Automašīnas pērn pirkām vairāk, nekā tās spēj piegādāt

Aizvadītais gads bijis labāks par iepriekšējo automašīnu tirgotājiem Latvijā. Samierinājušies ar dzīvi pandēmijā, vairāk esam pirkuši gan lietotus, gan arī jaunus auto. Jau kādu laiku vērojamais dažādu resursu cenu kāpums un tam sekojošā dzīves sadārdzināšanās gan daļai liek pārdomāt mašīnas pirkšanu, taču kopumā pieprasījums pēc auto arvien ir lielāks par tirgotāju iespējām. Tas savukārt ļauj kāpināt arī auto cenas.

Automašīnās pērn pirkām vairāk, nekā tās spēj piegādāt
00:00 / 04:53
Lejuplādēt

Pagājušajā gadā Latvijā reģistrēts par gandrīz tūkstoti vairāk jaunu vieglo mašīnu jeb kopā 14 591 darījums. Jauno auto segmentā visvairāk pirktas "Toyota" markas mašīnas, un to pārdošanā arī lielākais – gandrīz piecsimt braucamo – kāpums. Tam seko "Škoda" un "VW" markas auto, kuru tirdzniecības apjomi gan nedaudz sarukuši. Tā rāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati. CSDD pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters sacīja, ka kopējie dati par decembri vēl tiek apkopoti, bet noteikti bijusi plusa zīme.

"11 mēnešos ir reģistrētas vairāk nekā 60 000 vieglās automašīnas, kas ir par 4000 vieglajiem transporta līdzekļiem vairāk nekā 2020. gadā. Ar ko tas ir skaidrojums? Skaidrojums, visticamāk, ir ar to, ka 2020. gads bija Covid-19 neskaidro nākotnes plānu zīmē. Tas iemācīja sabiedrībai, cilvēkiem, uzņēmumiem sadzīvot ar šo pandēmiju. Un šajā gadā transportlīdzekļu reģistrācijas tirgus atkopās jeb atjaunojās. Un tas ir vienā līmenī ar iepriekšējiem gadiem," stāstīja Mālmeisters.

Autovadītāji Latvijā ir kļuvuši optimistiskāki, un vairāk nekā ceturtā daļa Latvijas iedzīvotāju, kuri ikdienā vada auto, tuvākā gada laikā plāno iegādāties automašīnu. Tā liecina lietoto auto tirgotāja "Longo Group" veiktā aptauja.

Par sešiem procentpunktiem audzis to šoferu skaits, kas šajā gadā grasās nomainīt braucamo.

To pastāstīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps. Viņš paredz, ka līdz ar ekonomisko izaugsmi pieaugs to cilvēku daudzums, kuri vēlas iegādāties auto. Pašlaik Eiropas kontekstā Latvijā auto skaits uz vienu iedzīvotāju esot salīdzinoši zems.

Latvijas Auto asociācijas vērojumi vēl pērn rādīja, ka daļa mašīnas, īpaši jaunās, gādāja, lai pandēmijas neziņā materializētu savus iekrājumus. Būtisku īpatsvaru tirgū rada arī dažādi atbalsta mehānismi elektroauto iegādē. Savukārt daļa uzņēmumu pielāgojušies pandēmijai vai negatīvas sekas nemaz nav izjutuši, un nu ir laiks atjaunot daudzskaitlīgus autoparkus. Taču Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs konstatēja, ka griba tikt pie auto ir lielāka par tirgotāju iespējām, jo auto piegādes bremzējas.

Viņš uzsvēra, ka neatceras tādu situāciju Latvijā, kad mašīnu pieprasījums būtu lielāks nekā piedāvājumus. 

Kulbergs norādīja, ka arī šogad paredz augstu pieprasījumu, tomēr prognozēt, kāda būs situācija – vai tiks piegādāts tik daudz mašīnu, cik cilvēki grib pirkt, – nav iespējams.

Būtiskais metāla un energoresursu kāpums ietekmē ne tikai pircēju makus, bet arī par 8–12 procentiem sadārdzinājis mašīnas. Vienlaikus mašīnas tik un tā tiek pirktas, jo daudzos uzņēmumos, piemēram, nepieciešama autoparku nomaiņa, kas, iespējams, ir tikusi atlikta Covid-19 pandēmijas dēļ.

Populārākā izvēle auto iegādes procesā esot četrus, piecus gadus vecas mašīnas, rāda aptauja. Tikpat populāri ir desmitgadīgi braucamie un arī pavisam jauni.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt