Sadaļas Sadaļas

ES institūcijas paziņo par «Rail Baltica» projekta aktivitāšu izvērtēšanu

Eiropas Savienības (ES) Transporta un mobilitātes ģenerāldirektorāts (DG MOVE) informējis „RB Rail AS”, ka Komisija uzskata, - ir notikusi būtiska kavēšanās ar globālā „Rail Baltica" projekta ieviešanu, īpaši attiecībā uz projekta finansēšanas un īstenošanas modeļa līguma parakstīšanu, vēstīts paziņojumā medijiem.

Tas, ka “Lietuvas geležinkeliai” (LG) nav parakstījusi projekta finansēšanas un īstenošanas modeļa līgumu, norāda, ka nav izpildīts priekšnoteikums, lai pieteiktos uz otro Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility jeb CEF)  līdzfinansējuma saņemšanas kārtu. Līdz ar to, iespējams, Lietuva varētu būt pārkāpusi CEF Regulas 22.pantu, kas nosaka, ka “saņēmēji un dalībvalstis dara visu, lai īstenotu kopīgu interešu projektus, kuri saņem saskaņā ar šo regulu piešķirtu Savienības finansiālo palīdzību”, jo LG ir valstij piederošs uzņēmums.

Šobrīd ir apdraudēti Lietuvai piešķirtie  320 miljoni eiro līdzfinansējuma, kas Lietuvas aktivitātēm tika piešķirti ar CEF pirmās un otrās kārtas pieteikumiem (2014-2015).

DG MOVE ir paziņojusi, ka Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA) nekavējoties veiks projekta pārskatu, izvērtējot pašreizējo Lietuvas projekta aktivitāšu un finansējuma atlikšanas, samazināšanas, atgūšanas vai izbeigšanas iespējas. Turklāt DG MOVE ir uzdevis INEA apturēt sarunas par Lietuvas aktivitātēm un finansējumu  otrā CEF posma  līguma  sarunu ietvaros.

Pirmdien, 10.oktobrī, „RB Rail” vadība pārrunās ar INEA pārstāvjiem augstākminētā pārskata procedūru, tostarp to, kā tālāk turpināt sarunas par otrā CEF posma līdzfinansējuma līgumu Igaunijas un Latvijas aktivitātēm un finansējumam.

„RB Rail” vadība apzinās situācijas nopietnību. Lai saprastu, kā CEF Regulas 12.2 panta iedarbināšana ietekmēs visu Rail Baltic/Rail Baltica projektu, kopuzņēmums turpinās sarunas ar DG MOVE un Lietuvu, lai novērstu projekta īstenošanas riskus.

"RB Rail AS" ir „Rail Rail Baltica” projekta centrālais koordinators. Projekts paredz ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvi no Tallinas līdz Lietuvas-Polijas robežai, tā būs elektrificēta pasažieru dzelzceļa līnija, piedāvājot videi draudzīgu un modernu transporta iespēju.

Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs.

Triju Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa iepriekš atzina, ka ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecības sagatavošanas darbus Latvijā un Igaunijā plānots uzsākt 2018.gadā, bet reāla dzelzceļa līnijas izbūve varētu sākties 2019.-2020.gadā.

Baltijas valstu dažādie viedokļi par "Rail Baltica" attīstību iezīmējās arī diskusijās par to, kā projektā notiks iepirkumi. Galu galā, 7.septembrī Baltijas valstis un "RB Rail" panāca vienošanos, ka daļa iepirkumu notiks caur kopuzņēmumu jeb konsolidēti un daļa nacionālā līmenī.

30.septembris bija termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes nosacījumiem. To parakstījušas visas iesaistītās puses, izņemot "Lietuvos geležinkeliai".

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt