Konkurences uzraugi: Vienotā sabiedriskā transporta biļešu sistēma nodrošinās godīgu konkurenci tirgū

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 4 mēnešiem.

Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" (ATD) vienotā sabiedriskā transporta biļešu sistēma, kas šogad sāks pilnvērtīgi darboties, nodrošinās godīgu konkurenci starp tirgus dalībniekiem, informēja Konkurences padome (KP).

Lai vienoti organizētu un nodrošinātu sabiedriskā transporta biļešu iegādes un rezervēšanas iespējas transportlīdzekļos un biļešu kasēs, vienlaikus nodrošinot pārvadātājiem un biļešu tirdzniecības pakalpojumu sniedzējiem informāciju par biļešu tirdzniecībā pieejamo un pārdoto biļešu veidu, skaitu un braukšanas maksu, 2023. gadā pilnvērtīgi sāks darboties ATD vienotā biļešu noliktavas sistēma. Sistēma paredzēs automātiski iekļaut visus pārvadājumu pakalpojumu sniedzējus un autoostas, kuras nodrošina biļešu tirdzniecību, kā arī dzelzceļa stacijās esošās biļešu kases. 

KP tirgus izpētē par sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecību internetā konstatējusi, ka jaunā biļešu pārdošanas sistēma, nošķirot pārvadātāju un biļešu tirdzniecības pakalpojumu sniedzēju lomas, ir veicinājusi konkurences neitralitātes principa ievērošanu. 

Vienlaikus KP norādīja, ka sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecība internetā ir kļuvusi par būtisku alternatīvu klātienes biļešu tirdzniecībai, tāpēc sagaidāms, ka tuvākajos gados Latvijā būtiski pieaugs attālinātās biļešu tirdzniecības apjoms.
KP ieskatā, vienotā biļešu noliktavas sistēma veicinās konkurenci, paverot plašākas iespējas attīstīt vienotās biļetes sistēmu un jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū. Tāpat sistēma plašāk attīstīs vienotās biļetes sistēmu, kas būtu saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas konceptu par mobilitātes kā pakalpojuma attīstības nepieciešamību. 

Pirms jaunās biļešu pārdošanas sistēmas darbības uzsākšanas pilnā apjomā sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecībā Latvijā bija konstatējama virkne nepilnību, norādīja KP. 

Tirdzniecība bijusi sadrumstalota un sarežģīta. Piemēram, biļetes uz autobusu pārvadājumiem nereti nebija iespējams iegādāties internetā vispār vai arī tās maksāja dārgāk, nekā pērkot biļešu kasē vai pie autobusa vadītāja. 

Savukārt vilciena biļešu tirdzniecībā, ko nodrošināja tikai AS "Pasažieru vilciens" un SIA "Mobilly", pasažieriem tika piešķirtas atlaides, veicot biļešu iegādi internetā. Norādot uz konkurenci ierobežojošiem faktoriem, "Mobilly" vērsās KP ar iesniegumu par sadarbības noteikumiem ar "Pasažieru vilcienu", norādot, ka spēkā esošie sadarbības noteikumi liedz "Mobilly" sniegt vilciena biļešu tirdzniecības pakalpojumu, uzņēmumam neciešot zaudējumus. 

KP konstatēja, ka ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par AS "Pasažieru vilciens" darbībām, kas apgrūtina AS "Pasažieru vilciens" pilnvaroto biļešu pārdevēju darbību saistībā ar vilciena biļešu pārdošanu. Proti, līdz šim spēkā esošais vilcienu biļešu tirdzniecības modelis varēja negatīvi ietekmēt pilnvaroto biļešu pārdevēju vēlmi uzsākt vilciena biļešu izplatīšanu, jo tie, iespējams, nevarēja, neciešot zaudējumus, piedāvāt patērētājiem elektroniskās vilciena biļetes par līdzvērtīgu vai zemāku cenu, nekā to piedāvā AS "Pasažieru vilciens". Tomēr, ņemot vērā, ka tuvākajā laikā visas vilciena biļetes tiks iekļautas jaunajā biļešu pārdošanas sistēmā, KP konstatētie trūkumi vilciena biļešu tirdzniecībā tiks novērsti. 

Vienlaikus KP secināja, ka "Pasažieru vilciena" darbība sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības pakalpojumu tirgū, nedz tās rīcība, pieņemot jaunus sadarbības noteikumus ar pilnvarotajiem biļešu pārdevējiem, neparedzot tiem komisijas maksu par pakalpojuma sniegšanu, nerada konkurences neitralitātes riskus. 

Tāpat KP norādīja, ka privātie tirgus dalībnieki ir spējīgi ātrāk ieviest jaunus tehnoloģiskos risinājumus, uzlabot lietotņu funkcionalitāti un ērtumu, reaģēt uz tirgus pieprasījumu, tādējādi kļūstot pievilcīgāki patērētājiem, kas savukārt būtu gatavi maksāt komisijas maksas par saņemtajiem papildu pakalpojumiem.

Veicot uzraudzību, KP pieprasīja un apkopoja informāciju no vairākiem tirgus dalībniekiem – "Pasažieru vilciena", "Mobilly", SIA "Helio Media", SIA "Narvesen Baltija", SIA "Bezrindas", ATD, AS "Rīgas starptautiskā autoosta", kā arī ieguva informāciju no Igaunijas, Lietuvas, Vācijas un Zviedrijas konkurences uzraugiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti