzīst Kulbergs.

"Koplietošanas pakalpojumi dod iespēju manevrēt ar izmaksām. Ja tu nevari atļauties, vienkārši neņem; ja tev ir nauda, tu ņem. Tieši šī spēja pielāgoties dod iespēju kontrolēt transporta izmaksas, tāpēc koplietošanas pakalpojumi visās jomās noteikti gūs ļoti lielu popularitāti, un arī Eiropas tendences rāda, ka mēs ejam prom no īpašumtiesībām uz pakalpojumu ņemšanu, jo tas tev sniedz tieši šo manevrēšanas iespēju."

Jau augusta beigās Auto asociācija norādīja, ka pieaug atņemto lietoto auto skaits, kas iegādāti, izmantojot tā dēvētos ātros kredītus. Tas liecina, ka iedzīvotāju rocība samazinās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti