Aviokompānijas veido jaunus ceļus, lai izvairītos no Krievijas gaisa telpas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 2 mēnešiem.

Apritējis teju mēnesis, kopš Krievijas federālā gaisa transporta aģentūra "Rosaviacija" paziņojusi par gaisa telpas slēgšanu rietumvalstu aviokompānijām. Tas bija atbildes solis uz rietumvalstu piemēroto sankciju pirmo vilni, kad ASV, Kanāda un visa Eiropas Savienība savā gaisa telpā aizliedza atrasties Krievijas aviokompāniju lidmašīnām.

Krievijas gaisa telpas slēgšana likusi aviokompānijām meklēt risinājumus, lai izpildītu reisus, kuri agrāk šķērsoja Krieviju. Izmaiņas galvenokārt ietekmē Eiropas aviokompānijas, kuras veic tālos lidojumus uz Āzijas valstīm. Lai ievērotu jaunos noteikumus, lidmašīnas gaisā pavada par aptuveni četrām stundām vairāk, kas arī sadārdzina lidojuma izmaksas.

Liegums izmantot Krievijas gaisa telpu ietekmē arī Somijas nacionālās lidsabiedrības “Finnair” lidojumu plānus. Pašlaik kompānijai ir vairāk nekā 20 galamērķi Āzijā, un pērn tika pieņemts lēmums šo skaitu palielināt. Šobrīd visvairāk cieš lidojumi uz Japānu un no Japānas, kas ir tālākais galamērķis uz austrumiem. Piemēram, “Finnair” reiss no Helsinkiem uz Naritas starptautisko lidostu Japānā tagad ir par 4 stundām un 46 minūtēm ilgāks nekā parasti.

“”Finnair” turpina pielāgot savu maršrutu tīklu jaunajai situācijai, kad nepieciešams izvairīties no Krievijas gaisa telpas izmantošanas. Pieaugošā kravu apjoma un kravu cenu politika šobrīd ļauj turpināt pasažieru apkalpošanu galvenajos Āzijas tirgos pat ar garākiem lidojumu laikiem. Cenšamies piedāvāt klientiem labāko risinājumu, kāds vien šajā laikā iespējams,"

Latvijas Televīzijai norāda lidsabiedrības komercdirektors Ole Orvers.

Pašlaik Somijas lidsabiedrība reisus izpilda pa diviem gaisa ceļiem – Dienvidu, kas šķērso Baltijas valstis, Poliju, Turciju, Azerbaidžānu un citas valstis. Otrs gaisa ceļš ir tā dēvētais Ziemeļu virziens, kas tika izmantots jau ap 1983. gadu, kad "Finnair" bija pirmā aviokompānija pasaulē, kas bez apstāšanās mēroja ceļu no Eiropas uz Japānu. Šis virziens iekļauj lidojumu pāri Ziemeļpolam.

Krievijas gaisa telpas slēgšana ietekmē arī Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" maršrutus uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem, kā arī Gruziju. Lidojot uz Dubaiju, lidojuma laiks palielinājies par aptuveni 30 minūtēm, bet uz Tbilisi par aptuveni 40 minūtēm, liecina vietnē "Flightradar24.com" pieejamā informācija.

Ilgāks laiks, kas tiek pavadīts lidojumā, nozīmē arī lielākas lidojuma izmaksas, ko ietekmē ne tikai lidmašīnas modelis, bet arī tās svars. Vācijas nacionālās lidsabiedrības “Lufthansa” vadītājs Karstens Spors aģentūrai “Reuters” sacījis, ka jau pašlaik, lai sasniegtu dažus galamērķus Āzijā, lidmašīnas gaisā pavada vairāk nekā 15 stundu.

"Lai no Frankfurtes lidostas nokļūtu Tokijā, gaisā nākas pavadīt 12–13 stundas, kas ir par 2 stundām vairāk nekā pirms Krievijas aizlieguma. Vienlaikus šīs izmaksas tiks izlīdzinātas, jo nebūs jāmaksā Krievijai par gaisa telpas izmantošanu,"

aģentūrai "Reuters" norāda Spors.

Gaisa telpas izmantošanas izmaksas veido vairāki faktori, piemēram, attālums konkrētajā lidojuma informācijas reģionā, kā arī lidmašīnas svars. Tāpat tiek aprēķināta maksa par lidojumu informācijas zonu šķērsošanu, piemēram, Rietumeiropas maršrutam ierastajā ceļā bija jāšķērso vismaz piecas dažādas informācijas reģiona zonas, kurās pilotiem tiek sniegti aeronavigācijas pakalpojumi.

Vācijas un citu Rietumeiropas aviokompāniju lidojumi uz Āziju notiek, izmantojot jau pieminēto Dienvidu maršrutu, kas ir pielāgots katras lidostas atrašanās vietai.

Krievijas aizliegumu izjūt ne tikai aviokompānijas Eiropā, bet arī Japānā. Aizlieguma sākumā “Japan Airlines” un “All Nippon Airways” bija spiestas atcelt visus lidojumus, kuriem bija jāizmanto Krievijas gaisa telpā. Pašlaik kompānijas veic vien pāris lidojumus uz Eiropu, izvairoties no Krievijas gaisa telpas. Piemēram, lai sasniegtu Hītrovas lidostu Londonā, gaisā tiek pavadītas aptuveni 15 stundas. Ierastā maršruta vietā, kas bija uz rietumiem un šķērsoja Krievijas gaisa telpu, tagad tiek lidots uz austrumiem – pāri Kanādai, Grenlandei un Islandei, galamērķi sasniedzot 3 stundas vēlāk.

 

Tiesa, ne visas Āzijas aviokompānijas spiestas lidot apkārt Krievijai. Pašlaik Krievijas gaisa telpu var izmantot Dienvidkorejas aviokompānijas “Korean Air” un “Asiana Airlines”.

Analizējot pašreizējos lidojumu ierobežojums, eksperti tos arvien vairāk salīdzina ar ierobežojumiem, kādi bija Aukstā kara laikā, kad rietumvalstu aviokompānijām bija liegts lidot Krievijas gaisa telpā. Aukstā kara laikā par stratēģisku punktu kļuva Ankoridžas lidosta Aļaskā, kurā lidmašīnas nosēdās, lai uzpildītu degvielu turpmākajam ceļam. Pašlaik, kad tiek ražotas arvien efektīvākas lidmašīnas, tas vairs nav nepieciešams, tomēr Ankoridžas lidosta paziņojusi, ka ir gatava arī šādam scenārijam, telekanālam CNN norādīja lidostas pārstāve Trūdija Vasela.

Viņa arī piebilda, ka, pateicoties Covid-19 pandēmijai, lidosta ir ieguvusi jaunu pieredzi, intensīvi apkalpojot vairāk nekā 110 gaisa kuģu dienā. 

Protams, šī mēneša laikā esam redzējuši dažus izņēmumus, kad ar īpašām atļaujām notika Krievijas lidmašīnu lidojumi gan virs Eiropas, gan ASV un Kanādas. Piemēram, marta sākumā uz Slovākiju un no Slovākijas lidoja aviokompānijas "Volga Dnepr Airlines" transporta lidmašīna IL-76, kas Slovākijas kodolreaktoriem piegādāja degvielu. Savukārt 3. martā notika  repatriācijas reiss uz Krieviju, kuram tika izdota īpaša Eiropas Savienības atļauja. 

KONTEKSTS:

Krievijas iebrukums Ukrainā turpinās jau kopš 24. februāra. Sarunas līdz šim nav devušas rezultātu, un 12. martā Francijas prezidenta administrācijā paziņoja – pašlaik izskatās, ka Krievijas prezidents Vladimirs Putins neizrāda nekādu vēlēšanos izbeigt karu Ukrainā.

Krievijas rīcība izpelnījusies asu nosodījumu no demokrātiskās pasaules. Rietumvalstis noteikušas vairākas sankcijas gan pret Krieviju, gan pret Baltkrieviju, kas atbalsta Kremļa lēmumu uzbrukt Ukrainai. Tikmēr arvien vairāk ārvalstu uzņēmumi boikotē Krieviju un aptur savu darbību šajā valstī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti