Krustpunktā

Krustpunktā Lielā intervija: komunikācijas zinātnes doktore Olga Procevska

Krustpunktā

Krustpunktā: Vai Latvijā ir jāierobežo elektronisko cigarešu lietojums?

Krustpunktā: Arvien bieži atceļ starppilsētu autobusu reisus: kā to mainīt nākotnē

Vai ģenerālvienošanās būs panaceja problēmām ar reģionālajiem autobusiem? SM uzstāj, nozare iebilst

Lai risinātu problēmas saistībā ar reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem, nozarē būtu jānoslēdz ģenerālvienošanās cerībā mazināt autobusu šoferu trūkumu, lai nepieļautu reisu masveida atcelšanu. Uz šādu risinājumu uzstāj Satiksmes ministrijā (SM) un Autotransporta direkcijā. Pret to iebilst nozares asociācija, kritizējot, ka tas nerisinās samilzušās problēmas.

Jau pērn Autotransporta direkcijā (ATD) uzsvēra nepieciešamību pēc ģenerālvienošanās pasažieru pārvadājumu nozarē, paredzot tajā, kādā kārtībā un uz kādām sociālām garantijām notiktu šoferu pāreja no viena uzņēmuma otrā.

ATD un Satiksmes ministrija to aizvien uzskata par risinājumu problēmām pārvadājumu jomā.

"Mēs esam redzējuši, kā šie uzņēmumi desmitiem gadu ir saņēmuši vairākus miljonus no valsts, ir pelnoši uzņēmumi, bet šoferu vidējais vecums ir tikai audzis. Tie ir 55 gadi. Tāpēc ir loģiski, ka šajā sezonā ir vairāk slimības lapu. Šie darba apstākļi novesti līdz tādam līmenim, ka mums būs vēl lielāks iztrūkums ar šoferiem," sacīja satiksmes ministra padomnieks Edgars Klētnieks.

Tāpēc, ministrijas vērtējumā, labākais risinājums būtu ģenerālvienošanās ar nozari. Tas esot vienīgais risinājums, kas problēmu var risināt ilgtermiņā.

Savukārt Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks norādīja, ka problēmas ar šoferu pieejamību ir vien atsevišķiem uzņēmumiem. Viņa vērtējumā, tas saistīts ar iepirkumu par pasažieru pārvadājumu nodrošinājumu, kurā uzvarēja zemāko cenu piedāvājumi attiecīgi ar zemākām algas likmēm šoferiem.

"Protams, nozarē pastāv problēmas, bet konkrētajā brīdī problēmas ir pāris uzņēmumiem," sacīja Ošenieks.

Viņaprāt, ģenerālvienošanās pašlaik nav risinājums. Turklāt tas nozīmētu vēl lielākus tēriņus no valsts puses. "Dotajā brīdī Satiksmes ministrija pārvadātājiem nav samaksājusi par padarīto darbu – par 9 mēnešiem pāri par pieciem miljoniem, un mums nav naudas ne novembrim, ne decembrim," pastāstīja asociācijas vadītājs.

Tāpat Ošenieks vērsa uzmanību uz to, ka laikā, kad tapa sabiedriskā transporta koncepcija, valstī vidējā darba samaksa autobusu vadītājiem bija zemāka, nekā tolaik paredzēts koncepcijā.

Līdzīgi kā ministrija arī Autotransporta direkcija atbalsta ģenerālvienošanās noslēgšanu, jo tas radīšot vienlīdzīgu attieksmi pret nodarbinātajiem nozarē. Un ģenerālvienošanās varētu būt arī par pamatu, lai pārskatītu līgumattiecības ar pārvadājumu uzņēmumiem.

"Līguma cenu pamatā ir arī personāla atalgojuma pakete, ir izmaksu kalkulācija. Ja līguma darbības laikā stājas spēkā ģenerālvienošanās, tad, ja ir pamatots iesniegums, mēs varam apsvērt līguma cenas pārskatīšanu," skaidroja ATD priekšsēdētājs Artūrs Caune.

Asociāciju pārstāvošais Ošenieks gan iebilda: "Skaistas frāzes, bet tam nav finansiāla seguma. Ir noticis iepirkumu konkurss, kura rezultātā atsevišķi pārvadātāji to nav vinnējuši, jo piedāvājuši lielāku cenu par pakalpojumu, kur viņi ierēķinājuši gan lielāku darba samaksu, gan riskus. Šie uzņēmumi izmesti ārā no tirgus. Kā saredz šobrīd Satiksmes ministrija, nelaužot šo sistēmu pilnībā, to atrisināt? Tas nav atrisināms."

"Mēs šeit dzirdam vairāk atrunu nekā risinājumu," komentēja ministra padomnieks Klētnieks.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti